همشهری‌آنلاین - امیر زنده‌رود: امیرعباس تقی‌پور مشاور مدیر عامل و مدیر کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی است. او به چهار پرسش همشهری‌آنلاین پاسخ داده است.

امیر تقی پور

وی دارای سوابقی همچون، نائب رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت علمی و فرهنگی فیلم تهران وابسته به انتشارات علمی و فرهنگی، مشاور ارتباطات انتشارات علمی و فرهنگی، عضو هیأت‌مدیره انجمن روابط عمومی ایران است.

امیر‌عباس تقی‌پور همچنین صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز می‌باشد. پاسخ‌های وی:

  • امیر تقی پورتعریف "روابط عمومی" چیست؟

روابط عمومی در سازمان‌ها وظیفه برقراری ارتباط را برعهده دارد. ارتباطات سازمانی دارای سه جنبه است که شامل ارتباط درون سازمانی، ارتباط با جامعه و ارتباط با سایر نهادها و سازمان‌ها می‌شود، در هریک از این سه حوزه روابط عمومی با راهکارها و ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد، اهداف سازمان را پیگیری می‌کند. در واقع روابط عمومی به کمک مدیر ارشد سازمان می‌آید و او را در رسیدن به اهداف سازمان با بکارگیری ابزار ارتباطی، همراهی می‌کند.

  • روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

ارتباط با جامعه یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی در سازمان تأمین‌اجتماعی است. تأمین‌اجتماعی، سازمانی خدمت‌رسان است که با اقشار گوناگون جامعه در ارتباط است. سه گروه عمده به نوعی با این سازمان مرتبط هستند؛ کارگران که بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی هستند، بازنشستگان که از این سازمان مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند و کارفرمایان که حق‌بیمه کارگران را به تأمین‌اجتماعی می‌پردازند.

برای برقراری ارتباط مطلوب با این سه گروه از مخاطبین سازمان تأمین‌اجتماعی، برنامه‌های متنوع و متعددی توسط روابط عمومی سازمان به اجرا در می‌آید و در این مجموعه سعی بر آن است که خدمات سازمان به نحو شایسته‌ای به مخاطبان شناسانده و مشکلات و خواسته‌های مخاطبان نیز به مدیران و تصمیم‌گیرندگان معرفی شود. تنوع فرهنگی، پایگاه اجتماعی، تحصیلات و ... مخاطبان این سازمان اقتضاء می‌کند تا پیام‌ها و ابزار اطلاع رسانی نیز متنوع و در خور گروه‌های مخاطبان انتخاب شود.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟

مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی حدود نیمی از جمعیت کشور هستند. درحال‌حاضر تعداد کارگران و بازنشستگان تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی همراه با خانواده آنان که از خدمات درمانی این سازمان استفاده می‌کنند، بیش از 38 میلیون نفر هستند.

بدیهی است که برقراری ارتباط با این جامعه بزرگ تنها از طریق رسانه‌های مختلف امکان‌پذیر است. روابط عمومی سازمان همواره از توجه رسانه‌ها به این سازمان استقبال می‌کند و خواستار بیان مشکلات و خواسته‌های کارگران و بازنشستگان و همچنین کارفرمایان و اقشار مولد جامعه در رابطه با سازمان تأمین‌اجتماعی است. این موضوع می‌تواند برای مدیران و تصمیم‌گیران این سازمان مناسب و با اهمیت باشد و آشنایی هرچه بیشتر مدیران با مشکلات مخاطبان سازمان را به دنبال دارد.

از سوی دیگر افزایش انعکاس اخبار مربوط به تأمین‌اجتماعی در رسانه‌ها نیز مورد توجه این اداره کل است.

انعکاس خدمات متنوع سازمان تأمین‌اجتماعی در رسانه‌ها و همچنین مسائلی که از طرف مدیران تأمین‌اجتماعی مطرح می‌شود باعث افزایش امیدواری بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، افزایش امید در جامعه است.

  • برنامه آینده روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی چیست؟

سازمان تأمین‌اجتماعی، سازمانی بزرگ و با خدمات گسترده و متنوع است. فعالیت روابط عمومی نیز در این سازمان دارای اهمیت و حساسیت فراوان است. درحال‌حاضر یکی از مهمترین راهبردهای مدیریتی در سازمان تأمین‌اجتماعی موضوع پاسخگویی است. سازمان تأمین‌اجتماعی باید سازمانی پاسخگو باشد و برای تحقق این هدف ارزشمند وجود روابط عمومی قوی و کارآمد ضروری است.

ارتقاء جایگاه روابط عمومی در سازمان تأمین‌اجتماعی و بهبود عملکرد این اداره‌کل با جدیت تمام دنبال می‌شود و امیدواریم با حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک و افزایش خلاقیت در فعالیت‌های روابط عمومی شاهد بهبود عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی باشیم.

کد خبر 248851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز