دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر ائتلاف نیروهای ملی لیبی و رئیس دفتر اداری شورای موقت این کشور در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة، جزئیات جدیدی از سرنوشت امام موسی صدر و دو همراه وی در لیبی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، محمود جبریل، رئیس دفتر اداری شورای موقت انتقالی لیبی در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة درخصوص سرنوشت امام موسی صدر عنوان داشت: داستان‌های زیادی در این خصوص وجود دارد و ما نمی‌دانیم که حقیقت چیست. برخی می‌گویند که وی به دست عبدالله حجازی، یکی از عناصر سازمان اطلاعات نظام معمر قذافی کشته شده است و برخی دیگر می‌گویند که وی به دست سعید راشد که در جریان انقلاب لیبی به قتل رسید، کشته شده است.

وی در ادامه افزود: برخی دیگر نیز می‌گویند که امام موسی صدر از بیماری دیابت رنج می‌برده و به دنبال این بیماری وارد کما شده و در همان زمان مرده است. من معتقدم که امام موسی صدر به دست عبدالله حجازی و یا سعید راشد به قتل رسیده است.

محمود جبریل با بیان اینکه بعد از سقوط نظام معمر قذافی و پیروزی انقلاب لیبی دو مساله حائز اهمیت بود، گفت: اول مساله ربوده شدن منصور الکیخیا، وزیر امور خارجه وقت از قاهره و بردن وی به لیبی و همچنین ربوده شدن امام موسی صدر و سرنوشت وی در زندان‌های نظامی قذافی.

جبریل همچنین تاکید کرد: در زندان ابوسلیم در لیبی سلولی زیر دفتر مسئول زندان که یکی از جلادها در نظام قذافی به شمار می‌آمد، پیدا کرده و متوجه شدیم که این سلول از دیگر سلول‌ها جدا شده و برای فرد خاصی ساخته شده است. مسئول این سلول را که پیرمردی بود پیدا کرده و متوجه شدیم که توصیف وی از فردی که در این سلول زندانی شده بود به امام موسی صدر بسیار نزدیک بود.

وی در ادامه افزود: در ادامه بازپرسی‌ها از نگهبانان زندان متوجه شدیم که امام موسی صدر در این سلول محبوس شده بود. این اطلاعات را به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز ارائه دادیم. ما در آن زمان یک جسد پیدا کردیم که فکر می‌کردیم مربوط به امام موسی صدر است. همچنین گورهای دسته جمعی در همان اطراف پیدا کرده و نیاز به انجام تحقیقات پزشکی داشتیم؛ بنابراین درخواست حضور پزشکان قانونی از لبنان را ارائه دادیم که همکاری لازم با ما انجام نشد. در آن زمان یکی از مسئولان پرونده اعلام کرد که در سردخانه بیمارستان شارع الزاویه که بیمارستان مرکزی طرابلس به شمار می‌رود سه جسد در یک کیسه مشترک پیدا کردند که مربوط به سال 1979 است. ما نیز فرض را بر این داشتیم که این اجساد به امام موسی صدر و دو همراه وی تعلق دارد.

جبریل همچنین تاکید کرد: بعد از انجام آزمایش دی ان ای متوجه شدیم که جسد موجود در سردخانه در سلول زندان ابوسلیم متعلق به منصور الکیخیا بوده است و به امام موسی صدر تعلق ندارد. الکیخیا نیز در همان زندان محبوس بوده است. ارتباط من با پرونده امام موسی صدر قطع شد و معتقدم که مسئولان این پرونده به شواهد مهمی دست یافته‌اند.

وی در ادامه افزود: یک هیات لبنانی در این خصوص وارد لیبی شد و در جریان بازجویی عبدالله السنوسی، یکی از عوامل نظام قذافی که با این پرونده در ارتباط بود قرار گرفت. من معتقدم که در جریان این بازجویی‌ها پاسخ‌های نادرستی ارائه شد. این هیات لبنانی می‌خواستند به بخشی از لباس‌های امام موسی صدر دست پیدا کنند تا مساله مرگ وی ثابت شود و به خانواده ایشان خبر دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 249111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز