شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ۲۴ ساعت پس از امضای توافقنامه صلح میان رئیس‌جمهور اوکراین و مخالفان، این کشور ناگهان چهره دیگری پیدا کرد و خیابان‌هایی که روزهای متوالی صحنه درگیری پلیس و معترضان بود از حضور نیروهای امنیتی خالی شد تا با فرار مقام‌‌های دولتی به مناطق شرقی مخالفان غربگرای دولت کاخ ریاست‌جمهوری را بدون هیچ مداخله‌ای تصرف کنند.

اکنون درحالی‌که حامیان دولت متحد روسیه در حال بررسی سازوکارها در مناطق شرقی هستند مخالفان عملاً قدرت را در دست گرفته‌اند تا اوکراین میان شرق و غرب دوپاره شود. یکی از شبکه‌های محلی شرق اوکراین اعلام کرد رئیس جمهور اوکراین اقدام مخالفان را کودتا خوانده و گفته است که قصد استعفا ندارد و تسلیم مخالفان نمی‌شود.

هر چند به‌نظر می‌رسید که با امضای توافقنامه صلح بحران این کشور حل و فصل شود اما اوضاع آنطور که همه تصور می‌کردند پیش نرفت. گفته می‌شود به‌دنبال گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین پایتخت را ترک کرده و هیچ‌کدام از یاران همیشگی او هم در قلب اوکراین دیده نشده‌اند. نیروهای پلیس روز گذشته برخلاف هفته‌های قبل اعلام کردند که در کنار مردم هستند تا مانند ارتش از رویارویی با مخالفان دست بردارند.

رهبران مخالفان اعلام کرده‌اند که در شرایط موجود تنها راه برگزاری انتخاباتی زودهنگام و سریع در‌ماه‌می‌ برای تعیین رئیس‌جمهور جدید است. بی‌بی‌سی گزارش داده که خیابان‌ها و میدان استقلال کیف که مرکز مهم تجمع معترضان بود روز گذشته از نیروهای امنیتی خالی شده بود. در مجتمع کاخ ریاست‌جمهوری هم هر چند نیروهای امنیتی حضور داشتند اما هیچ واکنشی نشان ندادند و معترضان به راحتی وارد دفتر یانوکوویچ و محل اقامت او شدند.

از محل دقیق رئیس‌جمهور اوکراین خبری در دست نیست اما برخی نزدیکان به او ازجمله یکی از دستیارانش اعلام کرده او به شهر خارکوف رفته که در نزدیکی مرزهای روسیه قرار دارد. این در حالی است که مناطق شرقی اوکراین که ساکنان آن حامی نزدیکی و اتحاد با روسیه هستند شاهد تظاهرات در حمایت از دولت بوده است. گروهی از روسای منطقه‌ای، روز گذشته با تشکیل نشستی اعلام کردند که اوضاع کشور را دردست می‌گیرند.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ روز گذشته به پخش مستقیم نشست نمایندگان منطقه جنوب - شرق و کریمه پرداخت و حتی گزارش‌هایی از تشکیل نیروهای شبه‌نظامی برای مقابله با مخالفان منتشر شده است. راشا‌تودی گزارش داده که ۱۰هزار نفر در این نشست شرکت کردند. در پایتخت اما مخالفان اوضاع را کاملاً در دست گرفته‌اند. ولادیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین از سمت خود استعفا کرده و نمایندگان الکساندر تورچینوف، از متحدان یولیا تیموشنکو را به‌عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کردند. ویتالی کلیتشکو، از رهبران اصلی مخالفان گفته است رئیس جمهور باید به صورت فوری کناره‌گیری کند. هر چند روز گذشته حتی با شایعه استعفای یانوکوویچ گروهی از معترضان جشن گرفتند اما معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد وی تا زمان برگزاری انتخابات رئیس‌جمهور قانونی خواهد بود.

دو پاره میان شرق و غرب

مخالفانی که خواستار نزدیکی به غرب و اتحادیه اروپا هستند در پایتخت اوکراین عملاً قدرت را در دست گرفته‌اند. ساکنان شرق اوکراین اما به‌صورت سنتی طرفدار نزدیکی به روسیه و روابط گسترده با این کشور هستند. اکنون تجمع و نشست حامیان دولت در شرق و گزارش‌ها از تشکیل نیروهای شبه‌نظامی در این منطقه اوکراین را در آستانه جنگ احتمالی داخلی قرار داده است. رهبران منطقه شرق در نشست خود در خارکف تأکید کرده‌اند که قدرت را در اختیار می‌گیرند تا مسیر کشور برمبنای قانون اساسی پیش برود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک هیأت بلند پایه روسیه هم به شهر خارکف رفته است تا نبرد میان شرق و غرب در اوکراین جدی‌تر شود.

مسئله‌ای به نام تاریخ انتخابات‌

در توافق صلحی که با حضور و میانجیگری نمایندگان اتحادیه اروپا و روسیه به‌دست آمد برگزاری انتخابات زود هنگام تا پایان سال‌جاری میلادی درنظر گرفته شده بود. گروهی از مخالفان اما این مسئله را نپذیرفتند و آن را زمانی بسیار دور می‌دانستند. مخالفان و مقام‌های آمریکا خواستار برگزاری انتخابات در‌ماه می(حدود ۳‌ماه دیگر) بودند تا بتوانند از فضای موجود بیشترین استفاده را داشته باشند و جلوی نقشه‌های احتمالی مسکو را بگیرند.

به‌خاطر همین مسئله زمانی که رهبران مخالفان در میدان استقلال حاضر شدند، تظاهرات‌کنندگان آنها را هو کردند و خائن خواندند تا مسیر اوکراین با وجود این توافق تغییر کند. روز گذشته همچنین گزارش‌هایی از آزادی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین، و رهبر حزب مخالف میهن از زندان منتشر شد. پارلمان اوکراین همچنین، آرسن آواکوف، از نمایندگان مخالف و یکی از دیگر متحدان تیموشنکو را به‌عنوان وزیر کشور انتخاب کرد.مخالفانی که مدت‌ها در بازداشت بودند حالا با تکرار تاریخ برای بازگشت به قدرت خیز برداشته‌اند اما این احتمال وجود دارد که این کشور بار دیگر به جای انقلاب نارنجی شاهد ادامه انقلابی خونین باشد.

کد خبر 250555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز