مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: هر سال جشنواره‌های نوآوری و خلاقیت برای حمایت از مخترعین و تجاری‌سازی‌ ایده‌های آنها برگزار می‌شود.

امسال نیز ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی با همین هدف برگزار شد. این جشنواره امسال 10غرفه برتر در بخش تجاری‌سازی‌ داشت که جوایز آن به ایده‌هایی چون طرح چسب حرارتی ممبران، رول بولت ترکیبی، آچار الکترونیکی قابل تنظیم، کفی‌صندلی عقب خودرو از جنس مواد پلی اورتانی، پیامک‌خوان زبان فارسی، دستگاه تصفیه هوا، مغزشکن نیمه صنعتی برای شکستن پوست گردو، بادام و فندق، صندلی برقی آرایشگاه، تثبیت‌کننده نانو ذرات اسمیم کپسولی شده روی نانو لوله‌های کربن پلیمر شده برای بافت‌های بیولوژیکی و دریچه ضد‌سرقت حوضچه‌های آب و فاضلاب تعلق گرفت.

این جشنواره با حضور بیش از 200اختراع برگزار شده بود که بعد از 4روز فعالیت نمایشگاهی، برگزیدگان 3بخش داوری، تجاری‌سازی‌ و دالان‌های تسهیلات معرفی شدند. در بخش داوری 6غرفه در حوزه‌های صنایع غذایی، شیمی و مهندسی شیمی، عمران، مکانیک، برق و علوم پزشکی موفق به کسب عنوان برتر شدند.

مصطفی حدادی یکی از مخترعینی که در جشنواره خوارزمی سال 90رتبه‌ اول را کسب کرده و در این جشنواره نیز شرکت کرده بود در گفت‌وگو با همشهری گفت: در سال 90اختراع تولید برق از امواج دریا برگزیده جشنواره خوارزمی شد و 12تأییدیه از مراکز مختلف علمی کشور دریافت کرده است. این پروژه پس از تأیید در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار شد که با بودجه ‌180میلیون تومانی در سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران آغاز به‌کار کند و سپس از منابع دیگر اعتبارات بعدی تا 500میلیون تومان تأمین شود. این پروژه در نهایت شروع نشد و این سازمان سرمایه اولیه را جای طلب خود از ریاست‌جمهوری برداشت.

اختراعات دیگر وی پروژه پمپ هیدرولیک و هیدرو موتور است که ثبت اختراع نیز شده است. او در مورد این اختراع خود گفت: این تکنولوژی در انحصار 5کشور دنیاست. این اختراع به مرحله داوری رسید و ایزو گرفت ولی آنها خودشان هم نمی‌دانند برای چه تأییدش کرده‌اند چون نمی‌دانند چطور از آن می‌توان استفاده کرد. این اختراع به‌صورت بایکوت مانده است.

اختراع دیگری که وی مدعی است در دنیا وجود ندارد، نیروگاه برقابی (رودخانه‌ای)است. او در توضیح این اختراع خود گفت: نیروگاه در بستر رودخانه نصب می‌شود و آب آرام رودخانه را دریافت می‌کند و می‌تواند بدون انرژی خارجی آب را تا 150متر پمپاژ کند و برق نیز تولید کند. این اختراع تحت آزمایش هیأت علمی دانشگاه تهران و شریف قرار گرفت و توانست ثابت کند که این اختراع دو برابر توربین‌های دنیا برق تولید می‌کند. پروژه دیگر انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه با استفاده از امواج دریاست. در این پروژه ضمن تولید برق مورد نیاز عملیات انتقال می‌توان مازاد برق را هم فروخت.

وی در انتقاد از انتخاب مخترعین این جشنواره گفت: بخشی از ایده‌هایی که در جشنواره امسال شرکت داده شده‌اند اصلا نباید ثبت‌اختراع شود چه برسد به اینکه در جشنواره رتبه کسب کند. براساس قانون ابتدا باید اختراع ثبت شود بعد داورهای سطح یک کشور در بنیاد نخبگان آن را داوری کنند و سپس مجوز شرکت در جشنواره‌ای را کسب کنند که هدف آن تجاری‌سازی ایده‌هاست. دستگاه‌هایی مثل ‌پوست کن گردو، صندلی برقی آرایشگاه از این پروسه عبور کرده است درحالی‌که این موارد در سال 2014اختراع محسوب نمی‌شوند. این موارد قبلا هم وجود داشته‌اند. 14- 13پروژه‌ای که در این جشنواره شرکت داده شده بودند اصلا ثبت اختراع نداشتند.

جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی به‌طور سالانه با رویکرد تجاری‌سازی‌ اختراعات در 6 بخش داوری اختراعات، تجاری‌سازی‌ اختراعات، دالان تسهیل‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، اختراعات تجاری شده، بخش نیازمندی‌های فناورانه و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برگزار شد.

کد خبر 249263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز