همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در اولین بازگشت پرندگان مهاجر، بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی وارد تالاب‌های این شهرستان شدند.

پرندگان مهاجر در تالاب‌های مهاباد فرود آمدند

به گزارش ایرنا، کامران حسینی روز یکشنبه گفت: با افزایش تدریجی دمای هوا در این مناطق، پایان فصل یخبندان و مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، اولین دسته از پرندگان مهاجر در تالاب‌های مهاباد فرود آمدند.

این پرندگان مهاجر در مسیر کوچ خود از مناطق گرمسیر و استوایی به مناطق سردسیر و شمالی مدتی را در تالا‌ب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه و از جمله تالاب‌های شهرستان توقف می‌کنند.

این پرندگان شامل انواع اردک‌های سرسفید، مرمری، سرحنایی و انواع غازها از جمله غاز خاکستری هستند که مدتی برای استراحت و تغذیه در این تالاب‌ها توقف می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پس از تغذیه و استراحت برخی از این پرندگان مهاجر سفر خود را به سوی مناطق شمالی ادامه داده و برخی دیگر در این تالاب‌ها ماندگار شده و جوجه‌آوری می‌کنند.

حسینی وضعیت کنونی تالاب‌های این شهرستان را مطلوب عنوان کرد و افزود: بارش‌های مناسب زمستان امسال، زهکشی تالاب‌ها و وجود محیط امن و مراقبت شده برای پرندگان، باعث ورود این تعداد پرنده مهاجر به تالاب‌های شهرستان شده است.

در آخرین پایش انجام شده، در این تالاب‌ها انواع پرندگان به ویژه اردک سرسبز، بلوطی، سرحنایی و کاکایی، خوتکا، کشیم، فیلوش و انواع آبچلیک مشاهده شده است.

حسینی اظهار کرد: تالاب‌های مهاباد با بیش از شش هزار هکتار مساحت، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در منطقه است به طوری که همه ساله پذیرای 20 تا 30 هزار قطعه انواع پرندگانی است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آن‌ها می‌شوند.

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی این تعداد به بیش از 80 گونه می‌رسد.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌‌بانان این اداره اطلاع دهند.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصل بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که از بین این تالاب‌ها، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالاب‌های بین‌المللی به شمار می‌روند.

کد خبر 250652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز