چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تصویری که ابراهیم حاتمی‌کیا از منش و روش شهید مصطفی چمران در فیلم سینمایی «چ» ارائه داد، همچنان در میان اهالی ادب و هنر بازتاب دارد.

سینما-فیلم چ

در این میان اظهارنظر غافلگیرکننده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کیفیت چ و تعداد احتمالی جوایز آن در کنار سخنان دبیر جشنواره شعر فجر درباره انتخاب اشتباه بازیگر نقش چمران بر حاشیه‌های فیلم تازه حاتمی‌کیا و 8نامزدی سیمرغ بلورین آن سایه افکنده است.

نارضایتی بودجه‌ای آقای وزیر

به گزارش همشهری، علی جنتی در حاشیه مراسم معارفه مهدی محقق رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به میان خبرنگاران رفت و ابتدا نارضایتی خود را از بودجه بخش فرهنگ برای سال آینده اعلام کرد. وی گفت: اگر گشایش غیرمترقبه حاصل شود در آن صورت شاید بودجه افزایش پیدا کند. البته بودجه‌ای هم که به مجلس ارائه شد توسط خود مجلس مقداری افزایش یافته با این حال نمی‌دانم این میزان سال آینده محقق می‌شود یا نه. اگر دولت درآمدهای بیشتری کسب کند طبیعتا بودجه بخش فرهنگی هم افزایش می‌یابد.

چند جایزه برای چ

وزیر ارشاد به یک سؤال درباره دلیل حذف مهدی فیروزان و رسول جعفریان از هیأت نظارت بر ضوابط نشر هم پاسخ داد و بعد نوبت رسید به اظهارنظر درباره فیلم چ. جنتی گفت: با توجه به اینکه قبل از انقلاب من توفیق داشتم 4سال در بیروت با شهید چمران همراه، نزدیک و دوست باشم، با روحیات ایشان کاملا آشنایی دارم. در این فیلم همان روحیه عاطفی که من در او سراغ داشتم و شجاعت و صلابتی که از ایشان آنجا دیده بودم به‌ویژه در جنگ‌های داخلی لبنان به خوبی به تصویر کشیده شده بود. وی ادامه داد: من چ را دیده‌ام و کار بسیار خوبی است؛ هم از لحاظ فنی فوق‌العاده است هم از لحاظ بازیگران؛ بازیگرانی که احتمالا در جشنواره جایزه می‌گیرند. فیلم توانسته از نظر محتوایی به خوبی به موضوع بپردازد‌. البته باز هم تنها بخشی از زندگی و خصلت‌های شهید چمران به تصویر کشیده شده و جا دارد فداکاری‌هایی که ایشان قبل از انقلاب - چه در لبنان چه در جنگ‌های نامنظم در خوزستان- داشته‌ است به تصویر کشیده شود و سایر فیلمسازان ما به آن بپردازند.

دغدغه‌های سینمایی آقای شاعر

از سوی دیگر، عبدالجبار کاکایی دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر انتخاب فریبرز عرب‌نیا را برای نقش شهید چمران نادرست دانست و درباره ویژگی‌های چ به مهر گفت: شخصیت‌هایی که حاتمی‌کیا در فیلم‌هایش خلق می‌کند نماینده 2تیپ از جامعه هستند؛ یک تیپ حاج‌کاظم «آژانس شیشه‌ای» و اصغر وصالی چ است و تیپ دیگر عباس آژانس شیشه‌ای و شهید چمران چ. حاتمی‌کیا تعمد دارد حس ترحم مخاطب را درباره طیف اول برانگیزد و از همین رو مخاطب هم شجاعت این افراد را می‌بیند هم احساساتی‌شدن آنها را. به عقیده کاکایی، عباس و چمران انسان‌هایی هستند که با خدا معامله کرده‌اند و در عین حال نمی‌خواهند مردم را اذیت کنند.

چمران بدون عمق

وی با بیان اینکه حاتمی‌کیا در حال‌گذار از مرحله‌ای به مرحله دیگر است و شخصیت ایدئولوژیک و معتقد او مقابل دریافت‌های جدیدش قرار گرفته، افزود: به اعتقاد من انتخاب فریبرز عرب‌نیا برای بازی در نقش شهید چمران به ابعاد معنوی شخصیت چمران لطمه واردکرده و بیش از اینکه یک مبارز باشد، تیپ روشنفکری به‌خود گرفته و معمولا در حال موعظه‌کردن است. در نگاه کلی معتقدم شخصیت شهید چمران در این فیلم عمق نداشت. چمرانی که ما می‌شناسیم، شخصیتی عملگرا بود که وارد جنگ‌های نامنظم شد و فضایی دیگر را تجربه کرد. به همین دلیل معتقدم حاتمی‌کیا در چ دریافت‌های خود را از شهید چمران ارائه کرده بود.

یک مصطفای عاشق

مژده لواسانی مجری جوان تلویزیون هم که با برنامه «مصطفای عشق» با موضوع زندگی شهید چمران در جشنواره رادیو برگزیده شده، با ابراز علاقه شدید نسبت به فیلم حاتمی‌کیا و بازی بازیگر نقش چمران گفت: من به‌علت ارادت قلبی که به این مرد جهاد و عرفان دارم فیلم چ و تصویر چمران با بازی عرب‌نیا را در این فیلم به‌شدت دوست دارم. خیلی خوشحالم در شرایطی که بیشتر فیلمسازان بزرگ ما متأسفانه نسبت به کارنامه درخشانشان فیلم خوبی نساخته‌اند، چ حاتمی‌کیا درخشان است. ضمن اینکه برخی فکر می‌کردند قرار است چ کاملاً ابعاد شخصیتی چمران و زندگی آن شهید بزرگوار را نشان دهد اما فیلم تنها 2روز از ماجرای پاوه را به تصویر کشیده است.

کد خبر 249316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز