همشهری‌آنلاین - امیر زنده رود: رضا سراج مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که نزدیک به سه دهه در اداره روابط عمومی خدمت کرده است.

رضا سراج مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی

وی از نیروهای قدیمی بانک مرکزی و دانش آموخته علوم ارتباطات است که در سمت‌هایی مانند رییس دایره مطبوعات، معاون ناظر بر بخش‌های پژوهش و برنامه‌ریزی - مسافرت‌های خارجی و ارتباطات مردمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسوولیت داشته است.

او به چهار پرسش همشهری‌آنلاین پاسخ داده است که در زیر می‌خوانید:رضا سراج مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی

  • تعریف روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان در تعریف روابط عمومی می‌گوید: روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن، سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند.

با الهام از این تعریف، می‌توان تعریف زیر را برای روابط عمومی درنظر گرفت:

روابط عمومی هنر برقراری ارتباط بین سازمان و مخاطبان است که وظیفه دارد تعادل را بین دو کفه ترازو (سازمان و مخاطبان) حفظ کند.
باید توجه داشت دیگر زمان تعریف روابط عمومی به عنوان توجیه‌گر سیاست‌های سازمان گذشته است، باید مخاطب و سازمان را یکسان درنظر گرفت و مهم، ارائه تصویر درست و درنظر گرفتن حقیقت است. روابط عمومی‌ها باید صداقت را محور فعالیت خود قرار دهند.

از منظری دیگر می‌توان تعریف زیر را برای روابط عمومی درنظر گرفت:

روابط عمومی هنر مدیریتی است که تصمیم گیری در کمترین زمان را می‌طلبد. مدیر روابط عمومی در بسیاری مواقع در جایگاه تصمیم‌گیری برای سازمان حتی بالاتر از مقام ارشد سازمان قرار می گیرد. بنابراین توان ارائه نظر و قدرت ابراز آن، بزرگترین ویژگی یک مدیر روابط عمومی است.

  • روابط عمومی بانک مرکزی در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

ارتباطات مردمی در زمره مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی پویا‌ قرار دارد و در دنیای پر شتاب کنونی، جلب‌نظر مخاطبان، عمده‌ترین اولویت‌ هر سازمان کارآمد به شمار می‌آید چرا که ‌آگاهی از نقطه ‌نظرات مردمی؛ ارائه خدمات مطلوب‌تر و افزایش رضایت‌مندی مردمی را به دنبال خواهد داشت.

به جرات می‌توان گفت چنانچه روابط عمومی یک سازمان در جلب رضایت مخاطبان خود عملکرد مطلوبی نداشته باشد و در این راستا ناکام بماند، فعالیت‌های ارزشمندش در سایر عرصه‌ها نیز چندان به چشم نخواهد آمد.

اداره روابط عمومی‌ بانک مرکزی با در اختیار داشتن سامانه ارتباط مردمی، تلفن گویا ، ایمیل اختصاصی، دریافت نامه‌های فیزیکی ‌و... پل ارتباطی بانک با مردم شناخته می‌شود و پس از هر تصمیم‌سازی بانک در زمینه مسائل مختلف پولی ، بانکی،‌ اقتصادی، ارزی، اعتباری‌، نظارتی و... این دایره در ارتباط مستقیم با قشرهای مختلف مردمی قرار می‌گیرد و نخستین درگاه بانک است که از نظرات و رویکرد مردم آگاهی می‌یابد.

این اداره نهایت سعی و تلاش خود را در ایجاد تعامل سازنده بین مردم و ادارات مختلف بانک به عمل‌‌آورده و مسائل و مشکلات مردمی را در قالب نامه الکترونیکی ‌، نامه‌ فیزیکی ، پیام‌های صوتی و دیدگاه‌های کارکنان بانک را که از طریق بخش نظرها‌و پیام‌ها شبکه اینترانت دریافت کرده و برای پاسخگویی‌و رفع تنگناها، به‌کارشناسان و دست‌اندرکاران مربوطه ارجاع داده و پس از اخذ پاسخ نیز به سرعت آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی بانک مرکزی در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟ (چه توقعی از رسانه‌ها دارید؟)

1- اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی بانک مرکزی در ارتباط با رسانه‌ها انعکاس صحیح و عینی اخبار بانک مرکزی از جانب رسانه‌ها‌ست.

2- از رسانه‌ها توقع می‌رود سه اصل اساسی خبر یعنی دقت، صحت و سرعت را در اطلاع رسانی مدنظر قرار دهند.

3- تصمیمات بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار کلان پولی و بانکی نقش مستقیمی بر زندگی آحاد مردم دارد بر این اساس انعکاس ناقص و یا اشتباه این تصمیمات و یا تحلیل‌های نادرست از سوی رسانه‌ها قطعاً ضررهای جبران ناپذیری بر جامعه خواهد داشت.

4- رسانه‌ها در زمان‌های بحرانی با اطلاع‌رسانی به‌هنگام و انتقال درست و منطقی اطلاعات می‌توانند به‌ رفع دغدغه‌های موجود کمک نمایند. به عنوان مثال خبر افشای اطلاعات 3 میلیون کارت بانکی ظرفیت ایجاد بروز بحرانی شدید در نظام بانکی را داشت که خوشبختانه رسانه‌ها با انعکاس صحیح اطلاعات و اظهارنظرهای مسئولین بانکی در کمترین زمان ممکن التهابات جامعه را فرو نشاندند و توقع می رود این رویه همچنان ادامه یابد. [سابقه خبر]

  • برنامه آینده روابط عمومی بانک مرکزی چیست؟

مسلما فرایند مدیریت هر فعالیتی به صورت خطی در سه مرحله برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی قلمداد می‌شود و روابط عمومی‌ها نه تنها در بخش اجرا بلکه در دو مرحله دیگر برنامه ریزی و ارزیابی می‌بایست وقت و انرژی مناسب بگذارند.

هرچند بخش قابل‌ توجهی از فعالیت‌های روابط‌عمومی به طور اقتضایی تدوین و عملیاتی می‌شود، اما تدوین برنامه‌های زمان بندی شده اعم از هفتگی، ماهانه، یک ساله و...، تدوین برنامه برای یک مراسم خاص و تدوین تقویم مناسبت‌ها مورد توجه و تأکید مدیران و مسئولان روابط‌عمومی قرار دارد.

افزون بر این، تدوین برنامه‌های روابط‌عمومی بر مبنای آسیب‌شناسی روابط‌عمومی، نظرسنجی‌های ادواری و مستمر از فعالیت‌های انجام شده، و نیازهای روانی و اجتماعی کارکنان و مخاطبان استوار می‌باشد.

روابط عمومی بانک مرکزی با در نظر داشتن قواعد فوق، ضمن تعیین و تبیین اهداف اصلی، برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدتی را برای تحقق اهداف سازمان مدنظر دارد. در میان اهداف این اداره، عناوین:

  1. توسعه نظام بانکداری الکترونیک
  2. اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص حقوق شهروندی در موضوعات پولی و بانکی
  3. تلطیف فضای عمومی سازمانی در جهت هم افزایی سازمانی
  4. اعتماد سازی در جامعه نسبت به بانک مرکزی و احیای اعتماد عمومی
  5. تکریم ارباب رجوع
  6. انتشار اخبار پولی و بانکی از طریق رسانه‌ها
  7. تحلیل اخبار رسانه‌ها با هدف پیش بینی نقاط بحران ساز برای بانک مرکزی
  8. ارتباط دو سویه و موثر با رسانه‌ها با هدف ارتقای آگاهی افکار عمومی در حوزه‌های مرتبط با بانک مرکزی و جلب اعتماد ایشان از طریق رسانه‌ها به چشم می‌خورند.
کد خبر 250560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز