همشهری آنلاین: بانک مرکزی با اعلام جزئیات چگونگی رفع سوء اثر از چک برگشی اطلاع داد: تبلیغات گسترده‌ در جراید و فضای سایبری در خصوص روش‌های مختلف رفع سوءاثر چک غیر قانونی بوده و مورد تایید بانک مرکزی نیست.

به گزارش ایسنا، بنا به اعلام بانک مرکزی کلیه امور مربوط به رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی اشخاص از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و به صور ذیل امکان پذیر خوهد بود:

تامین موجودی:

بر این اساس مشتری باید مبلغ کسری موجودی را به حساب جاری خود واریز کرده و پس از دریافت مبلغ توسط ذی‌نفع چک بانک نسبت به رفع سوء‌اثر از سابقه‌ چک برگشتی اقدام می‌کند.

ارائه لاشه چک برگشتی:

مشتری باید لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه کند که در قبال آن بانک مبدا به مشتری رسید ارائه می‌دهد.

ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک:

در صورت عدم ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود‌شدن، به سرقت‌رفتن و سوختن، ذی‌نفع چک (شخصی که گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایت‌نامه نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

البته تبصره‌ای وجود دارد که براساس آن چنانچه ذی‌نفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد می‌تواند با ارائه‌ نامه رسمی رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایت‌نامه نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه:

در صورتی که ارائه‌ لاشه چک و یا رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع به بانک امکان‌پذیر نباشد، مشروط به این‌که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، مشتری می‌تواند با واریز معادل کسری موجودی به حساب جاری خود درخواست مسدود‌ شدن وجه را برای پرداخت چک برگشتی ذیربط تا زمان تعیین تکلیف قطعی چک برگشتی و یا حداکثر به مدت 24 ماه به بانک ارائه و سپس بانک نسبت به رفع سوء‌اثر از سابقه‌ چک برگشتی اقدام می‌کند. در این شرایط بانک موظف است ظرف پنج روز کاری طی نامه‌ای تامین وجه چک را به اطلاع شخصی که گواهینامه عدم پرداخت را به نام او صادر شده است برای مراجعه به بانک و دریافت وجه چک برساند.

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی:

در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوء‌اثر سابقه‌ هرچک برگشتی صرفا پس از انقضا مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آن به صورت خودکار از سامانه‌ اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء‌اثر می‌گردد. در صورتی که مشتری طی مدت 10 روز کاری پس از برگشت چک اقدام به تامین کسری موجودی حساب جاری یا ارائه‌ی لاشه‌ چک یا رضایت‌نامه محضری از ذی‌نفع نکند، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهینامه عدم پرداخت را به سامانه‌ اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.

هم‌چنین بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی اقدام به ارائه‌ صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی وی با درج تاریخ برگشت چک کند.

کد خبر 231113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز