همشهری آنلاین: دفتر رییس جمهوری موقت اوکراین روز جمعه اعلام کرد که وی حکم برکناری یوری ایلیین رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را امضا کرده است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین برکنار شد

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ایلیین دراوج اعتراضات علیه ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین به این سمت منصوب شده بود.

دفتر رییس جمهوری موقت اوکراین دلیلی برای برکناری رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور ذکر نکرد.

اعتراضات در اوکراین از آنجا شروع شد که یانوکوویچ از امضای یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا خودداری کرد.

معترضان ضد دولتی برای بیش از دو ماه در مرکز کی یف، پایتخت این کشور تجمع کردند.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی، افشای خبر فرار یانوکوویچ به شهر ˈخارکفˈ و تلاش نافرجام وی برای خروج از کشور وارد مرحله جدیدی شد.

شدیدترین وخونبارترین درگیری ها از20 فوریه (اول اسفند ماه) آغاز شد و دو روز ادامه داشت که در جریان آن 82 نفر کشته و نزدیک به 600 تن زخمی شدند.

یانوکوویچ: افراط گرایان اوکراین حکومت را غصب کردند

ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین دریک کنفرانس خبری اعلام کرد : افراط گرایان اوکراین بزور و بطور غیرقانونی حکومت را غصب کردند.

به گزارش ایرنا به نقل ازایتارتاس، یانوکوویچ روزجمعه درکنفرانس مطبوعاتی درشهر راستف نادانو در جنوب روسیه گفت : کسانی که قدرت را در اوکراین غصب کرده اند در اقلیت قرار دارند.

وی افزود : من رییس جمهوری قانونی اوکراین هستم که در جریان انتخابات آزاد و دمکراتیک از طرف اکثریت مردم انتخاب شده ام.

این کنفرانس مطبوعاتی در مرکز نمایشگاه ورتول اکسپو شهر راستف نادانو جریان دارد و بیش از200 خبرنگار داخلی وخارجی آن را پوشش خبری می دهند.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، یانوکوویچ به همراه شماری از مقام های سابق اوکراینی سه شنبه شب وارد مسکو شده است.

وی از روسیه خواستار تامین امنیت خود در قلمروی این کشور شده و مقام های ارشد روس این تقاضا را پذیرفته اند.

یانوکوویچ روزپنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که خود را رییس جمهوری قانونی اوکراین می داند.

وی با بیان این که نمی توانم در برابر حوادث غم بار میهن خود بی تفاوت بمانم، اظهار داشت: معتقدم که موافقت نامه ای را که با رهبران مخالفان دولت در حضور شرکای محترم غربی برای حل و فصل بحران اوکراین امضا کردم، اجرا نشده است.

یانوکوویچ در بیانیه خود افزود: در بسیاری از شهرهای اوکراین افراط گرایان جولان می دهند و من و طرفدارانم را تهدید به تسویه حساب می کنند.

وی گفت : مجبورم در این شرایط از حکومت روسیه درخواست تامین امنیت خود از دست افراط گرایان کنم.

رییس جمهوری مخلوع اوکراین در بیانیه خود گفت: متاسفانه آنچه که در مجلس اوکراین (رادا) می گذرد مشروعیت ندارد.

وی اضافه کرد: تصمیم هایی که دراین مجلس گرفته می شود درغیاب بسیاری ازاعضای فراکسیون حزب مناطق وجناح های دیگر انجام می گیرد که نگران امنیت خود هستند و برخی از آنها هدف ضرب و شتم قرار گرفتند و مجبور به ترک اوکراین شدند.

دادگاه کی یف پرونده اختلاس تیموشنکو را مختوم کرد

دادگاه کی یف روز جمعه در پی درخواست نماینده دادستانی اوکراین، پرونده اختلاس خانم یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق این کشور را مختومه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، دادگاه کی یف روز جمعه درجلسه علنی خود حکم به بسته شدن پرونده خانم تیموشنکو (در مقام ریاست سازمان انرژی اوکراین در سال 1996) داد.

علاوه بر آن به گزارش روابط عمومی حزب باتکیفشینا (تحت رهبری تیموشنکو)، دادگاه کی یف با توجه به عدم وجود اجزا و مدارک جرم ، پرونده خانم تیموشنکو را بست.

طی این حکم ، اموال توقیف شده خانم تیموشنکو نیز آزاد شد.

خانم تیموشنکو درسال 1996 در راس سازمان انرژی اوکراین قرارداد خرید گاز از روسیه امضا کرد و بر اساس آن می بایست در ازای وارات گاز این کشور، به وزارت دفاع روسیه مصالح ساختمانی تحویل می داد اما به دلایل نامعلوم این قرارداد اجرا نشد و سازمان متبوعه از تحویل کالاها به ارزش 450 میلیون دلار به وزارت دفاع روسیه خودداری کرد.

تیموشنکو به این دلیل مدت کوتاهی زندانی شد. اما درسال 2011 به اتهام اقدام فراتر از اختیارات خود در مقام نخست وزیری وامضای قرارداد گازی با روسیه به هفت سال زندان محکوم شد.

تیموشنکو روز شنبه هفته گذشته پس از سه سال از زندان آزاد شد.

کد خبر 251282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز