نبود مدیریت صحیح، شرایط ناگواری را برای محیط‌زیست ایجاد کرده است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این مطلب بخش عمده مشکلات موجود در محیط‌زیست کشور را ناشی از سوء‌مدیریت طی سال‌های گذشته عنوان کرد و درعین حال، از کاهش بارندگی نیز به‌عنوان دومین متهم بروز وضعیت ناگوار امروز محیط‌زیست کشور یاد کرد.

ابتکار که در ادامه سفرهای استانی خود به قزوین سفر کرده بود با بیان اینکه دولت‌ها، باید در مدیریت منابع و محیط‌زیست توجه جدی داشته باشند، افزود: بسیاری از صنایع به‌دلیل تأمین نشدن گاز کافی، از مازوت که آلایندگی فراوانی را به همراه دارد استفاده می‌کنند و در این راستا باید زیرساخت‌های لازم در صنعت ایجاد شود. البته سازمان محیط‌زیست هم تمامی تلاش خود را برای رفع مسائل محیط‌زیست در شهرهایی که هوای آلوده دارند به‌کار خواهد برد.

او در شورای اداری استان قزوین، گریزی به توزیع بنزین یورو۴ در شهر‌ها زد و گفت: بنزین یورو۴ در شهر‌ها عرضه خواهد شد و توزیع آن در اراک و تهران اجرایی شده و به‌تدریج در سایر شهر‌ها نیز انجام می‌شود؛ ضمن اینکه با توافق کامل انجام شده تولید بنزین از ترکیبات پتروشیمی در کشور حذف می‌شود؛ این ترکیبات باید به استاندارد قابل‌قبول برسد. آنطور که در گزارش ایسنا آمده، ابتکار گفت: برخی ترکیبات پتروشیمی را در بنزین‌ها استفاده می‌کردند که آلودگی داشت و امروز تولید آن متوقف شده است و تلاش می‌کنیم بنزین استاندارد مورد نیاز مردم را تأمین کنیم. واحدهای صنعتی هم باید با استانداردهای محیط‌زیست همخوانی داشته باشند و برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات نیز بر حسب صنعت سبز باشد.

بخشی از گفته‌های ابتکار به جایگاه محیط‌زیست در دولت یازدهم اختصاص دارد آنجا که افزود: مقابله با ریزگرد‌ها، احیای تالاب‌ها به‌ویژه دریاچه ارومیه، و صیانت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع از مواردی است که به‌طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است. مدیریت پسماندها از دیگر مواردی است که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به آن اشاره و در این باره خاطرنشان کرد: باید برای مدیریت پسماند‌ها هزینه کنیم و در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام شود. معضل دریاچه ارومیه تقریبا پای ثابت تمامی نشست‌ها و جلسات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ به‌طوری که هرگاه وی در جمع رسانه‌ها حاضر می‌شود اشاره‌ای به دریاچه ارومیه دارد. در قزوین هم ابتکار از پیامدهای ناگوار خشک شدن ارومیه سخن به میان آورد و گفت: درصورت خشک شدن این دریاچه، توفان نمک، زندگی را در آذربایجان شرقی و غربی غیرممکن می‌کند. ابتکار تأمین گاز نیروگاه‌های کشور را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلایندگی دانست و یادآور شد که در ایران تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جریمه‌ای پرداخت نمی‌کنند ولی در سایر کشور‌ها این جریمه دریافت می‌شود.

 

کد خبر 249307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز