عصر روز دوشنبه بنیاد ایرانشناسی میزبان نخستین نشست علمی با موضوع بررسی علمی اصالت ایرانی ورزش چوگان بود که اخیرا نام آن با یک ورزش محلی در قره باغ آذربایجان در فهرست جهانی یونسکو آمیخته است.


سیدعبدالمجید میردامادی، دبیر علمی نشست علمی چوگان و معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی در این نشست به قدمت 3هزار ساله چوگان در ایران پرداخت و گفت که چوگان گویای هویت ملی ایرانیان است. به گفته او در حکاکی‌ها، نقاشی‌ها و نگارگری‌ها نام ایران با چوگان گره خورده است. آنطور که ایسنا از این نشست گزارش کرده، میردامادی بر این موضوع که به جرأت می‌توان از اصالت ایرانی چوگان سخن گفت تأکید کرده است.

فتح‌الله حداد مشاور فدراسیون چوگان کشور نیز که در این نشست حضور داشت اما از بی‌توجهی و غفلت از عناصر هویت‌بخش در ایران که به گفته او به ‌قدری زیاد هستند که دیده نمی‌شوند انتقاد کرد. به گفته فتح‌الله حداد، مهم‌ترین و ناب‌ترین عناصر هویت‌بخش که به میراث فرهنگی ناملموس یا میراث فرهنگی معنوی شناخته می‌شوند شامل نمادها‌، توانایی‌ها‌، معرفت و حکمت‌ها‌، مهارت‌ها‌، سنت‌ها، هنرها، بازی‌ها و آیین‌هایی هستند که در فرهنگ سنتی ایران ریشه دارند.

او ورزش چوگان را نه‌تنها یک ورزش همگانی که یک آیین خواند و گفت: اگر پادشاهان در تاریخ ایران از چوگان حمایت می‌کردند به‌خاطر شاهانه بودن این ورزش نبود بلکه به‌خاطر اقتدار، طراحی مهندسی ‌و جزئیات پیچیده این بازی بود و مهارت داشتن در این ورزش افتخار داشت.

مشاور فدراسیون چوگان معتقد است که ایران از بازی چوگان غفلت کرده و به‌دلیل همین غفلت‌هاست که برخی کشورهای جهان بارها به عناصر فرهنگی ایران تهاجم کرده‌اند.

به گفته حداد، چین و قطر به‌دلیل آنکه در ذات ورزش چوگان خرد نهفته است همواره به‌دنبال این ورزش بودند.آذرتاش آذرنوش پژوهشگری که کتابی با عنوان تاریخ چوگان منتشر کرده است به منابع و اسناد باقیمانده از بازی چوگان در جهان اشاره می‌کند. به گفته او و با استناد به 15سال پژوهش در موضوع چوگان، هیچ فرهنگی در جهان وجود ندارد که در بازی چوگان به پای ایران برسد.

آذرنوش می‌گوید: چینی‌ها و ژاپنی‌ها هم بازی چوگان را داشته‌اند اما آنها در مجسمه‌سازی و عکاسی از بازی چوگان غنی‌تر هستند؛ چون بازی چوگان برای آنها از قرن ششم میلادی شروع شده، درحالی‌که چوگان در ایران از اساطیر وجود داشته و به هخامنشیان و ساسانیان رسیده است.

دکتر محمدحسین ریاحی، پژوهشگر چوگان نیز که درباره نقش و جایگاه چوگان در میدان نقش جهان اصفهان مطالعه کرده است، معتقد است که هیچ میدانی در جهان به اندازه نقش جهان، محل حضور گوی و میدان چوگان نبوده است.ریاحی اما از مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد که از ارزش تاریخ فرهنگ ایران با دقت حفاظت کنند.

 

کد خبر 247594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز