چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

۱- مهم‌ترین حاشیه یا متن جشنواره فیلم فجر امسال را تا امروز باید نمایش تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی در کاخ جشنواره دانست.

سینما - فیلم متروپل


«متروپل» که گفته می‌شد اتفاقی تازه در کارنامه فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران است، اتفاقی را در برج میلاد رقم زد که تا سال‌ها از آن یاد خواهد شد. سوت و کف حاضران در سالن نمایش، صدای خنده‌های گروهی و بیرون رفتن از سالن چیزی نبود که حتی بدبین‌ترین سینمادوست ایرانی هم بتواند در قبال نمایش متروپل پیش‌بینی کند. کیفیت آخرین فیلم کیمیایی به‌گونه‌ای بود که صدای تماشاگران عادی حاضر در سینماهای مردمی جشنواره را هم درآورد و خیلی‌ها پس از پایان نمایش، اعتراض خود را به شکل‌های مختلف به آنچه به نام فیلم روی پرده رفته بود اعلام کردند.

2- با اتفاقی که در برج میلاد برای متروپل افتاد، می‌شد پیش‌بینی کرد نشست پرسش و پاسخ این فیلم قطعا برگزار نمی‌شود. در نهایت همین هم شد و با وجود حضور بیشتر بازیگران فیلم مسعود کیمیایی، نشست پرسش و پاسخ آن در کاخ جشنواره برگزار نشد. عده‌ای حضور نداشتن کارگردان را دلیل اصلی این امر اعلام کردند درحالی‌که شاید می‌شد با حضور بازیگران اصلی شامل محمدرضا فروتن، مهناز افشار‌، پولاد کیمیایی و شقایق فراهانی و برخی عوامل فنی ازجمله علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری این نشست را به احترام اهالی رسانه برگزار کرد.

3- کیفیت پایین پخش 3فیلم «تمشک»، «رد کارپت» و «انارهای نارس» در سینماهای مردمی با اعتراض مردم سینمادوست مواجه شد. ظاهرا کیفیت بد پرده سینما دلیل افت کیفیت فنی فیلم‌ها در سینما فرهنگ بوده است. تأخیرهای 30تا 60دقیقه‌ای در آغاز اکران فیلم‌ها هم باعث شد گروهی از مردم عطای فیلم دیدن در هوای سرد را به لقایش ببخشند و راهی خانه شوند. فیلم تمشک هم با حذف 10دقیقه از نسخه اصلی و بدون توضیح مدیران سینما فرهنگ به نمایش درآمد. کیفیت پخش تمشک در 2سینمای اریکه ایرانیان و ملت هم نازل بوده است.

4- مهدی رحمانی که انتظار می‌رفت در سومین تجربه کارگردانی خود گامی بلند به پیش برداشته باشد، با «برف» بسیاری از امیدها را ناامید کرد. فیلمساز جوان اصفهانی همراه گروه بازیگران خود به برج میلاد آمد تا شاهد نمایش فیلم تازه‌اش در کاخ جشنواره باشد اما نتیجه چیزی جز تماشای فیلمی در حد و اندازه‌های قاب کوچک تلویزیون نبود. برخی منتقدان و خبرنگاران در گفت‌وگوهای بعد از نمایش فیلم معتقد بودند برف در بهترین حالت می‌تواند برای پخش در یک عصر جمعه از تلویزیون مناسب باشد. گرچه خود فیلمساز و گروه بازیگرانش با امید فراوان به موفقیت فیلم از آن حرف می‌زدند.

5- نمایش ۲۰ مستند بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر از امروز در برج میلاد آغاز می‌شود. نخستین فیلم ساعت 13:30‌روی پرده برج میلاد می‌رود و پس از آن 40نوبت دیگر به نمایش مستندهای بخش مسابقه اختصاص دارد. «در پناه بلوط» مهدی نورمحمدی نخستین فیلمی است که در سینمای رسانه‌ها به نمایش درمی‌آید و پس از آن به‌ترتیب «صورت‌های ابریشمی» اکبر ناظمی ساعت 15، «باد بر باغ نظر» پویان کاظمی ساعت 16:30، «شناسنامه» سیدمحمدرضا هاشمیان ساعت 18، «کمی بالاتر» لقمان خالدی ساعت 19:30و «شش قرن و 6سال» به کارگردانی مجتبی میرطهماسب در سالن شماره 5برج میلاد به نمایش درخواهند آمد.

«رستاخیز» احمدرضا درویش ساعت 10صبح امروز در کاخ جشنواره رونمایی می‌شود؛ فیلمی که براساس گفته‌ها و شنیده‌ها سطح فیلمسازی را در سینمای ایران چند پله یا درجه بالاتر برده و یکی از امیدهای اصلی جشنواره امسال است. شاید تازه‌ترین تجربه کارگردانی درویش پدیده جشنواره سی و دوم باشد.

کد خبر 248481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز