گروه اقتصادی: گزارش بانک مرکزی و بررسی‌های میدانی بیانگر افزایش محسوس قیمت‌ برخی از اقلام مصرفی به ویژه لبنیات،‌ روغن نباتی و حبوبات در بازار در طول دو هفته گذشته‌است.

گزارش بانک مرکزی از  متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول تیرماه حاکی است، در این هفته قیمت کره ، گوشت قرمز و روغن نباتی بالا رفته‌است.

بر اساس این گزارش،همچنین در هفته مورد گزارش قیمت شکر پایین  آمد اما بهای روغن نباتی جامد بالا رفت و قیمت قند، چای خارجی و روغن نباتی مایع تغییر اندکی داشت.

گرچه آمار بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالا در هفته گذشته نشانگر افزایش قیمت برخی کالاهاست، اما در دو هفته گذشته روند افزایش قیمت برخی کالاها شدت بیشتری گرفته است.

به نظر می رسد تصویب افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در شورای اقتصاد و ابلاغ  نشدن رسمی این نرخ، انگیزه لازم برای افزایش قیمت این فرآورده‌‌ها را بوجود آورده است و در شرایطی که سازمان حمایت و سایر دستگاههای نظارتی ذیربط بر اعمال قیمت‌های جاری و برخورد با متخلفین خبر می‌دهند، در هفته گذشته قیمت برخی فرآورده‌های لبنی افزایش 20 تا 30  درصدی را شاهد بوده است. 

تشدید روند افزایش قیمت حبوبات

در هفته گذشته همچنین روند افزایش قیمت حبوبات شدت بیشتری گرفت به نحوی که قیمت هر بسته 900گرمی لوبیا چیتی از 1200 به 2 هزار تومان، لپه از 1300 به 1800 ، نخود از 1150 به 1600، عدس از 900 به 1400 و لوبیا کپسولی از 1300 به 1950 تومان افزایش یافت.

این در حالی است که پیش از این وزیر بازرگانی افزایش قیمت حبوبات را ناشی از افزایش صادرات این محصولات دانسته و اعلام کرده بود با وجود افزایش عوارض صادرات حبوبات به دلیل قیمت بالای این کالاها در کشورهای منطقه روند صادرات ادامه یافته و نمی توان از صادرات جلوگیری کرد.

افزایش قیمت روغن نباتی

با وجود ثبات قیمت برخی از انواع روغن نباتی مایع در روزهای اخیر قیمت برخی دیگر از انواع روغن نباتی افزایش یافته است به نحوی که قیمت روغن 5 کیلویی جامد لادن از 6 هزارو 350 به 8 هزارو 50 تومان و قیمت روغن سرخ کردنی بهار 900 گرمی از هزارو 50 به هزارو 400 و قیمت روغن یک و نیم لیتری از هزارو 700 به 2 هزارو 100 تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت انواع کنسرو

همچنین قیمت انواع کنسرو در فروشگاههای سطح شهر افزایش یافته است به نحوی که کنسرو لوبیا چیتی یک و یک از 590 به 705 تومان و تن ماهی شیلانه از هزارو140 به 1280، پونل از هزارو 150 به هزارو 250  و شیلتون از هزارو 70 به هزارو 180 تومان افزایش یافته است.

ثبات بازار مواد پروتئینی

از سوی دیگر در حالی که پیش از این قیمت گوشت قرمز افزایش بیش از 10 درصدی داشته است، در هفته گذشته نیز قیمت گوشت قرمز افزایش اندکی یافت.  اما روند کاهش قیمت گوشت مرغ  که از چندی پیش آغاز شده بود در هفته گذشته نیز تداوم یافت.

کد خبر 25050

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز