چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برنامه‌ریزان شبکه نمایش احتمالا بدون توجه به حاشیه‌هایی که دامن «رستاخیز» را گرفته و همچنان ادامه دارد، یکی از فیلم‌های تحسین‌شده کارنامه درویش را در برنامه پخش این هفته قرار داده‌اند؛ «دوئل» که تا آن زمان پرخرج‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران بود، ساعت ۲۱ امروز روی آنتن شبکه نمایش می‌رود تا توجه علاقه‌مندان فیلم و سینما را برای یکی دو ساعت هم که شده از حاشیه‌های ادامه‌دار جشنواره فیلم فجر رها و مهمان قاب کوچک کند.

هدیه تهرانی در فیلم دوئل


رکورددار نامزدی و سیمرغ

به گزارش همشهری، دوئل درویش را می‌توان از فیلم‌های رکورددار جشنواره فیلم فجر دانست؛ درامی که مثل آثار پیشین فیلمساز دونیمه‌جنگی و غیرجنگی دارد و البته نیمه اول آن یک سر و گردن بالاتر از نیمه دوم قرار می‌گیرد. این فیلم 133دقیقه‌ای سال82 در بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر در 11رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و با بردن 8جایزه ازجمله بهترین کارگردان، رکوردی خلق کرد که همین امسال با رستاخیز تکرار شد!

دوئل داستان زینال است که پس از 20سال اسارت در عراق، آزاد می‌شود. در بخش‌های ابتدایی فیلم می‌بینیم که زینال همراه جمعی از اهالی خرمشهر در مقابل ورود دشمن به شهر مقاومت می‌کند و سرانجام در نبردی نابرابر به اسارت سربازان بعثی درمی‌آید. صحنه بمباران ایستگاه قطار و جلوه‌های ویژه آن از تأثیرگذارترین بخش‌های نیمه اول داستان است. در ادامه و پس از آزادی زینال، او درگیر توطئه‌ای می‌شود که برای خروج گاوصندوق حاوی مدارک محرمانه از دل اروند طراحی شده است. فیلم در اکران عمومی بیش از 600میلیون تومان فروخت که در مقابل هزینه‌های آن چندان زیاد نبود.

بازگشت یک بازیگر قدیمی

دوئل علاوه بر جلوه‌های ویژه خیره‌کننده، در زمینه بازی بازیگران جوان و قدیمی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. پژمان بازغی گرچه در نیمه‌دوم فیلم و وقتی گرد پیری بر موها و چهره‌اش نشسته چندان باورپذیر نیست اما در نقش رزمنده جوان مدافع خرمشهر ستودنی است. کامبیز دیرباز هم با بازی در همین فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را گرفت. پرویز پرستویی و هدیه تهرانی با اینکه نقش‌هایی کوتاه در دوئل دارند، در زمینه تبلیغاتی بسیار به کمک فیلم آمدند. پریوش نظریه و انوشیروان ارجمند دیگر بازیگران اصلی هستند.

اما بی‌تردید نکته اصلی بخش بازیگری دوئل را می‌توان بازگشت سعید راد به سینما پس از 17سال دانست. عجیب اینکه برخی همان زمان معتقد بودند فیلم از حضور راد در یکی از نقش‌های اصلی لطمه خورده و مخاطب نمی‌تواند این بازیگر قدیمی را با صدای خودش بپذیرد. این یعنی سعید راد موفقیت‌های خود را در سینما تا حدودی مدیون گویندگان چیره‌دست سینمای ایران بود. 17سال پس از بازگشت راد به سینما، او امسال باز هم در جشنواره فیلم فجر حاضر بود و با یک اظهارنظر در مراسم افتتاحیه کلی جنجال و حاشیه به‌پا کرد.

دلیران تنگستان می‌آید؟

اگر جلسه‌های پی‌در‌پی رئیس سازمان صدا و سیما با معترضان به سریال «سرزمین کهن» تا چند روز آینده به نتیجه نرسد، شاید شبکه تماشا قید پخش سریال کمال تبریزی را بزند و «دلیران تنگستان» همایون شهنواز را روزهای جمعه روی آنتن ببرد. این مجموعه تاریخی در 14قسمت 60دقیقه‌ای ساخته شده و نخستین‌بار اسفندماه 1354از تلویزیون ملی ایران به نمایش درآمد.

هایگاز استپانیان، هاشم ارکان، منوچهر فرید، مرحوم محمود جوهری در نقش رئیسعلی دلواری، نعمت گرجی، اسماعیل داورفر، قاسم سیف، کاوه مخبری، ولی شیراندامی، شهروز رامتین، منوچهر آذری، قاسم پورشکیبا، مجید شهباز، یداله محمدنژاد، کاظم افرندنیا، حمید طاعتی، مستانه جزایری، عنایت شفیعی، مهری ودادیان و... بازیگران دلیران‌تنگستان هستند که حکایت مقاومت مردم تنگستان را در برابر حضور نیروهای انگلیسی در جنوب ایران روایت می‌کند.

به گزارش مهر، دلیران تنگستان از مهم‌ترین سریال‌هایی بود که پس از انقلاب روی آنتن تلویزیون رفت و علاوه بر معرفی شخصیت رئیسعلی دلواری، نقشی اساسی در برانگیختن شور انقلابی در میان جوانان ایرانی برای دفاع از مرزها در مقابل تجاوز بیگانگان داشت. گرچه استفاده نکردن کارگردان از گویش محلی و همینطور نبود موسیقی جنوبی در سریال ازجمله ایرادهای منتقدان به سریال شهنواز بود.

از بهترین‌های تاریخ سینما

«اودیسه فضایی 2001» به کارگردانی استنلی کوبریک شاید مهم‌ترین فیلم آخر هفته شبکه نمایش باشد که ساعت 13روز جمعه روی آنتن می‌رود. این فیلم علمی تخیلی 160دقیقه‌ای محصول سال1968 است و داستانی آینده‌نگرانه را روایت می‌کند. اودیسه فضایی کوبریک در بیشتر فهرست‌های بهترین‌های تاریخ سینما در رده‌های بالا قرار دارد و یک جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه در کارنامه آن دیده می‌شود. فیلم در 3رشته بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی هنری هم نامزد دریافت اسکار بود و جالب اینکه خود کوبریک کار طراحی جلوه‌های ویژه آن را برعهده داشت. گرچه شخصا در مراسم نبود.

کد خبر 250220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز