همشهری آنلاین: دانشمندان آلمانی یک نمونه مغز استخوان مصنوعی ساختند که می‌تواند ظرف چند سال آینده درمان سرطان خون را تسهیل کند

مغز استخوان مصنوعی، راهی برای درمان سرطان خون

به گزارش مهر، دانشمندان موسسه فناوری کارلسروهه و موسسه سیستم‌های هوشمند ماکس پلانک در اشتوتگارد و دانشگاه توبینگن به طور مصنوعی خواص پایه‌ای مغز استخوان را در آزمایشگاه بازسازی کرده‌اند.

سلول‌های بنیادی haematopoietic برای سلول‌های قرمز خون و یا سلول‌های ایمنی سوخت تهیه می‌کنند تا بتوان از آنها برای درمان سرطان خون استفاده کرد به طوری که سلول‌های مریض فرد بیمار با سلول‌های بنیادی haematopoietic که از یک اهدا کننده گرفته شده جایگزین می‌شوند.

اگرچه درحال حاضر همه بیماران مبتلا به سرطان خون نمی‌توانند اهداکننده‌ای بیابند که سلول‌های بنیادی haematopoietic آنها با هم تطابق داشته باشد، بنابراین یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد تا سلول‌های بنیادی haematopoietic افزایش یابند.

درحالی که سلول‌های بنیادی haematopoietic خواص خود را تنها در محیط طبیعی حفظ می‌کنند، دانشمندان باید محیطی ایجاد کنند که شبیه به فضای سلول‌های بنیادی در مغز استخوان است.

دانشمندان آلمانی برای رفع این مشکل یک ساختار متخلل از پلیمر مصنوعی تولید کردند که ساختار اسفنجی استخوان را در محل مغز استخوان haematopoietic تقلید کرده است.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این سلول‌ها در مغز استخوان مصنوعی جدید به واقع پربار می‌شوند. اکنون دانشمندان می‌توانند تعاملات میان مواد و سلول‌های بنیادی را به طور جزئی در آزمایشگاه مطالعه کنند تا دریابند که رفتار سلول‌های بنیادی چگونه توسط مواد مصوعی کنترل شده و تحت تأثیر قرارمی‌گیرد.

این تحقیقات می تواند ظرف 10 تا 15 سال به درمان بیماران مبتلا به سرطان خون کمک کند.

کد خبر 244728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز