گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی با انتشار ۴گزارش جداگانه از آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان دی‌ماه امسال خبر داد که تعداد چک‌های برگشتی در ۱۰‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۴ درصد کاهش و از حیث ارزش ۱۶.۸درصد افزایش یافته و شاخص بهای تولید در ایران در پایان دی‌ماه نسبت به پایان آذرماه امسال تغییر نکرده و روند کاهشی ماه‌های اخیر متوقف شده است.

به گزارش همشهری، در دی‌ماه امسال 461 هزار برگ چک به ارزش 40.8هزار میلیارد ریال برگشت خورده که نسبت به آذرماه تعداد چک‌های برگشتی 6.2درصد رشد و از حیث ارزش 9.9درصد کاهش یافته است. در 10‌ماه نخست امسال تعداد چک‌های برگشتی با افتی 17.4درصدی به 4.2 میلیون برگ چک رسیده که ارزش آن معادل 410هزار میلیارد ریال برآورد شده است. بانک مرکزی می‌گوید نسبت کل چک‌های برگشتی به کل چک‌های رد و بدل شده در 10‌ماه ابتدایی امسال از حیث تعداد 11.1درصد و از حیث ارزش 4.7درصد بوده حال آنکه این نسبت در 10‌ماه نخست سال گذشته به‌ترتیب 12.2و 5.2درصد برآورد شده بود.

افزایش نسبی قیمت ارز و سکه

خلاصه نتایج شاخص ماهانه اقتصادی در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت سکه و دلار در بازار آزاد نسبت به‌ماه گذشته افزایش داشته است. میانگین قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در نخستین‌ماه زمستان92 به‌ترتیب 4و 3دهم درصد رشد کرده درحالی‌که در مقایسه با دی‌ماه پارسال به‌ترتیب افتی 32.4و 32.7درصدی را تجربه کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و همچنین یک یورو در بازار آزاد شهر تهران 9دهم درصد رشد داشته، هرچند هر دلار در دی‌ماه امسال نسبت به دیماه پارسال9.1 درصد و هر یورو 5/5درصد ارزان‌تر شده است.


تورم 47.7درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

همچنین بانک مرکزی از جزئیات تورم 12گروه کالایی در 12‌ماه منتهی به دی‌ماه امسال رونمایی و اعلام کرد که تورم گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به 47.7درصد رسیده است. آمار رسمی نشان می‌دهد که کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران به‌طور میانگین در 10‌ماه نخست امسال 38درصد گران شده است. پیش‌تر بانک مرکزی نرخ تورم 12ماهه منتهی به دی‌ماه را 38.4درصد اعلام کرده بود.

حضور هیأت تجاری آلمان و چین در تهران

در ماه‌های اخیر و پس از توافقنامه ژنو، رفت‌وآمد هیأت‌های اقتصادی و تجاری خارجی به ایران بالا گرفته است. به گزارش همشهری، پس از سفر هیأت‌های اقتصادی ترکیه، فرانسه، تایلند، یک هیأت تجاری آلمانی هم‌اکنون در تهران است. همزمان وزیر تجارت چین در راس یک هیأت اقتصادی دیروز وارد تهران شد.

رئیس اتاق بازرگانی آلمان در هانوفر و هیأت همراه دیروز با رئیس اتاق بازرگانی ایران دیدار و پیرامون زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی رایزنی کرد. وزیر تجارت چین نیز دیروز تفاهمنامه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی به امضا رساند. هیأتی 110نفره از سرمایه‌گذاران چینی نیز هفته دیگر به‌منظور شرکت در نشست بررسی فرصت‌های همکاری فعالان اقتصادی و بازرگانی ایران و چین در تهران حضور خواهند داشت.

کد خبر 250565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز