یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: اواخر هفته گذشته رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد از خالی ماندن ۴۰۰هزار صندلی این دانشگاه خبر داد و هم دبیر اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی از تکمیل نشدن ۹۰درصد ظرفیت مقطع کاردانی و حدود ۶۵درصد مقطع کارشناسی این دانشگاه‌ها سخن گفت.

هر روز آمار نگران‌‌کننده‌ای از خالی ماندن ظرفیت مراکز آموزش عالی منتشر می‌شود، «دانشجو» به مناقشه جدی در آموزش عالی تبدیل شده است.دبیر اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی که پیش از این بارها نسبت به نحوه پذیرش دانشجو و تبعیض بین دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو معترض شده است، به ایسنا گفته براساس آمار وزارت علوم، 70درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده ولی براساس آماری که ما داریم وضعیت از این هم بدتر است.

بدون شک بزرگ‌ترین مسئله و بیشترین مشکل دانشگاه‌های غیرانتفاعی، کاهش تعداد داوطلبان ورود به این دانشگاه‌هاست، وزارت علوم اعلام کرده است داوطلبان ورود به آموزش عالی کم‌شده است. علی آهون‌منش معتقد است که این تنها بخشی از حقیقت صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی است و علت اصلی اختصاص 60درصد از قبولی‌های کنکور به دانشگاه پیام‌نور است.

پیام‌نور طبق اساسنامه نمی‌تواند دانشجوی حضوری به جز در مقطع دکتری بگیرد ولی دولت گذشته، طی 2سال حدود 300درصد ظرفیت دانشگاه‌ پیام‌نور را افزایش داد. این موضوع محل منافشه دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی با وزارت علوم طی چند سال اخیر است. دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از مسئولان وزارت علوم پرسیده است:چگونه پیام‌نور این همه دانشجوی حضوری دارد، اگر دولتی تصمیمی را بنا بر مقتضیات خود گرفت، آیا دولت بعدی نیز مکلف به ادامه و اجرای آن است.از طرف دیگر دانشگاه آزاد کنکور مقطع کاردانی را چند سال پیش حذف کرده است و برای بسیاری از کدرشته‌محل‌ها نیز بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد، آهون‌منش با انتقاد از این وضعیت گفته چرا باید دانشجویان مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی از طریق کنکور پذیرش شوند و این در حالی است که دانشگاه پیام‌نور نیز دوره‌های فراگیر دارد.

400هزار صندلی خالی دانشگاه آزاد

در همین حال، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته در اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه گفت: 7هزار رشته‌محل دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب ندارد و 400هزار صندلی واحدهای دانشگاهی خالی مانده است. ناصر اقبالی نیز معتقد است از جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال‌های آینده کاسته می‌شود و از طرفی تورم افزایش می‌یابد. در همین حالی میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد از زیان‌ده بودن 235واحد این دانشگاه خبر داده است.

خالی ماندن ظرفیت پیا‌م‌نور

براساس آماری که مدیرکل سابق دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم مهر امسال درباره میزان صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی داده البته به جز دانشگاه آزاد، از کل ظرفیت 425هزار و 472نفری دانشگاه پیام‌نور، 254هزار و 255نفر پذیرفته شدند و 51درصد از این ظرفیت خالی مانده است. ابوالفضل حسنی هشدار داد اگر ظرفیت‌های خالی را مدیریت نکنیم مشکلات ادامه پیدا می‌کند.

گسترش بی‌رویه

خالی ماندن ظرفیت آموزش عالی خساراتی را به دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و مؤسسان دانشگاه‌های غیردولتی تحمیل می‌کند. آنچه امروز رخ داده سرانجام گسترش بی‌رویه ظرفیت آموزش عالی است و اگر چنین رویه‌ای ادامه یابد احتمال تعطیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دور از انتظار نیست؛ موضوعی که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی چندی پیش درباره آن هشدار داده است. برای مثال تعداد دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ها از سال 84 تاکنون از 50 به 354دانشگاه رسیده است.

کد خبر 250749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز