همدان‌ـ فاطمه کاظمی‌ـ خبرنگار همشهری: «امین میرزاحسن‌لو» جوان همدانی است که توانسته در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی با ارائه دستگاه هشداردهنده زایمان حیوانات رتبه دوم کشوری را به دست آورد.

مخترع دستگاه هشداردهنده زایمان حیوانات

این جشنواره در2بخش دانشجویی‌ـ آزاد و دانش‌آموزی در4 محور اصلی پژوهش‌های کاربردی، توسعه‌ای، بنیادی و ابتکاری برگزار شد. این مخترع جوان که متولد سال 1367 است و در روستای امیرآباد شهرستان رزن زندگی می‌کند ساعتی مهمان دفتر تحریریه همشهری بود و از موفقیت‌های خود برای ما گفت. بخشی از گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید.

  •   شنیده‌ایم که شما تاکنون چندین اختراع داشته‌اید. درباره آنها توضیح می‌دهید؟

به دلیل علاقه زیادی که به کارهای فنی و طراحی دستگاه‌های مختلف دارم چند سال است که در زمینه اختراعات فعالیت می‌کنم. اولین اختراع من دستگاه رنگ‌پاش چندکاره حرارتی است. مدار مجرم‌یاب، دستگاه اتوماتیک مخلوط‌کننده آب، دستگاه هشداردهنده کنترل باد لاستیک و دستگاه مکنده جوشکاری از دیگر دستگاه‌هایی است که طراحی کرده و به ثبت رسانده‌ام. تاکنون 16 دستگاه اختراع کرده‌ام. در سال 1390 در سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه 4 کشوری را کسب کردم و در جشنواره‌های مختلف استانی چندین مقام دارم. در این مدت از کشورهایی چون روسیه، بلژیک، فرانسه، تایوان، لهستان، مالزی و کره جنونی برای شرکت در جشنواره‌های مختلف دعوت شده‌ام که مشکلات مالی امکان  رفتن به این کشورها را  از من گرفته است.

  •  تحصیلاتتان هم در همین زمینه است؟

علاقه فراوانی به رشته‌های فنی دارم و از آن‌جایی که کسانی که در جشنواره خوارزمی رتبه می‌آورند می‌توانند در هر دانشگاهی ادامه تحصیل دهند از رشته خودم انصراف دادم تا بتوانم در دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهم. تازه متوجه شده‌ام که انتخاب رشته بنابر علاقه‌ام نیست و باید در رشته‌ای مرتبط با دستگاهی که اختراع کرده‌ام تحصیل کنم. چون اختراع من مربوط به دام است باید در رشته‌های مربوط به دامپزشکی ادامه تحصیل بدهم اما دوست دارم در رشته‌های فنی تحصیل کنم.

  •  از دستگاه هشداردهنده زایمان حیوانات بگویید؟

این دستگاه دارای 2 بخش است که یک بخش آن دارای مدار فرستنده و سنسوری است که داخل بدن حیوان قرار می‌گیرد و 2 ساعت قبل از زایمان به بخش دوم دستگاه یعنی مدار گیرنده سیگنالی را ارسال می‌کند. مدار گیرنده نیز پس از دریافت سیگنال، دستگاه تلفن‌کننده را فعال می‌کند و دامدار از طریق گوشی تلفن همراه خود هشدار زایمان حیوان را دریافت کرده و مطلع می‌شود که زمان زایمان دام فرارسیده است.

  •  مزیت این دستگاه چیست؟

وجود چنین دستگاهی در دامداری‌ها نیاز است چون بدون این دستگاه دامداران مجبور هستند 15 روز قبل از زایمان حیوان را به زایشگاه انتقال دهند تا اقدامات ضروری درباره آن انجام شود. با وجود پیشرفت‌های عظیمی که در علم پزشکی صورت گرفته هنوز کسی نتوانسته زمان دقیق زایمان را مشخص کند. این مسأله به عواملی مانند نوع تغذیه و کیفیت آن، جنس دام و شرایط محیطی دیگری بستگی دارد و این عوامل باعث شده زایمان چند روز دیرتر یا زودتر از تاریخ تعیین‌شده انجام بگیرد. در چنین شرایطی یک نفر دائم باید بالای سر دام باشد تا در زمان زایمان تلفات نداشته باشیم اما این دستگاه 2 ساعت قبل از زایمان زمان آن را اطلاع می‌دهد و در این 2 ساعت می‌توان اقدامات پزشکی لازم را انجام داد. استفاده از این دستگاه صرفه اقتصادی زیادی برای دامداری‌ها دارد چون یک سنسور کوچک کار چند نفر را انجام می‌دهد.

  •  از آنجایی که این دستگاه در دنیا نظیر ندارد برای ثبت بین‌المللی آن اقدامی انجام داده‌اید؟

این دستگاه ثبت ملی شده است. در حال حاضر نیز با چند دانشگاه معتبر در حال همکاری هستم تا آبشن دستگاه را بالا ببرم و آن را ثبت بین‌المللی کنم که امیدوارم به‌زودی این امر محقق شود.

  •  حمایت‌ها از شما چطور بوده است؟

مخترعان معمولاً از طرف ارگان‌های دولتی حمایت نمی‌شوند و هیچ تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود و اگر هم تسهیلاتی باشد شرایط آن آنقدر پیچیده است که با زبان بی‌زبانی می‌گویند تسهیلات نمی‌دهیم. اگر من بتوانم این دستگاه را به مرحله تولید برسانم موجب اشتغال‌زایی حداقل 30 نفر به‌صورت مستقیم خواهد شد و درآمدهای زیادی برای کشور خواهد داشت. در فکر این هستم که به بخش خصوصی مراجعه کنم تا در زمینه تولید این دستگاه من را یاری کنند یا امتیاز این طرح را بفروشم.

 در پایان اگر صحبتی دارید بگویید؟داشتن پشتوانه مالی از سوی دستگاه‌های دولتی برای نخبگان و مخترعان موجب موفقیت بیشتری خواهد شد. اگر مسئولان از ما حمایت کنند به آینده‌کاری خود امیدوار و دلگرم خواهیم شد و افتخارات بیشتری برای استان و کشورمان به ارمغان خواهیم آورد. ضمن تشکر از حمایت‌های اعضای شواری اسلامی شهر همدان و اداره آموزش و پرورش استان و شهرستان رزن از مسئولان تقاضا دارم من را در به تولید رساندن این دستگاه یاری کنند.

 

کد خبر 251904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز