سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خود استرالیایی‌ها هم آن را یکی از ۲۰سریال برتر تاریخ تلویزیون این کشور می‌دانند؛ مجموعه‌ای که حدود ۳دهه پیش در دوره‌ای که تلویزیون ۲ شبکه بیشتر نداشت در ایران روی آنتن رفت و بسیار محبوب شد.

سریال اسکیپی کانگوروی بوته‌زار

«اسکیپی کانگوروی بوته‌زار» هفته‌ای یک‌بار پخش می‌شد و از میان بچه‌های دهه 60 ایران کمتر کسی است که با ماجراها و موسیقی آن خاطره نداشته باشد. حالا پس از 30سال، این سریال دوست‌داشتنی ساعت 18 امروز روی آنتن شبکه تماشا می‌رود تا زمینه‌ای باشد برای خاطره‌بازی بچه‌های دیروز و بزرگترهای امروز.

به گزارش همشهری، سایت نیوز استرالیا در گزارشی درباره سریال‌های فراموش‌نشدنی سرزمین کانگوروها به ‌اسکیپی کانگوروی بوته‌زار‌ هم اشاره کرده و درباره آن نوشته است: این مجموعه ماندگار کودکانه با بازی گری پنکرست در نقش سانی هموند نوجوان، بدون تردید کودک درون همه مخاطبانش را به جنبش وامی‌دارد. اسکیپی کانگوروی دست‌آموز سانی در تمام ماجراهایی که در پارک ملی واراتا اتفاق می‌افتد، به کمک سانی و محیط‌بانان می‌آید.

30قسمت از 91قسمت

فصل اول سریال خانوادگی اسکیپی کانگوروی بوته‌زار سال 1967 در 30قسمت 25دقیقه‌ای تولید و نخستین قسمت آن اول اکتبر1968 پخش شد. پخش سریال در مجموع تا سال 1970 دو فصل و 61 قسمت دیگر هم ادامه یافت اما آنچه از تلویزیون ایران پخش شد 30قسمت 20تا 24دقیقه‌ای از فصل اول بود. اد دِوِرو، کن جیمز، تونی بونر، لیزا گودار و... دیگر بازیگران این سریال هستند که جان مک‌کالم خالق اصلی آن در سال 2010درگذشت. اریک فولی‌لاو و مکس وارنل هم اپیزودهای مختلف را کارگردانی کرده‌اند.

شادروان حسین باغی، امیرمحمد صمصامی، شادروان حسین معمارزاده، مهدی آرین‌نژاد، مرضیه صفی‌خانی، شادروان حسین حاتمی، تورج نصر، پرویز ربیعی، مازیار بازیاران و... در قسمت‌های مختلف اسکیپی به جای شخصیت‌های اصلی حرف زده‌اند و اریک جوپ هم برای 87قسمت آن موسیقی متن ساخته است؛ یک موسیقی خاطره‌انگیز که از همان ابتدا مخاطب را درگیر می‌کند و بعد از سال‌ها همچنان در ذهن‌ها مانده است.

در همان قسمت‌های اول درمی‌یابیم که مادر سانی پس از تولد او از دنیا رفته و حالا پسرک نوجوان همراه کانگوروی دوست‌داشتنی‌اش از صبح تا شب درگیر ماجراهای پارک ملی واراتا در ایالت نیو ساوث ولز استرالیاست؛ جایی نزدیک سیدنی که پدر سانی رئیس محیط‌بانی یا رنجر اصلی آن است. در هر قسمت اتفاقی در این پارک جنگلی بزرگ می‌افتد و در نهایت پای سانی و اسکیپی هم به ماجرا باز می‌شود؛ آن هم با شنیدن صدای صوتی ویژه که اسکیپی به آن حساس است.

شوق پرواز به جای فیلم‌های شبانه

درحالی‌که مدت‌هاست شبکه آی‌فیلم از 22:30تا 30دقیقه بامداد هر روز یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی روی آنتن می‌فرستد، تازه‌ترین خبرها از پخش مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» به کارگردانی یدالله صمدی در این ساعت حکایت می‌کند. به این ترتیب آی‌فیلم برای مدتی با پخش فیلم، خداحافظی خواهد کرد. شوق پرواز که با موضوع زندگی شهید عباس بابایی ساخته شده است، از 11بهمن هر روز ساعت 22:30پخش می‌شود و احتمال دارد در هر نوبت 2 قسمت این سریال تاریخ معاصر ایران روی آنتن برود تا پخش آن 2 هفته بیشتر به طول نینجامد. شهاب حسینی در این مجموعه درنقش شهید بابایی یکی از خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ظاهر شده و الهام حمیدی‌، شهرام حقیقت‌دوست‌، افسانه بایگان‌، اکبر عبدی‌، مهران رجبی‌، مینا جعفرزاده‌، اتابک نادری‌، عبدالرضا اکبری‌، فرهاد قائمیان و... دیگر بازیگران آن هستند.

هوش سیاه به جای دیوار

پخش سریال 10قسمتی «دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم روز جمعه به پایان می‌رسد و ساعت 21:30روز شنبه 12بهمن‌ماه نخستین قسمت مجموعه پلیسی «هوش سیاه 2» به کارگردانی مسعود آب‌پرور روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود. این مجموعه 26قسمتی نخستین بار بهار امسال و در پی موفقیت فصل اول آن از شبکه 3پخش شده بود. قصه هوش سیاه 2از زندان آغاز می‌شود. کامران بوریایی، جنایتکار رایانه‌ای در تکاپوی طراحی نقشه فرار از زندان و ارتکاب ادامه جنایت‌های‌خارج از زندان است. این مجموعه در 120لوکیشن اصلی و 90لوکیشن فرعی مقابل دوربین رفته و بخشی از لوکیشن‌ها مربوط به فضای زندان است که در مساحت 4500متر به‌طور کامل برای همین سریال ساخته شده است. فصل‌های مربوط به خارج از کشور هم در کشور ترکیه مقابل دوربین رفت. حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کیهان ملکی، حمید ابراهیمی، امیر دلاوری، سپهر گودرزی، پرویز سیرتی، میثاق جمشیدی، حسین سحرخیز، سعید دولتی، حسن خوانساری، کاظم هژیرآزاد و اتابک نادری نقش‌های اصلی هوش سیاه 2را ایفا کرده‌اند. شباهت بخش‌های زندان سریال به مجموعه موفق «فرار از زندان» بحث‌هایی را حین پخش هوش سیاه 2برانگیخته بود که در نهایت ختم به خیر شد.

کد خبر 247455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز