سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره فیلم فجر به نیمه راه نزدیک می‌شود و هرچه به سمت روزهای پایانی برویم، تعداد خبرهای متن و حاشیه مهم‌ترین رویداد سینمای ایران هم فزونی می‌گیرد.

سینما - فیلم ایرانی

 حضور و سخنرانی چند چهره مهم سینمای جهان را شاید بتوان از بهترین بخش‌های این دوره دانست که هم بر وزن جشنواره می‌افزاید هم سینماگران ایرانی را با تازه‌ترین دیدگاه‌های برندگان اسکار و دیگر جایزه‌های معتبر بین‌المللی آشنا می‌کند.

حرف‌های استورارو درباره همکاری در محمد(ص)

فیلمبردار برنده اسکار فیلم سینمایی «محمد(ص)» در کارگاه فیلمبرداری خود در خانه هنرمندان از هیجان برای همکاری با این پروژه به‌دلیل علاقه به تاریخ و فرهنگ اسلام و همچنین لذت قدم‌زدن در کویر لوت صحبت کرد. ویتوریو استورارو که به واسطه بابک کریمی با حاضران حرف می‌زد، درباره چگونگی ورود به فیلم مجید مجیدی گفت: من 3سال پیش برای کار در یک پروژه در الجزایر بودم و آنجا احساس کردم باید مطالعات زیادی درباره تاریخچه اسلام و یک فرهنگ جدید داشته باشم. یک روز ایمیلی برای من آمد که در آن پرسیده بودند آیا حاضرم در فیلم محمد(ص) همکاری کنم. این خیلی برای من هیجان‌انگیز بود چون در آن لحظه نه‌تنها آمادگی این کار را داشتم بلکه به‌شدت علاقه‌مند بودم.

مجیدی هم در این نشست یک خاطره از همکاری با استورارو گفت: وقتی او به ایران آمد کت و شلواری شیک به تن داشت و من با خودم فکر کردم چطور می‌توانیم او را با این تیپ و لباس‌ها به بیابان و کویر ببریم. بنابراین سعی می‌کردیم تا جایی که می‌شود راه را با خودرو برویم اما خود استورارو به ما گفت که می‌خواهد پیاده مسیر را طی کند. او کار را به جایی رساند که روز بعد کفش‌هایش پاره شد. آن زمان وقتی بچه‌ها تلاش این فیلمبردار را دیدند ترسیدند و به من گفتند مارادونا را رها کن! استورارو یک تلاش خستگی‌ناپذیر داشت و وقتی خودرو پنچر می‌شد یا مشکلی پیش می‌آمد، بعد از زمان مقرر به گروه ملحق می‌شد.

پس از پایان جلسه و رونمایی استورارو از کتاب «هنر سینماتوگرافی» خود، درباره فیلم‌های ایرانی که در جشنواره دیده به خبرنگاران گفت: 2فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا و «رستاخیز» احمدرضا درویش را دیده‌ام و به‌نظرم هر دو فیلم جذاب بوده‌اند. کیفیت فنی هر دو فیلم هم در حد استاندارد جهانی است. هرچند به‌دلیل زیاد بودن دیالوگ‌ها چندان متوجه داستان فیلم‌ها نشدم.

چیزی که عوض داره...

کارگردان جوان «مردن به وقت شهریور» که عصر روز یکشنبه رونق جشنواره فیلم فجر امسال را به‌دلیل تغییر دولت دانسته و گفته بود 85درصد فیلم‌ها بعد از تغییر دولت ساخته شده‌اند، به فاصله کمتر از 5ساعت طعم این رونق را در کاخ جشنواره چشید و ساعت 2بامداد هم در برنامه 7، لب به انتقاد از برنامه‌ریزی مدیران جشنواره گشود. تأخیر 90دقیقه‌ای در پخش فیلم، اکران یک نسخه بسیار بد و بلندشدن صدای خنده و دست تماشاگران حین نمایش احتمالا هاتف علیمردانی را به این نتیجه رساند که می‌توان بدی‌های جشنواره امسال را به مدیران پیشین سازمان سینمایی ربط داد و خوبی‌هایش را به مدیران تازه؛ کاری که منتقد حاضر در برنامه 7کرد و گفت که بیشتر فیلم‌های جشنواره امسال حاصل سیاستگذاری مدیران سابق است!

حاصل تجربه تلاش‌های گذشته

وزیر ارشاد به همراه رئیس سازمان سینمایی و معاونان هنری، مطبوعاتی، فرهنگی و حقوقی خود و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه صبح دیروز با حضور در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید بیعت کرد. علی جنتی پس از آن در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالی درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر که نگاه امیدوارانه کمتری دارند و سیاه نمایی در آنها زیادشده گفت: این فیلم‌هایی که امسال نمایش داده می‌شود در 4‌ماه گذشته ساخته نشده است، بلکه بیش از 2سال از زمان تولید بعضی از آنها می‌گذرد و الان دارد نتیجه می‌دهد. این تجربه تلاش‌های گذشته است و هر چه هست، فیلم‌هایی بوده که از گذشته بوده و به صحنه آمده و در حال نمایش است.

ضعف خودباوری سینماگران ایرانی

اصغر فرهادی در نشست تخصصی کارگردانان سینمای ایران با حضور بروس برسفورد داور بخش جام‌جهان‌نما، ویتوریو استورارو فیلمبردار برنده اسکار و سیلویا اینگمارسن تدوینگر آثار اینگمار برگمان در موزه سینما سخنرانی کرد. کارگردان «گذشته» و «جدایی نادر از سیمین» ضمن اشاره به شیوه فیلمسازی خود در خارج از ایران گفت: آنچه باعث شده سینمای ایران در دنیا متفاوت باشد وجود نوعی شوریدگی در آن است و به‌نظرم نباید این شوریدگی را در ساختن فیلم‌های ایرانی از دست داد. اگر بخواهیم جلوی این شوریدگی را بگیریم دیگر تفاوتی با سینمای غرب نداریم. با وجود همه ضعف‌ها و مشکلات، معتقدم سینماگران ایرانی قدر خود و سینمای ایران را نمی‌شناسند و مدام در حال تحقیر خود هستند. درحالی‌که باید به‌خودباوری دست پیدا کنیم.

کد خبر 248323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز