سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی موفق به کشف یک قطعه جدید بر پایه یک مکانیزم الکتریکی نوین شدند که قادر به تشخیص سریع درجه سرطانی بودن سلول‌های یک بافت با دقت تک سلولی شدند.

تحقیق

به گزارش مهر، هدف این مطالعات استفاده از روشی نوین برای تشخیص سلول‌های سرطانی تعریف شده است که این روش شامل استفاده از نانوساختارها در برهمکنش مستقیم الکترونیکی با سلول‌ها و تحلیل سیگنال‌های گرفته شده برای تشخیص افتراقی نوع سرطانی آنها است.

برای این منظور حسگری بر پایه نانو تیوب‌های کربنی جهت تشخیص درجه متاستاز تک سلول سرطانی نسبت به سلول‌های سالم‌تر از طریق استخراج مستقیم سیگنال امپدانس غشاء سلول با نانولوله‌های کربنی ساخته‌ شد.

این سیستم هم یک فیزیک جدید را در تشخیص سرطان معرفی می‌کند و هم یک قطعه جدید با قابلیت‌های کلینیکی شدن در آزمایشات پزشکی را دارد. این ساختار با نام آندوسکوپ الکتریکی تک سلول سرطانی بر پایه نانوتیوب کربنی طراحی و ساخته شده است.

سیستم آندوسکوپ الکتریکی تک سلول سرطانی بر پایه نانولوله‌های کربنی را جهت تشخیص متاستاز سلول بر پایه افت امپدانس عشاء عرضه شده است که قادر است افت امپدانس الکتریکی را در سلول‌هایی با درجات سرطانی بالاتر نسبت به سلول‌هایی با درجات سرطانی پایین‌تر آشکار سازی کند.

نکته قابل توجه در این کار همزمانی کشف یک قطعه جدید بر پایه یک مکانیزم الکتریکی نوین برای تحلیل الکتریکی سلول‌ها و کاربرد آن در تشخیص سرطان با دقت بسیار بالا است. این طرح این قابلیت را دارد که جایگزین تست‌های پیچیده و گران قیمت پاتولوژیک شود در عین اینکه دقت آن چه از نظر تعداد سلول‌های مورد آزمایش و چه از نظر تشخیص گریدهای میانی سلول‌های سرطانی که بسیاری از آزمایشات پزشکی قابلیت آنرا ندارد کاربرد تشخیصی داشته باشد. به علاوه می‌تواند جهت مطالعه انواع سلول‌های زنده و اثرات تنش‌های محیطی، داروها و امواج بر روی آن‌ها به‌وسیله‌ی تحلیل سیگنال‌های الکتریکی غشای آن‌ها کاربرد داشته باشد.

کد خبر 248412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز