شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از همان لحظه‌ای که ابراهیم حاتمی‌کیا پا به سالن برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» گذاشت و با سخنان پرحرارت خود اعضای هیأت انتخاب جشنواره سی و دوم را نواخت، می‌شد پیش‌بینی کرد این انتقادها بدون پاسخ نمی‌ماند.

ابراهیم حاتمی کیا

گرچه علی معلم به‌عنوان سخنگوی هیأت انتخاب در نامه چند خطی خود خطاب به رسانه‌ها، پاسخ اصلی را به بعد از برگزاری جشنواره موکول کرده است.

توپ پر سینماگر دفاع‌مقدس

به گزارش همشهری، کارگردان «چ» امسال با توپ پر پا به کاخ جشنواره گذاشته است. او هفته گذشته یک سیمرغ بلورین از بخش بین‌الملل جشنواره سی و دوم دشت کرد و چند ساعت بعد، عضو هیأت انتخاب در صفحه خود در شبکه اجتماعی این جایزه «اختراعی دوستان» و یکی‌دو جایزه دیگر را با کنایه تبریک گفت.

نکته و ماجرای اصلی اما قرار بود یکی‌دو روز بعد رونمایی شود و آن چیزی نبود جز نمایش شیار 143 نرگس آبیار و دفاع جانانه حاج‌ابراهیم از آن. حاتمی‌کیا پس از تماشای دومین تجربه کارگردانی آبیار، فیلم چ را به این بانوی فیلمساز و البته مریلا زارعی تقدیم کرد و گفت که «الفت» شیار 143مثل حاج کاظم «آژانس شیشه‌ای» در تاریخ سینمای ایران ماندگار می‌شود. می‌شد این حمایت تمام‌قد حاتمی‌کیا از زارعی را به حضور این بازیگر در چ هم ربط داد ولی انتقادهای شدید او از هیأت انتخاب جشنواره به‌خاطر انتخاب‌نکردن شیار 143برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران حسابی سر و صدا کرد.

پرسش دوستان، پاسخ دوستان

«مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند. چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم شیار 143را در جشنواره تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند. من واقعا نمی‌فهمم این فیلم باید چطور می‌بود تا انتخاب شود. آنها یا خواب دیده‌اند یا وقتی فیلم را می‌دیدند در احوالات دیگری بودند. در غیراین صورت بعید است این فیلم از زیر دست آنها رد شده باشد.» این اصل حرف حاتمی‌کیا علیه هیأت انتخاب فیلم فجر بود که گفته باعث ناراحتی مدیران جشنواره و سازمان سینمایی هم شده است. پاسخ سخنگوی هیأت انتخاب با کمی تأخیر از راه رسید. معلم در متنی کوتاه چنین نوشت: با توجه به حضور رسمی فیلم شیار 143در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انگیزه گفته‌های آقای ابراهیم حاتمی‌کیا برای ایجاد یک جبهه جدید در موقعیت ملتهب سینمای ایران پرسش‌برانگیز و پاسخ‌ساز است. ضمن ابراز تأسف از این بیانات قیم‌مابانه تبلیغاتی و سوزناک ایشان درباره هیأت انتخاب فیلم فجر به احترام دست‌اندرکاران فیلم چ، جشنواره فیلم فجر و خانواده شهدا پاسخ سخنان ایشان را به بعد از اتمام جشنواره موکول خواهیم کرد. برای فیلم ایشان و همه یارانشان دریافت جوایز آنی و آتی را آرزومندیم.

پیش از جشنواره، پس از جشنواره

نگاهی به آرشیو خبرهای جشنواره فیلم فجر حاکی از آن است که شیار 143ابتدا وارد بخش مسابقه نشده بود و‌ انتشار چند گفت‌وگو و اظهارنظر در حمایت از آن، در ورود دومین تجربه کارگردانی آبیار به چرخه رقابت جشنواره سی و دوم (پس از پایان کار هیأت انتخاب) مؤثر بود. انتشار گسترده تصویر چهره گریان زارعی در نشست پس از نمایش فیلم در کاخ جشنواره نشان می‌داد این بازیگر فشار زیادی برای ایفای این نقش تحمل کرده و حمایت‌ها و تحسین‌های چند روز اخیر هم برگ تأییدی بود بر اینکه شیار 143استحقاق تلاش برای کسب سیمرغ بلورین را داشته است.

شیار 143 فیلم شیعه و انتظار است

حاتمی‌کیا درباره اینکه آیا او می‌توانست سازنده «شیار143» باشد گفت:‌ این فیلم زنانه است و همین مسئله زیباست. من قطعا نمی‌توانم این فیلم را بسازم. به اعتقاد من این فیلم امید می‌دهد و در اوج ناامیدی امیدبخش است و دقیقا همین نکته معجزه فیلم شیار 143 است. فیلمی که زبان و بیان مذهبی دارد و دروغ نمی‌گوید. شیار143 یک فیلم شیعه و درباره انتظار است. به همین دلیل باید از این فیلم حرف زده شود نه فیلم‌هایی که رحمانی نیستند و زبان آنها احوال مخاطب را منکوب و به تماشاچی یاس را منتقل می‌کند. من وقتی «از کرخه تا راین» را ساختم گفتند دوران بزم و سازندگی است و نباید از این حرف‌ها زد اما مردم با عمق جان‌شان ارتباط برقرار کردند چون حرف خودشان بود. حاتمی‌کیا زیادشدن فضاهای کلیشه‌ای و سیاه را در سینمای ایران بلایی دانست که جشنواره‌های خارجی بر سر ما آورده‌اند. او گفت: انگار ما برای مردم خودمان فیلم نمی‌سازیم به همین دلیل باید پاسخگو باشیم که چرا سینما به این وضعیت کشیده شده است.

کد خبر 248708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز