همشهری‌آنلاین - امیر زنده رود: دکتر مهدخت بروجردی مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. او به چهار پرسش همشهری آنلاین پاسخ داده است:

دکتر مهدخت بروجردی

۴ پرسش

  • تعریف "روابط عمومی" چیست؟

می‌دانید که تعاریف متعدی از روابط عمومی به عمل آمده که هر یک از این تعریف‌ها از ابعادی خاص، نهاد روابط عمومی را مورد توجه قرار داده‌اند. بنابراین، تعریف جامع و مانعی از روابط عمومی که در برگیرنده تمامی ابعاد روابط عمومی باشد، وجود ندارد، به این ترتیب، هر‌کس از زاویه‌ای خاص و با توجه به انگاره ذهنی خود یک تعریف از روابط عمومی را بیشتر می‌پسندد و در چارچوب آن تعریف، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را شکل می‌دهد.

به زعم اینجانب تعریفی که روابط عمومی را «نماینده سازمان نزد افکار عمومی و نماینده افکار عمومی نزد سازمان» معرفی می‌کند، بیشتر از سایر تعاریف می‌تواند روابط عمومی را به رسالت‌های واقعی خود نزدیک کند.

  • روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

مخاطبان یا ذی‌نفعان وزارت علوم را طیف بسیار وسیعی تشکیل می‌دهند که توجه نکردن به هر یک از این مخاطبان، نظام آموزش عالی را با چالش مواجه می‌کند. نقش روابط عمومی در ارتباط با ارباب رجوع، در وهله اول توجه به موقعیت‌هایی است که پتانسیل تبدیل شدن به مسئله برای مخاطبان را دارند و در مرحله دوم، اگر مشکلی در سیستم وجود دارد شناخت آن مشکل و انتقال آن به مدیران است و در مرحله سوم، استقبال از مخاطبان با رویی‌گشاده، تلاش برای حل مسئله و مشکل و دادن مشاوره به مدیران جهت عدم تعمیم آن مشکل، به دیگران است. به نظر من، روابط عمومی خوب، آن روابط عمومی است که با رصد کردن و مراقبت اوضاع، اجازه ندهد اخبار بد در سازمان ظهور و بروز یابد؛ نه اینکه در پنهان کردن اخبار بد، مهارت داشته باشد.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط‌ عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟

اصلی‌ترین دغدغه من در ارتباط با رسانه‌ها، انعکاس صحیح و عینی واقعیت‌هاست؛ اما واقعیت امروز رسانه‌های ما این است که بعضی رسانه‌ها به ابزار دست جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تبدیل شده‌اند. انگار نه انگار چیزی به نام اخلاق حرفه‌ای وجود دارد. انگار نه انگار که دیوار بی‌اعتمادی به رسانه‌ها دارد تا به ثریا می‌رسد، انگار نه انگار که بزرگان ما همیشه به وحدت کلمه توصیه داشته‌اند. من بجد بر این باورم که حاصل عملکرد این رسانه‌ها یک بازی باخت - باخت را رقم می‌زند و آنها را به توجه به این توصیه قرآنی فرا می‌خوانم که «واقصد فی مشیک».

  • برنامه آینده روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چیست؟

برنامه آینده روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک به پیشبرد برنامه‌های وزیر محترم است که در مجلس ارائه کرده‌اند این برنامه‌ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی و با هدف رسیدن به ترازهای جهانی در علم و تکنولوژی تدوین شده و حاصل آن بهبود نظام آموزش عالی کشور در جهت رسیدن به توسعه علمی، رضایت ذی‌نفعان و مصالح نظام جمهوری است.

کد خبر 248688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز