یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کنتاکی آمریکا طی پژوهشی نشان دادند که فعال کردن سرکوبگر تومور به نام "p۵۳" در سلول‌های طبیعی، باعث ترشح "par_۴" به عنوان یکی دیگر از پروتئین‌های سرکوب کننده قوی تومور می‌شود که در نتیجه این ترشح، مرگ سلولی به سلول سرطانی القا می‌شود.

درمان تومورهای مقاوم به دارو

به گزارش ایسنا، نبودن سرکوبگر تومور p53 اغلب با مقاومت به درمان در تومورها مرتبط است. طی این تحقیق، پژوهشگران نوع فعالی از "p53" را در سلول‌های عادی فعال کردند تا بتوانند در سلول‌های سرطانی که دچار کمبود p53   هستند، مرگ سلولی را رقم بزنند.

از آنجایی که p53 در سلول‌های سالم، دست نخورده و کاربردی است، محققان توانایی آن را در مهار رشد سلول‌های سرطانی دچار کمبود p53 تحت کنترل در آوردند.

Par_4 از این حیث مورد توجه قرار گرفته که مانند سایر سرکوبگرها، جهش یافته نیست و فعالیتی گزینشی را در کشتن سلول‌های سرطانی در پیش می‌گیرند.

مهم اینجاست که ترشح این ماده از سلول‌های سالم می‌تواند از طریق فعال کردن p53 ایجاد شود و به دنبال آن تومورهای سرطانی را در نقاط مختلف از بین ببرد.

محققان در پایان چنین عنوان کرده‌اند: از آنجا که تعداد سلول‌های سالم به مراتب بیشتر از سلول‌های سرطانی است، ما به دنبال توانمند کردن سلول‌های سالم برای هدف قرار دادن مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی دچار کمبود "p53" هستیم. یافته‌های ما در هدف‌گیری گزینشی و از بین بردن تومورهای متاستاز تاثیرات مورد انتظاری را بر جای خواهد گذاشت.

این یافته می‌تواند محققان را در کشف چگونگی سرکوب رشد تومورهایی که به درمان‌ها مقاوم شده‌اند، یاری رساند.

کد خبر 249047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز