گروه شهری: مهم‌ترین بحث اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری چهل‌و‌چهارمین جلسه، لوایح تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و کرایه حمل‌ونقل عمومی در ۳بخش مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای سال ۹۳بود که به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: طبق سنوات گذشته سالانه حدود 97هزار فقره مجوز طرح ترافیک در قالب مجوزهای سالانه، هفتگی و روزانه، صادر می‌شد که سیاست شهرداری تهران برای سال 93، افزایش صدور مجوز­های روزانه است. به گفته دبیر، شهرداری می‌تواند از این مسئله در راستای سیاست‌های کنترلی به‌خصوص در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم استفاده کند. به گفته وی در لایحه جدید، شهرداری برای سال 93، افزایش 10درصدی عوارض را پیشنهاد داده است.

دبیر اعلام کرد که جمع‌بندی کمیسیون برنامه و بودجه افزایش رقم 15درصدی عوارض صدور مجوز طرح است. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا اما ماحصل بررسی کمیسیون عمران را بین 12تا 15درصد افزایش اعلام کرد و گفت که با این حال در مجموع با پیشنهاد شهرداری موافق هستیم. مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هم آماری درخصوص میزان مجوز طرح روزانه در سال گذشته اعلام کرد و گفت: «مجوز طرح روزانه در سال گذشته سقف 15هزار عدد بوده است.

چنانچه پیشنهاد شهرداری افزایش تا سقف 40هزار عددی مجوز روزانه مطرح است، این افزایش با سیاست کلی صدور مجوز طرح که همان کاهش ترافیک و در نهایت آلودگی محدوده مرکزی شهر است، مغایرت دارد.» در واقع وی بر این عقیده است که اگرچه در مواقع اضطرار طرح روزانه فروخته نمی‌شود ولی در سایر روزها ورود 40هزار خودرو با طرح روزانه باعث آلوده‌شدن هوا می‌شود. احمد حکیمی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: بنیان اجرای طرح محدوده ترافیک کاهش آلودگی هوا بود ولی درحال حاضر به یک منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شده است. به هر ترتیب در نهایت اعضای شورا با نظر مثبت نسبت به جمع‌بندی کمیسیون عمران، لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال 93را به تصویب رساندند. همچنین براساس این مصوبه، شهرداری تهران موظف شد طی مدت 6ماه از اجرای این مصوبه میزان اثربخشی آن‌ را بر کاهش آلودگی هوا به شورا ارائه دهد.

تعیین نرخ حمل‌ونقل عمومی در سال 93

اعضای شورا همچنین لوایح مربوط به تعیین نرخ‌های حمل‌ونقل عمومی را در بخش‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی به تصویب رساندند. گفتنی است که ابلاغ مصوبات فوق بعد از سپری‌شدن سیر قانونی 15روزه آنها از سوی فرمانداری تهران صورت می‌گیرد و زمان اجرایی‌شدن آنها نیز از سال 93خواهد بود. همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه تعیین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در شهر، یک‌فوریت طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز در سطح شهر تهران و یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به اعلام فهرست تمام اموال قابل فروش در سال آتی به همراه برآورد ریالی هر مورد در تنظیم و ارائه درآمدها و بودجه پیشنهادی به تصویب رسید.

مدیریت خوب بحران برف تهران

اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان برگزاری جلسه دیروز با اشاره به بارش برف در تهران طی هفته گذشته، از مدیریت و عملکرد خوب شهرداری تهران تقدیر کرد و افزود: در تهران به‌خصوص نقاط شمالی شهر که شاهد بارش بیشتر برف بودیم شهرداری تهران در اجرای برف‌روبی عملکرد بسیار خوبی داشت.

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه دیروز شورای شهر با اشاره به وضعیت کودکان کار از بی‌تفاوتی سازمان‌های دولتی نسبت به آینده این کودکان انتقاد کرد. به گفته وی فقط تشکل‌های مردمی در این رابطه فعال هستند. وی یکی از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش این کودکان را نداشتن مکان‌های مناسب برای آموزش آنها عنوان کرد.

دانشور گفت: تنها رفتن به گرمخانه و داشتن غذا، مشکل این کودکان نیست و انتظار ما این است که حداقل درهای مساجد برای آموزش این کودکان باز باشد. حتی مقام معظم رهبری در جمله‌ای فرمودند: «از برخی مساجد انتظار داریم که بهره‌برداری 24ساعته داشته باشند.» به همین‌خاطر احمد مسجدجامعی، رئیس شورا پیشنهاد داد که یکی از برنامه‌های آینده کمیته اجتماعی شورا، حول محور رسیدگی به امور کودکان کار باشد و از اعضا نیز خواست در این نشست، کمیته اجتماعی شورا را همراهی کنند.

معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا نیز به گسست اجتماعی و ناهماهنگی بین بهزیستی و سازمان خدمات رفاه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در دوره سوم شورا به تصویب رسید و متعاقب آن بودجه سازمان رفاه شهرداری تهران 6برابر افزایش یافت. به اعتقاد وی، در بحث کودکان کار و خیابان خلأ قانونی وجود دارد. الهه راستگو، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز از نداشتن متولی خاص در این زمینه سخن گفت و افزود: موضوع رسیدگی به این کودکان متولی و مسئول خاصی ندارد. به اعتقاد راستگو باید شرایطی مهیا شود تا مسئولیت کودکان کار و خیابان به جایی خاص داده شود.

کمیته انضباطی بهره‌برداری از میادین میوه و تره‌بار

همچنین در این جلسه ولی‌الله شجاع پوریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای ارتقا و حسن فعالیت‌های اجرایی شورای شهر تهران ارائه کرد که براساس این گزارش سیستم رأی‌گیری الکترونیکی جلسات شورا، آماده به‌کارگیری شده است و از جلسه آینده شورا این سیستم به بهره‌برداری خواهد رسید.

احمد حکیمی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اما با بیان این موضوع که بودجه سال‌93 شهرداری تهران در کمیسیون‌ها مطرح است و تنها اطلاعات مربوطه به حوزه فرهنگی در اختیار آنها قرار گرفته، درخواست کرد تا کل بودجه در اختیار اعضای شورا قرار گیرد.

براساس این گزارش در این جلسه همچنین نمایندگان شورا در باقیمانده کمیسیون‌ها و مجامع تخصصی شهرداری ازجمله شعب اول و دوم کمیسیون بند20، هیأت انضباطی رسیدگی به تخلفات شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی و کمیته انضباطی بهره‌برداری از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران انتخاب شدند.

براساس این انتخابات به‌ترتیب معصومه آباد، محمد حقانی و حبیب کاشانی برای شعبه اول کمیسیون بند 20و محسن پیرهادی، عباس جدیدی و پرویز سروری برای شعبه دوم بند 20ماده 55قانون شهرداری تعیین شدند. همچنین ابوالفضل قناعتی به‌عنوان نماینده شورا در هیأت انضباطی رسیدگی به تخلفات شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی و ولی‌الله شجاع پوریان به‌عنوان نماینده شورا درکمیته انضباطی بهره‌برداری از اماکن میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران انتخاب شدند.

کد خبر 249042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز