همشهری آنلاین: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمهیدات این سازمان برای ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و اجرای برنامه‌های ویژه در موزه ها و اماکن تاریخی- فرهنگی همزمان با ایام نوروز را تشریح کرد.

به گزارش مهر، ساعت کار موزه‌ها و اماکن وابسته به سازمان میراث فرهنگی در ایام نوروز از ساعت 9 تا 19 خواهد بود، اما افزایش ساعت کاری کاخ‌موزه‌ها، موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی که ظرفیت بازدید بیشتری دارند با صلاحدید مدیران کل استان‌ها و مدیران کاخ‌موزه‌ها امکانپذیر است.

همچنین نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی در ایام نوروز تغییر نمی‌کند و این موزه‌ها در روز 13 فروردین باز هستند.

براساس بخشنامه‌ای که توسط مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی - فرهنگی ابلاغ شده است، مدیران موزه‌ها باید تا پیش از آغاز تعطیلات نوروز نسبت به متحدالشکل کردن لباس کارکنان موزه‌ها، نصب کارت معرفی بر روی لباس راهنمایان موزه، توزیع بروشور، کاتالوگ و لوح فشرده، نصب زیرنویس و تابلوهای دو زبانه برای معرفی اشیاء، اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین نمایشگاه آثار توقیفی و اهدایی در استان‌ها و برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار موجود در مخازن موزه‌ها که تاکنون به نمایش درنیامده از دیگر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در ایام نوروز است. نمایشگاه آثار مجموعه‌داران خصوصی استان‌ها، نمایشگاه مشترک از آثار متعلق به حوزه تاریخی-فرهنگی استان‌های همجوار، نمایشگاه آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی استان‌ها، نمایشگاه عکس از آثار، بناها و اماکن فرهنگی - تاریخی استان‌ها و نمایشگاه عکس از اشیاء مرمت شده قبل و بعد از مرمت، در طول ایام نوروز برای علاقه‌مندان برپا می‌شود.

در بسیاری از موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها تغییرات شکلی و محتوایی در اشیاء ویترین‌ها و گالری‌ها ایجاد شده است، همچنین به کارگیری راهنمایان مجرب موزه در تمامی این مجموعه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

تورهای یک روزه و برگزاری جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و اماکن فرهنگی-تاریخی از دیگر برنامه‌های تعطیلات نوروز است و مسابقات فرهنگی، هنری از جمله مسابقه نقاشی، طراحی، عکاسی و خاطره نویسی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موزه‌های استان‌ها برگزار می‌شود. همچنین باجه‌های بلیت‌فروشی در نقاط مختلف شهرهای پربازدیدکننده به منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت توسط بازدیدکنندگان، راه‌اندازی می‌شود.

اما در صورت امکان موسیقی سنتی مربوط به هر یک از استان‌ها در محوطه و مکان‌های مناسب موزه‌‍‌ها و اماکن فرهنگی-تاریخی با رعایت شئونات دهه اول فاطمیه اجرا می‌شود.

با این حال طرح نظرسنجی و نیازسنجی مخاطبان موزه‌ای برای ارائه برنامه‌های بهتر و باکیفیت‌تر در روزهای پایانی تعطیلات نوروز در اماکن تاریخی - فرهنگی و موزه‌های تحت پوشش سازمان اجرا می‌شود.

از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی برپایی کارگاه‌ها و ویژه برنامه‌های مجموعه‌های فرهنگی - تاریخی برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان است همچنین قرار است در تعامل با شبکه دو سیما (شبکه کودک) در خصوص ضرورت صیانت از میراث فرهنگی کشور و حفظ طبیعت ویژه برنامه‌هایی تدارک دیده‌ شود.

کد خبر 250860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز