مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: بخش جنوبی خط ۳مترو که این روزها مراحل پایانی تکمیل خود را طی می‌کند، به‌زودی با ۵ایستگاه آماده شده، به بهره‌برداری می‌رسد.

ایستگاه ابتدایی با نام آزادگان و کد A3-3در بزرگراه آیت‌الله‌سعیدی، خیابان حیدری به‌طور کامل آماده بهره‌برداری است. همچنین ایستگاه B3در بزرگراه جوانه، خیابان زمزم به‌طور کامل آماده شده است. ایستگاه B3-1حدفاصل پل جوادیه و میدان رباط‌کریم، ایستگاه C3در میدان راه‌آهن آماده و ایستگاه F3در میدان منیریه برای استفاده عموم آماده شده و هم اکنون هیچ‌گونه عملیات عمرانی در آن انجام نمی‌شود.

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اتمام هرگونه عملیات عمرانی در این 5ایستگاه اعلام کرد که به‌زودی اهالی جنوب غرب تهران می‌توانند از این ایستگاه‌ها برای رسیدن به مرکز شهر در چهارراه ولیعصر استفاده کنند. به گفته وی هم‌اکنون تعدادی از واگن‌های مورد نیاز این خط نیز ساخته شده است.
3 ایستگاه A3-2واقع در بزرگراه آیت الله‌سعیدی خیابان خلازیر، A3-1در بزرگراه جوانه خیابان ورزش، A3در بزرگراه جوانه خیابان مهران در مرحله اجرا قرار دارد و روند عملیات عمرانی در آنها ادامه دارد.

این در حالی است که به گفته تشکری هاشمی انتظار می‌رود با اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش استقبال مردم از حمل و نقل عمومی، اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت و مجلس نیز مورد توجه قرار بگیرد.یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بارز این بخش از متروی تهران توجه جدی به کاهش فاصله بین جنوب و شمال تهران است. آنگونه که سیدجعفر تشکری هاشمی  در دیدار با فرزندان شهدا اعلام کرده، مدیریت شهری پایتخت به واسطه تجربه راه اندازی این خط توانسته است در زمینه ساخت تونل‌ مترو نیز صددرصد خودکفا شود.

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد که در پی ساخت متروی خط 3 شرکت متروی تهران توانست رتبه اول ساخت ارزان مترو را در دنیا کسب کند.خودروهای شخصی با مصرف روزانه حدود 13میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی و زیست‌محیطی وارد می‌کنند و متروی خط 3با نقشی جدید در پهنه جنوبی پایتخت می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حل مشکل راهبندان و آلودگی هوا باشد.

براساس اعلام مسئولان، متروی تهران از نظر میزان هزینه تمام‌شده‌، به ازای هر کیلومتر ساخت‌، به‌طور متوسط 30درصد ارزان‌تر از تمامی متروهای در حال ساخت دنیاست. این میزان در مقایسه با متروی دوبی حدود 40درصد و در مقایسه با متروی استانبول دست‌کم 25درصد ارزان‌تر است. همچنین این رقم در مقایسه با متروی کلانشهرهای قاره اروپا و آمریکا هم بسیار کمتر است و با صرفه بودن احداث مترو در تهران را به خوبی نمایان می‌کند‌. این درحالی است که مطابق بررسی‌ها به ازای سهم 4.5 میلیون نفری جابه‌جایی مسافر مترو، روزانه یک میلیون و 950هزار لیتر در مصرف سوخت پایتخت صرفه‌جویی می‌شود‌.

بر‌اساس برآوردهای انجام شده‌، برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در قانون باید 217کیلومتر خطوط مترو در تهران احداث شود. اکنون در ساخت خطوط مترو‌، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌، اولویت نخست ساخت نیمه شمالی خط 3متروی مصلای امام خمینی(ره) تا محله ازگل در شمال شرقی تهران است‌ که بخش بزرگی از این خط هم‌اکنون ساخته شده که مرحله‌ اول آن به طول 7کیلومتر سال گذشته به بهره‌برداری رسید و بخش جنوبی آن به طول 12کیلومتر از بزرگراه آزادگان در جنوب تهران تا چهارراه ولیعصر با همت و تلاش شبانه‌روزی به اتمام رسیده در مرحله بهره‌برداری رسمی قرار دارد. 

 

جدول

کد خبر 249557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز