دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

سازمان محیط‌زیست کشور براساس دستورالعملی استان‌های کشور را موظف به معرفی نماد محیط‌زیست خود کرده است.

پرندگان-لک لک

برهمین اساس، معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان زنجان می‌گوید که لک لک سفید، نماد محیط‌زیستی این استان است.
تورج قاسمی با اعلام این خبر به فارس گفته است که زیستگاه این پرنده که بزرگ‌ترین پرنده کنارآبزی محسوب می‌شود، کشتزارها، تالاب‌ها و کناره‌های رودخانه‌هاست. این پرنده در ایران و استان زنجان جوجه‌آوری می‌کند. زیستگاه اصلی لک‌لک سفید در استان زنجان حاشیه رودخانه قزل اوزن، قیطول، قره بوته و شکورچی است. تغذیه این پرنده اغلب از ماهی‌ها، انواع مارمولک و قورباغه است و در حال حاضر اداره کل محیط‌زیست استان در مناطق زیست لک‌لک سفید نسبت به کنترل و تأمین غذای آن اقدام می‌کند.

آنطور که قاسمی می‌گوید، با توجه به فرهنگ دینی و مذهبی بومی مردم استان به این پرنده آسیبی نمی‌زنند. لک‌لک سفید روی درختان و تیرهای برق و همچنین دکل‌های مخابرات لانه‌گذاری می‌کند. لانه‌گذاری این پرنده حتی روی پوست و ضایعات برنج مناطق کشت شده بومی استان نیز دیده شده است.

این مسئول محلی از ویژگی‌های زیستگاه این پرنده در استان را جذب طبیعت‌گردان و توریسم اعلام کرد. قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد مطرح بودن پرنده‌ای دیگر به‌عنوان نماد استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نماد استان زنجان لک لک سفید بوده و تندیس آن نیز در پارک ارم زنجان نصب شده است.

با آنکه لک لک سفید به‌عنوان نماد محیط‌زیست استان زنجان معرفی شده اما یکی از حیوانات شناخته‌شده بومی این استان آهوی سهرین است که برای زنجانی‌ها بسیار نام‌آشناست. شهروندان و برخی علاقه‌مندان به تاریخ طبیعی استان آهوی دشت سهرین را نمادی مناسب برای استان می‌دانند.

کد خبر 254959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز