یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مذاکرات ژنو ۲درباره بحران سوریه در حالی ۲۱ بهمن از سرگرفته می‌شود که دور نخست آن نتایج ملموسی در پی نداشت و سازمان ملل هم چندان به نتیجه‌بخش بودن دور جدید امیدوار نیست.

همزمان، سازمان ملل اعلام کرد که به‌رغم حملات به امدادگران این سازمان، کار رساندن کمک‌های بشردوستانه به شهروندان حمص را ادامه خواهد داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر دایره اطلاع‌رسانی سازمان ملل در ژنو با اشاره به دریافت اسامی اعضای هیأت دولت سوریه، تصریح کرد که هنوز فهرست هیأت مخالفان را دریافت نکرده است. ولیدمعلم وزیر خارجه سوریه ریاست هیأت رسمی دولت را در این مذاکرات برعهده خواهد داشت. در دور نخست هم ولیدمعلم رئیس هیأت بود و در کنار او، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه، بثینه شعبان مشاور سیاسی رئیس‌جمهور، ابراهیم جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و لونه الشبل رئیس دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری حضور داشتند.

دور نخست مذاکرات ژنو دوم بهمن‌ماه در 2شهر مونترو و ژنو برگزار شد. دولت سوریه می‌گوید: با انگیزه توقف خشونت‌ها و تروریسم و بررسی موافقتنامه ژنو یک، در دور جدید مذاکرات شرکت خواهد کرد. هنوز جزئیاتی درباره جدول کاری یا سازوکار برگزاری این مذاکرات وجود ندارد و اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه در پایان هر روز از مذاکرات نشستی مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.اما در جبهه مخالفان و پس از آنکه انتقاداتی به ترکیب هیأت آنان در دور نخست وارد شد، رایزنی‌هایی برای افزایش شمار اعضای این هیأت آغاز شد.

در همین ارتباط، نبیل فهمی وزیر خارجه مصر با احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان دیداری برگزار کرده اما نتایج ملموسی دراین باره حاصل نشد. هیثم المالح رئیس کمیسیون حقوقی ائتلاف مخالفان گفته‌است که الجربا با حسن عبدالعظیم رئیس سازمان هماهنگی مخالفان در این‌باره رایزنی کرده است. اما رئیس شاخه خارجی این سازمان تأکید کرد که سازمان متبوعش در مذاکرات ژنو 2هرگز شرکت نخواهد کرد و تلاش‌ها برای گسترده‌کردن چتر هیأت مخالفان هم صرفا وصله‌دوزی بی‌فایده‌ای است. در دور نخست، احمد الجربا رئیس هیأت مخالفان بود که یک روز بعد از این سمت کناره گرفت و هادی البحره درمقام مذاکره‌کننده ارشد مخالفان به جای او نشست.

در همین حال، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که نتیجه جنگ در این کشور، محور قوی‌تر منطقه را مشخص خواهد کرد. خانم بثینه شعبان تصریح کرد که این جنگ نشان خواهد داد کدام محور در آینده منطقه نقش تعیین‌کننده دارد. سوریه خط مقدم جبهه مقاومت شناخته می‌شود. در دومین روز از آتش‌بس موقت در شهر حمص که با هدف خروج غیرنظامیان و ورود مواد غذایی و دارو صورت گرفته، سازمان ملل اعلام کرد که با وجود تیراندازی‌ها و حملات، به ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان شهر حمص ادامه خواهد داد.

از روز شنبه کار امدادرسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان حمص شروع شد، اما در همان روز و پس از ورود 2کامیون سازمان ملل به حمص، تیراندازی و شلیک خمپاره آغاز شد و 2خودروی دیگر نتوانستند وارد شهر شوند. در این تیراندازی‌ها، 4نفر از اعضای هلال‌احمر سوریه زخمی شدند. طلال البزازی استاندار حمص گروه‌های مسلح را به نقض آتش‌بس موقت متهم کرد و گفت که به نظامیان توصیه اکید شده بود که از هرگونه تیراندازی خودداری کنند.

در دو روز گذشته دمشق صحنه تظاهرات حامیان دولت بشاراسد بود. هزاران نفر با تجمع در خیابان‌ها از پیش‌روی‌های اخیر ارتش حمایت کردند.از سوی دیگر، خبرگزاری آسیا گزارش داد که حزب‌الله لبنان توانسته است یک هسته وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را در جنوب بیروت متلاشی کند. داعش از گروه‌های با تفکر القاعده است که در مخالفت با حضور حزب‌الله در جنگ سوریه، حملات انتحاری در جنوب لبنان صورت می‌دهد.

کد خبر 249033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز