گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری اظهار داشت: بخش سلامت یک فرمانده می‌خواهد، آنچه پیش‌رو دارید گزیده‌ای از این گفت‌وگو است که متن کامل آن در ویژه‌‌نامه نوروزی همشهری منتشر می‌شود.

  • مشکلات حوزه سلامت هم نیاز به مهندسی دارد. نوعی مهندسی که نابسامانی‌های این حوزه را بسامان کند. با توجه به کمبود بودجه که همواره از آن سخن می‌گویید، قرار است چه بکنید و چگونه؟

کارهای خوبی را شروع کردیم اما 2سال دیگر معلوم می‌شود که ما می‌توانیم نابسامانی‌های این بخش را سامان دهیم یا نه؟ قطعا، برای ساماندهی حوزه سلامت و برطرف کردن مشکلات موجود، نیاز به کمک همه داریم چرا که این حوزه مشکلات زیادی دارد که با یک تیم و یک نفر و یک مجموعه، طبیعی است که واقعا حل نخواهد شد.چنان که دولت‌های قوی دنیا در کشورهای مختلف هم نتوانستند مشکلات حوزه سلامت کشورهای خود را برطرف کنند. نتیجه کارهای ما هم تا 2سال دیگر مشخص می‌شود البته باید ببینیم همراهی دیگرانی که می‌توانند به این حوزه کمک کنند، چگونه است؟

  • مثلا بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر؟ چون شما به دفعات در اظهارات خود از ضرورت حمایت بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر می‌گویید.

ما از همه کسانی که می‌توانند به حوزه سلامت کمک کنند، انتظار و توقع داریم، توقع ما از همه است. بیمه‌ها بخش کوچکی هستند. به اعتقاد من در حوزه سلامت، نگاه سیاستمداران خیلی مهم‌تر از رفتار بیمه‌هاست.برای حل مشکلات موجود، مهم این است که تولیت بخش سلامت را بپذیرند. به‌عبارت بهتر، قبول کنند که بخش سلامت یک فرمانده می‌خواهد و نمی‌شود کارهایش را پخش کرد. اینکه مسئولیت را از یک جا بخواهند ولی اختیارات را پخش کنند، شدنی نیست.

  • مجلس شورای اسلامی چطور؟ نمایندگان مجلس با شما همکاری داشته‌اند؟

مجلس خیلی همکاری می کند و ما هم خیلی راضی هستیم. مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مردم تشکیل شده است. من قبول دارم که ما باید تحت نظر مجلس شورای اسلامی کار کنیم و با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رابطه خوب و تعاملی هم داشته باشیم.

  • با این میزان بودجه می‌توانید مشکلات موجود را برطرف کنید؟

بله حتما. مگر قبل از آنکه بودجه کمتر از این بوده، کار انجام نشده است؟که حالا بیاییم و بودجه را بهانه کنیم. اما حرف ما این است که اگر می‌خواهید فرمایش مقام معظم رهبری، مبنی براینکه بیمار نباید غیر از درد و رنج بیماری درد دیگری داشته باشد، محقق شود. باید برای این حوزه هزینه کرد. باید منابع را خوب و به میزان کافی اختصاص بدهند. با کمتر از این میزان بودجه هم این بخش اداره شده است. بنابراین اگر مدام بگوییم که کاری نمی‌توان کرد سخن منطقی نیست. مشکلات حوزه سلامت نیازمند بودجه کافی، همکاری‌های بین‌بخشی و مدیریت است. اینکه بگویم با این میزان بودجه کاری نمی‌شود کرد، حرف نادرستی است.

  • چه دغدغه‌ای نه بهتراست بگویم چه آرزویی دارید؟

دغدغه من این است که دولت بتواند آرزوهای مردم را هم در بعد داخلی و هم خارجی، محقق کند و ما هم در حوزه سلامت بتوانیم مشکلات مردم را برطرف و حل کنیم. اما آرزوی من در حوزه سلامت این است که برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، شبکه‌ای قوی در کشور راه‌اندازی کنیم. علاوه براین، در زمینه واکسن، وابستگی به خارج را نه‌تنها قطع کنیم بلکه بتوانیم به جایگاه قبلی‌مان برسیم و همچنین بتوانیم در زمینه تولید دارو و فناوری‌های جدید هم فعالیت‌ها و کارهای مناسبی بکنیم.

 

کد خبر 250452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز