همشهری آنلاین: معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصاویر حضرت عباس(ع) و بزرگان دین اسلام در فیلم "رستاخیز" حذف می‌شود.

رستاخیز

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم رستاخیز ساخته احمدرضا درویش که در جشنواره امسال فیلم فجر بسیاری از جوایز را به دست آورده با حاشیه‌هایی مواجه شد. برخی منتقدان ضعف فیلم نامه و محتوا را مورد توجه قرار دادند و برخی علما و مداحان از به نمایش درآمدن تصاویر حضرت ابالفضل(ع) و برخی دیگر از بزرگان حاضر در قیام عاشورا انتقاد کردند.

در این میان بیشترین انتقادات را مراجع عظام تقلید و علما داشتند که خواستار بازنگری در محتوا و مفاهیم فیلم و عدم نمایش تصاویر حضرت ابالفضل(ع) و دیگر بزرگان حاضر در قیام عاشورا شدند، آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر کشور نسبت به فیلم رستاخیز و برخی حرکات در جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند و بیان داشتند: حاکمیت دین و ترویج ارزش‌های اسلامی از اصول انقلاب اسلامی است که انقلاب برای آن ایجاد شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ارتکاب خلاف شرع در جشنواره‌هایی نظیر فجر را نشانه فاصله داشتن این برنامه‌ها با اصل انقلاب دانست و افزود: متأسفانه بعضی از جشنواره‌های این دهه که با پول بیت‌المال انجام می‌گیرد خلاف شرع است و با اصل انقلاب فاصله دارد.

صحنه‌های نمایش داده شده از بزرگان دین اسلام در فیلم رستاخیز حذف شد

در پی اوج گیری این حاشیه‌ها و باوجود برخی شنیده‌های غیر رسمی درباره سرانجام این فیلم، حسین نوش آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نمایش "رستاخیز" به این جمله بسنده کرد: صحنه‌های نمایش داده شده از بزرگان دین اسلام در فیلم رستاخیز حذف شده و این فیلم با اصلاحات اکران عمومی می‌شود.

این اظهار نظر در حالی است که رییس سازمان سینمایی کشور پیشتر اعلام کرده بود نظرات مراجع را در این فیلم لحاظ خواهند کرد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این زمینه به راهکارهایی همچون استفاده از نورپردازی برای حذف چهره بزرگان از صحنه‌های حساس فیلم اشاره کرده بود.

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران صراحتاً اعلام کرده بود: قطعاً اگر فیلم رستاخیز بخواهد در اکران عمومی در اختیار مردم قرار گیرد باید به نحوی عمل کند که این نگرانی رفع شود و در خصوص چهره حضرت ابوالفضل (ع) یا باید این صحنه‌ها حذف شده و یا به گونه‌ای هاله‌ای از نور روی آن قرار گیرد که چهره حضرت ابوالفضل(ع) کاملاً مشخص نباشد و این قداستی که ایشان دارند، حفظ شود.

فیلم "رستاخیز" واقعه قیام عاشورا را روایت می‌کند که این داستان با محوریت شخصیت بکیر بن‌حر یزید ریاحی دنبال می‌شود و قرار است به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به نمایش دربیاید.

گزارش: محمدرضا حیدری

کد خبر 250369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز