همشهری آنلاین: ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما با تاکید بر اینکه اصرار دارم خود را صرف جامعه سینما ندانم، گفت: غرق شدن در سینما را قبول ندارم.سینما برای من بت نیست و حاضر نیستم زیر سایه آن نفس بکشم.

حاتمی کیا

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مراسم تقدیر از سه دهه فعالیت ابراهیم حاتمی‌کیا در موسسه همشهری با حضور مدیران ارشد و خبرنگاران این مجموعه برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در این مراسم گفت: خوشبختانه من حلقه حفاظتی ندارم و خدا را شکر می‌کنم که حامی با قدرتی ندارم که پشت من بایستد، حامی پرقدرت من، شهید آوینی بود که نیست و هر چقدر که جلوتر رفتم، دیدم که جای آقا مرتضی خالی است.

این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه من مرد این محفل‌ها نیستم و هر چقدر که از این جاها فاصله بگیرم، راحت‌تر زندگی می‌کنم، افزود: سه دهه فرصت کمی نیست، بسیاری از جوان‌هایی که امروز می‌بینم با فیلم‌های من خاطره دارند، بزرگ شده‌اند و زندگی کرده‌اند. م

حاتمی‌کیا ادامه داد: من اصرار دارم که این نکته را بگویم که به واسطه مردم و تماشاگران حاتمی‌کیا شدم و نه به واسطه عزیزان مطبوعاتی که اگر این‌طور بود به بی‌راهه کشیده می‌شدم. همشهری را غریبه نمی‌دانم و از خودم می‌دانم و احوال اینجا را با خودم غریبه نمی‌دانم.اما نگاه مردم همراهم بود و هیچ زمان دودوتا چهارتا نکردم و خوشامد کسی حرف نزدم. بنده همیشه با فاصله از منتقدان ایستادم. احترام‌شان را نگاه می‌دارم ما با فاصله می‌ایستم تا هم آنها حرف شان را راحت بزنند هم من بتوانم آنچه که در این مسیر باید بگویم، بگویم.

وی افزود: من ناله‌هایی دارم که غریزی هستند، حال می‌خواهد خوشامد کسی باشد یا نه؟ من اصرار دارم که خودم را صرف جامعه سینمایی ندانم و خیلی به این بحث علاقه ندارم، نه اینکه سینما را دوست نداشته‌باشم، عشقم سینماست ولی غرق شدن در سینما را قبول ندارم و معتقدم خیلی از دوستان در این عالم غرق شدند و سینما برای‌شان بت شد.

حاتمی‌کیا در ادامه به فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: امسال این همه فیلم ساخته شده اما چه تعداد از آنها برای جمهوری اسلامی است به آن مفهومی که در آن درگیر هست. من کاری به بخش اقتصادی و دردهایی که دارند کاری ندارم. چقدر از آن مربوط به این هست که الان در مقابل آمریکا یک حال تحقیر آمیز داریم؟ و هول برمان داشته؟ چقدر سخت است برای دولت و آقای ظریف با آن مشخصات، چه باید بکند. سینمای ما از اینها نمی‌گوید و از این حرفها نمی‌زند. اصلا مطرح نمی‌شود و مسئله ما نیست. ما به جهان می‌گوییم درغگو هستیم، ما به جهان می‌گوییم اسم مان حسن، حسین، علی و نقی هست اما هیچ نسبتی با آنها نداریم و جریانی از سینما  به این بها داده و متوجه نشدیم که زیر پای خودمان را خالی می‌کنیم.

وی افزود: چقدر از فیلم‌ها مربوط زندگی مردم است. سال‌های ابتدایی انقلاب هم فیلم‌های خانوادگی زیاد بود اما در آنها  دغدغه‌های زندگی مردم اشاره می‌شد.

این کارگردان سینما اضافه کرد: دوباره ممکن است در این مملکت درگیری پیش بیاید و دوباره اتفاقی بیفتد، مگر برای آرمانگراها جز این چاره‌ای هست؟ و می‌شود غیر از این بود؟ من قائل به آن نیستم. اگر این اتفاق بیافتد، چه کسی می‌ایستد؟ کدامین بچه ها را ما تربیت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم چه افتخاری دارند؟ و من این را در سینما نمی‌بینم و وقتی نمی‌بینم، غریب به نظرم می‌آید.

حاتمی‌کیا افزود: قرار بود جشنواره فیلم فجر، فجر این انقلاب را بگوید و حتی ضعف انقلاب را؟  اما کجاست این سینما و کدامیک از فیلم‌ها وارد این حرف‌ها شده‌اند؟ سینمایی که بلای جان سینمای ما شده است که جشنواره‌هاست. ای کاش اصلا مثل انقلاب فرهنگی راهمان به دنیا قطع می‌شد تا  به فکر خودمان و مردممان بودیم. سینما برای من بت نیست و حاضر نیستم زیر این بت بایستم و نفس بکشم و برایم افتخاری باشد. من اعتقاد دارم که جشنواره فجر، جشنواره فجر نیست. حالا اسم من ضد انقلاب شود یا هرچیز دیگر. مهم نیست.

وی با بیان اینکه سینمای ایران به سمتی می‌رود که در حال مردن است، گفت: بخشی از این اقدام را سینمای جشنواره کرده است.

حاتمی‌کیا در پایان خطاب به روزنامه نگاران و قلم بدستان گفت: طوری بنویسید که من بفهمم قلمتان من را تحقیر نکرده است. اگر من را تحقیر کنید به خودتان منتقل می‌شود. همان طور که اگر من را تشویق کنید به خودتان برمی گردد.

من به شما سلام می‌کنم

همچنین فریدون صدیقی، استاد روزنامه نگاری در این مراسم گفت: حاتمی کیا یکی از پدیده‌های سینما پس از انقلاب است. من سه فیلم از او را بیش از بقیه دوست دارم که برای آن کلی گریه کردم و عاطفی شدم.

صدیقی خطاب به ابراهیم حاتمی کیا گفت: من به شما سلام می کنم و آرزو می کنم همچنان فیلم بسازید، فیلم بسازید و فیلم بسازید.

حاتمی کیا از ایرانی و مسلمان بودن خود خجالت نمی‌کشد

مهدی ذاکری، مدیرمسئول همشهری نیز در ادامه گفت: ساختن فیلم از زندگی 48 ساعته یک شخصیت خیلی سخت نیست، اما اگر این شخصیت فردی مثل چمران باشد واقعا سخت است.

وی ادامه داد: ما در عرصه هنر و مطبوعات چه بخواهیم یا نه تا فیلمی در حوزه جشنواره‌های خارجی جایزه بگیرد کلی سر و صدا به پا می‌کنیم و دائم می‌گوییم چقدر خوب بود، حال اینکه همان فیلم قبل از شرکت در جشنواره، اکران شده و خیلی مورد استقبال قرار نگرفته بود. ولی خوب نمی‌دانیم که چرا همان موقع قلم‌ها به یاد تعریف و تمجید نیفتاده بودند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری افزود: آیا ممکن است فیلمی در دنیا اسکار گرفته باشد اما مورد نظر غربی‌ها نباشد؟ البته اشاره من به فیلم خاصی نیست. اما تمام حرف ما این است که فرق حاتمی‌کیا با همه کارگردان‌های دیگر این است که خجالت نمی‌کشد که به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کند.

حاتمی‌کیا در خط خود ماند

حسین قربان‌زاده، سردبیر روزنامه همشهری نیز در این مراسم اظهار کرد: در دوره‌ای که کمتر کسی جرات می‌کرد سرش را بالا بیاورد و مضامین انقلابی بسازد، ابراهیم حاتمی‌کیا این کار را انجام داد و چنین مضامینی ساخت.

وی افزود: آقای حاتمی کیا نواقصی هم دارد اما مهم‌ترین ویژگی ایشان این است که از خطی که در آن قرار گرفتند، خارج نشدند. من احساس می‌کنم اگر از حاتمی‌کیا تقدیر می کنیم برای این است که در سه دهه فراز و نشیب‌هایی که از لحاظ سیاسی در کشور  داشتیم، او در خط خود همچنان ماند.

حاتمی‌کیا صادق آرمان‌گرا

همچنین شاهین امین، یکی از دبیران گروه مجلات همشهری در مراسم تقدیر از حاتمی کیا گفت: یک زمانی آدم‌ها از طیف‌های مختلف حاتمی کیا را دوست داشتند، چرا که او را صادق آرمانگرا می دانستند، می‌توان در برخی فیلم‌ها با او مخالف بود، ولی این‌ها هیچ ربطی به این ندارد که ما اصلا حاتمی‌کیا را نبینیم.

او افزود: حاتمی‌کیا از جنس انسان‌هایی است که حتی اگر فیلم نسازد ولی دیده می‌شود و کوچک‌ترین حرفی که می‌زند حساسیت ایجاد می‌کند.

در این مراسم  مدیر مسئول همشهری از ابراهیم حاتمی‌کیا با اهدای لوح تقدیر کرد.

کد خبر 252499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز