گروه بین‌الملل: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل برای بحران سوریه دیروز با عذرخواهی از مردم سوریه، شکست مذاکرات ژنو را اعلام کرد.

بعد از یک هفته گفت‌وگو با نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ژنو که در روزهای آخر با پیوستن معاونان وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم به نتیجه نرسید، ابراهیمی به خبرنگاران گفت، حتی تاریخی برای دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است. او گفت: همه طرف‌ها از دولت ومخالفان تا نمایندگان آمریکا و روسیه و حتی خود من باید برویم و برای مدتی فکر و مشورت کنیم و ببینیم که اساسا می‌خواهیم در چنین مذاکراتی به نتیجه برسیم یا نه. نمی‌توان برای دور بعدی مذاکرات تاریخی مشخص کرد چون دور بعدی هم می‌تواند در چنین تله‌ای بیفتد و بدون نتیجه بماند.

ابراهیمی بعد از گفت‌وگوی کوتاه 30دقیقه‌ای میان دولت سوریه و مخالفان، بدون خبر قبلی یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و پایان مذاکرات را اعلام کرد.ابراهیمی گفت: از نظر دولت سوریه مهم‌ترین موضوع اکنون مبارزه با تروریسم است. از نظر مخالفان اما مهم‌ترین موضوع انتقال قدرت است. به همین‌خاطر این مذاکرات شکست خورد. او از مردم سوریه به‌خاطر اینکه نشست ژنو نتیجه‌ای نداشته عذرخواهی کرد. او خطاب به دولت و مخالفان سوریه گفت که به فکر مردم باشید.

نماینده سازمان ملل با تأکید بر اینکه به نیویورک‌ می‌رود و درباره این مذاکرات با بان‌کی مون گفت‌وگو می‌کند، اضافه کرد که دبیرکل سازمان ملل هم با اعضای دائم شورای امنیت در این‌باره رایزنی می‌کند. او گفت: دولت و مخالفان سوریه قبول دارند که 4موضوع باید در دستور کار مذاکرات باشد: 1- مبارزه با خشونت 2- تشکیل نهاد و دولت انتقالی 3- ایجاد نهادهای ملی و 4- برقراری آشتی ملی. اما اختلاف نظر آنها درباره ترتیب این موضوعات و اولویت‌بندی این 4بند است.

دور اول مذاکرات سوریه دوم بهمن‌ماه بعد از نشست وزرای خارجه و نمایندگانی از 40کشور و نهاد بین‌المللی، آغاز شد. در دور اول مذاکرات توافق نیم‌بندی میان دوطرف با میانجیگری سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس موقت در حمص و خروج غیرنظامیان و امدادرسانی حاصل شد و تاریخی برای دور دوم مذاکرات مشخص شد. دور دوم این گفت‌وگوها روز دوشنبه در ناامیدی کامل و درحالی‌که حتی دستور کاری برای آن وجود نداشت آغاز شد.

با بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها، آخر هفته گذشته وندی شرمن و گنادی گاتیلف معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه وارد ژنو شدند اما آنها هم نتوانستند درباره مشخص‌کردن دستور کار مذاکره توافق کنند. اکنون با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ژنو معلوم نیست دستور کار سازمان ملل و برنامه دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها در سوریه چیست؟

همزمان با اعلام شکست مذاکرات ژنو، روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که عربستان قرار است محموله‌ای از موشک‌های ضدهوایی در اختیار شورشیان سوریه بگذارد. براساس این گزارش، موشک‌های هدایت‌شونده ضدهوایی ساخت روسیه و سیستم دفاع هوایی ساخت چین قرار است از سوی عربستان و از طریق خاک اردن و ترکیه در اختیار شورشیان مسلح سوریه قرار گیرد. این خبر را یک دیپلمات عرب و منابعی از مخالفان سوریه در اختیار وال‌استریت ژورنال گذاشته‌اند.

این روزنامه نوشته که این هفته، کنگره آمریکا میزبان هیأتی از مخالفان سوریه است. آنها با درخواست کمک تسلیحاتی آمریکا به واشنگتن می‌روند. جان کری وزیرخارجه آمریکا اعلام کرده که باراک اوباما به‌دنبال گزینه‌های جدید درباره سوریه است.
اوباما دیروز میزبان عبدالله شاه اردن بود. یکی از مسائل در دستور کار این مذاکرات، موضوع سوریه است. کاخ سفید اعلام کرده این نخستین دور از سری مذاکرات اوباما با متحدان خاورمیانه‌ای‌اش درباره سوریه است.

کد خبر 249725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز