چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنتاگون از اصلی‌ترین بازوی تحقیقاتی‌اش درخواست ساخت تراشه‌های رایانه‌ای را کرده‌است که در فیلم ماموریت غیرممکن به تصویر کشیده‌شده‌اند،‌تراشه‌هایی که به صورت خودکار تخریب می‌شوند.

ماموریت غیرممکن

براساس گزارش فاکس‌نیوز،‌ مرکز دارپا ( Defense Advanced Research Projects Agency ) دقیقا قصد تولید تراشه‌های مشهور و 5ثانیه‌ای که در فیلم ماموریت غیر‌ممکن اثر برایان دی‌پالما نمایش داده‌شد را ندارد، اما فرماندهان ارتش آمریکا نیازمند قطعات و تراشه‌های رایانه‌ای هستند که می‌توان آنها را با کمک کنترل از راه دور و در زمانی مشخص به شکلی غیرقابل بازگشت نابود کرد.

برنامه جدید دارپا با نام منابع قابل برنامه‌ریزی نابو‌دشونده در 28 ژانویه و با بودجه‌ای 3.5 میلیون دلاری به IBM تحویل داده شده تا این موسسه احتمالات مختلف ساخت چنین تجهیزاتی را مورد بررسی قرار دهد. براساس این برنامه،‌ تراشه‌ها لایه‌های شیشه‌ای کدری خواهند بود که با یک دستور و در کمتر از یک ثانیه پودر خواهند شد.

نیروهای ارتش آمریکا در مناطق جنگی تکنولوژی‌های قابل حملی از قبیل فرستند‌ه‌های GPS، اسمارت‌فون‌ها و دیگر انواع تجهیزات را به همراه می‌برند. و فرماندهان ارتش آمریکا از این موضوع نگرانند که این تجهیزات که معمولا حاوی اطلاعات محرمانه و مهمی هستند، به دست دشمن بیافتد.

به گفته مقامات دارپا، این تجهیزات برای انجام عملیات نظامی ضروری هستند، اما ردیابی و بازیابی تمامی آنها تقریبا غیر‌ممکن است. در پایان عملیات این تجهیزات معمولا به گوشه و کنار پراکنده شده و ممکن است به دست نیروهای مقابل بیافتند.

درصورت موفقیت در ساخت این تراشه‌ها،‌ تخریب آنها هم به واسطه دستوری که از راه دور ارسال می شوند و هم به واسطه شرایط مختلف محیطی، مثلا گرمای شدید امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر 248522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز