شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

مهرنوش سلماسی: میان تولیدات سینمایی امسال تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها توسط کارگردان‌های جوان کارگردانی شده و بین این آثار، چند فیلم کنجکاوی‌برانگیز به نظر می‌رسند.

سینما - فیلم عصبانی نیستم!

 در سالی که تعداد زیادی از فیلمسازان نام آشنا فیلم ساخته‌اند، سینماگران جوانی که قبلا با فیلم‌هایشان خوش قریحه نشان داده‌اند یا فیلم اولی‌هایی که در همان گام نخست آمده‌اند تا استعدادشان را نمایان کنند را نباید فراموش کرد. پدیده‌های جشنواره سی‌و دوم را احتمالا باید در بین این فیلم‌ها جست‌وجو کرد. میان این فیلم‌ها از «عصبانی نیستم!»، «مردن به وقت شهریور» و «ملبورن» به عنوان آثاری شاخص نام برده می‌شود و «ماهی و گربه» هم با توجه به جوایزی که در جشنواره‌های جهانی گرفته، فیلم مطرحی است. فیلم‌های «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی و «رد کارپت» رضا عطاران نیز به واسطه شهرت سازندگانشان آثاری کنجکاوی برانگیز به شمار می‌آیند.

عصبانی نیستم!

رضا درمیشیان پس از فیلم خوب و امیدوارکننده «بغض» در دومین تجربه بلند سینمایی‌اش بازهم سراغ مضمونی اجتماعی رفته است. درمیشیان مدت‌ها برای گرفتن پروانه ساخت «عصبانی نیستم!» تلاش کرد و سرانجام موفق شد در آخرین روزهای حضور جوادشمقدری در سازمان سینمایی مجوز تولید این فیلم را بگیرد. درمیشیان عصبانی نیستم! را در سکوت خبری کارگردانی کرده و تا امروز از دادن اطلاعات درباره داستان این فیلم امساک کرده است. تمام صحنه‌‌های فیلم در تهران فیلمبرداری شده و تقریبا تمام بازیگران آن را چهره‌های جوان تئاتری تشکیل می‌دهند. باران کوثری بازیگر زن اصلی فیلم است، نوید محمدزاده، رضابهبودی، میثاق زارع، میلاد رحیمی و محمد کارت از دیگر بازیگران عصبانی نیستم! به شمار می‌آیند. گفته می‌شود دومین ساخته رضا درمیشیان مضمونی بحث‌برانگیز دارد.

مردن به وقت شهریور

بعد از2 فیلم ناامید‌کننده متعلق به سینمای کودک،‌هاتف علیمردانی با فیلم «به خاطر پونه» نشان داد که اگر بتواند گام‌های خود را مستقل بردارد قریحه سینمایی قابل‌توجهی دارد. همزمان با اکران به خاطر پونه، علیمردانی فیلم «مردن به وقت شهریور» را کلید زد. عنوان فیلم برگرفته از شعر معروف سعیدعلی صالحی است. گفته می‌شود این فیلم به لحاظ مضمونی در امتداد به خاطر پونه قرار دارد. مردن به وقت شهریور مثل تجربه قبلی سازنده‌اش ماجرای زوجی را روایت می‌کند که در زندگی خود دچار مشکل می‌شوند. حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی و نازنین بیاتی بازیگران اصلی این فیلم هستند. توسلی بعد از همکاری موفقی که با علیمردانی در به خاطر پونه داشته مجددا جلوی دوربین این فیلمساز رفته است. بد نیست بدانید علیمردانی برای ساختن مردن به وقت شهریور، حقوق سینمایی‌ فیلم قبلی‌اش را که با سرمایه شخصی ساخته بود، پیش از اکران واگذار کرد.

زندگی جای دیگری است

پس از ملودرام موقر و تاثیرگذار «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» منوچهر هادی سراغ فیلمنامه «زندگی جای دیگری است» رفت. استقبال منتقدان از فیلم قبلی هادی باعث شده تا انتظارها از این کارگردان جوان بالا برود. حامد بهداد، نیکی کریمی و یکتا ناصر، بازیگران اصلی این فیلم هستند و پارسا پیروزفر نقشی کوتاه اما مهم را در زندگی جای دیگری است ایفا کرده. فیلم درامی معناگراست و به ماجرای فردی می‌پردازد که بهیار بیمارستان است و در چالش با مرگ قرار گرفته. امیر سیدزاده تهیه‌کننده این فیلم است که به‌تازگی منوچهر هادی با او دچار اختلاف شده و این اختلاف رسانه‌ای هم شده است. یکی از موارد اختلاف هم انتخاب کارن همایونفر به عنوان آهنگساز از سوی تهیه‌کننده است در حالی که هادی می‌گوید ضمن احترام به همایونفر فرد دیگری را برای ساخت موسیقی فیلمش در نظر داشته است.

ساکن طبقه وسط

شهاب حسینی که یکی از بهترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران است روی صندلی کارگردانی نشسته و «ساکن طبقه وسط» را کارگردانی کرده است. در سال‌های اخیر بازیگران زیادی به کارگردانی رو آورده‌اند ولی اغلب آنها در شرایطی این کار را کرده‌ا‌ند که از روز‌های اوجشان فاصله گرفته و کوشیده‌اند جایگاه از دست‌رفته خود را در عرصه‌ای دیگر به دست آورند؛ قاعده‌ای که در مورد شهاب حسینی صدق نمی‌کند. حسینی ساکن طبقه وسط را براساس فیلمنامه‌ای از محمدهادی کریمی جلوی دوربین برده. این فیلم یک اثر معناگرا با رگه‌هایی از طنز است؛ فیلمی درباره یک نویسنده جوان که وارد یک خانه 3 طبقه می‌شود؛ خانه‌ای که در آن اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد. امیر سمواتی تهیه‌کننده این فیلم است. ساکن طبقه وسط یکی از پربازیگرترین فیلم‌های امسال است. جدای از خود حسینی، فرهاد اصلانی، حسین یاری، ساره بیات، طناز طباطبایی، هنگامه قاضیانی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، حسین محجوب، جواد عزتی و امید روحانی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

ملبورن

با تعریف‌هایی که مانی حقیقی از فیلمنامه «ملبورن» کرده خیلی‌ها چشم‌انتظار دیدن اولین ساخته بلند سینمایی نیما جاویدی هستند؛ فیلمی که در آن پیمان معادی و نگار جواهریان نقش‌های محوری را بازی کرده‌اند. الهام کردا و مارتین شمعون‌پور که پدیده فیلم «قاعده تصادف» بودند از دیگر بازیگران ملبورن هستند. مانی حقیقی هم نقش کوتاهی در این فیلم ایفا کرده. ملبورن که توسط جواد نوروزبیگی تهیه شده، داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که در آستانه سفر، ناخواسته درگیر ماجراهایی پیچیده می‌شوند. بین فیلم اولی‌هایی که امسال فیلم ساخته‌اند ملبورن و سازنده جوانش حسابی جداگانه داشته و از حالا خیلی‌ها توقع دیدن فیلمی جذاب و متفاوت را دارند. از ملبورن به عنوان یکی از پدیده‌های احتمالی جشنواره امسال نیز نام برده می‌شود؛ فیلمی که برخی رسانه‌ها آن را اثری نامیده‌اند که مورد توجه منتقدان قرار خواهد گرفت.

ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه

ابراهیم ابراهیمیان که فیلم ویدئویی «سیازنگی» را در کارنامه دارد، اولین ساخته بلند سینمایی‌اش با عنوان «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» را 15مهر ماه در تهران کلید زد؛ فیلمی جوانانه که هم‌اکنون مراحل فنی‌اش را طی می‌کند. ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه ماجرای ریحان و طاها را روایت می‌کند که مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. در خانه آصف اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال می‌کند. نازنین بیاتی، بازیگر جوان فیلم «دربند» بازیگر زن اصلی این فیلم است و صابر ابر نیز در نقش طاها ظاهر شده. پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف‌جمالی و سورن مناچکانیان دیگر بازیگران اولین ساخته ابراهیم ابراهیمیان هستند. ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه که نام بلند و عجیبی برای یک فیلم است برای حضور در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش می‌شود.

شیار 143

نرگس آبیار پس از فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است» سراغ پروژه «شیار143» رفت؛ فیلمی که در آن به نقش زنان در 8سال دفاع مقدس پرداخته شده است. مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، یدالله شادمانی و رضا کیانیان بازیگران این فیلم هستند. پس از انسیه شاه‌حسینی حالا نوبت به فیلمساز زن دیگری رسیده تا در حوزه سینمای دفاع مقدس فیلم بسازد. سیدمحمد حسینی در آخرین روزهای حضورش در پست وزیر ارشاد، سرصحنه این فیلم رفت.

ردکارپت

رضا عطاران بعد از کمدی متفاوت «خوابم می‌آد» در دومین فیلم خود نیز سراغ مضمونی تازه رفته است. او صحنه‌هایی از فیلمش را در روزهای برگزاری فستیوال کن فیلمبرداری کرد. رد کارپت با بازی خود عطاران به ماجرای یک علاقه‌مند سینما می‌پردازد که با هر مشقتی که شده خود را به جشنواره کن می‌رساند. عطاران برخی از صحنه‌های فیلمش را براساس اتفاق‌هایی که در حاشیه جشنواره کن رخ داد فیلمبرداری کرده و بخش‌هایی از رد کارپت هم در شهر مونت کارلو فرانسه جلوی دوربین برده است.

ماهی و گربه

فیلم تحسین‌شده جشنواره ونیز که این روزها نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی از مراسم آسیا‌پاسفیک شده را یکی از تجربی‌ترین آثار سینمای ایران در این سال‌ها نامیده‌اند. شهرام مکری پس از فیلم تارانتینوئی «اشکان، دزد و انگشتر متبرک» که هنوز موفق به اکران عمومی نشده سراغ فیلم «ماهی‌و‌گربه» رفت. کل فیلم به صورت پلان- سکانس فیلمبرداری شده و بداعت تکنیکی این اثر سینمایی در ونیز تحسین منتقدان را در پی داشت. بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر ازجمله بازیگران ماهی و گربه هستند و آنها که فیلم را دیده‌اند می‌گویند محمود کلاری فیلمبرداری دشوار این اثر متفاوت را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

سربازها ایستاده می میرند

شهرام مسلخی فیلم «سربازها ایستاده می‌میرند» را در ژانر سینمای دفاع مقدس جلوی دوربین برد؛ فیلمی که داستان جالب توجهی دارد و سروش صحت، پوریا پورسرخ و لعیا زنگنه بازیگران اصلی‌اش هستند. در سربازها ایستاده می‌میرند سروش صحت نقش یک خبرنگار را بازی کرده که روزگاری به عنوان رزمنده، در جبهه حضور داشته است. او با دیدن تصویر همرزم کردش در تلویزیون راهی کردستان می‌شود. بیشتر صحنه‌های سربازها ایستاده می‌میرند در کردستان فیلمبرداری شده است.

سیاه و سفید

احسان عبدی‌پور که این روزها فیلم «تنهای تنهای تنها» را روی پرده سینماها دارد،«سیاه و سفید» را به عنوان دومین فیلم سینمایی‌اش جلوی دوربین برده. این فیلم در 3‌ اپیزود ساخته شده و عبدی‌پور علاوه بر کارگردانی نگارش فیلمنامه آن را نیز برعهده داشته. مثل تنهای‌تنهای تنها در سیاه و سفید هم از چهره‌های جوان و تازه‌نفس استفاده شده است. سیاه و سفید فیلمی درباره مهاجرت است.

ما همه گناهکاریم

حامد امرایی اولین ساخته بلند سینمایی‌اش را این روزها مقابل دوربین برده است. «ما همه گناهکاریم» که به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری تولید می‌شود از جمله فیلم‌هایی است که برای حضور در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش می‌شود. حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی و آزاده شمس، بازیگران اصلی این فیلم هستند و قرار است بازیگران دیگری نیز برای نقش‌های کوتاه به پروژه اضافه شوند. ما همه گناهکاریم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در مقطعی دچار بحران شده و زندگی آنها از هم می‌پاشد. در این شرایط پدر خانواده مجبور می‌شود به سفری برود که با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود. این فیلم در میانه‌های فیلمبرداری قرار دارد. تهیه‌کننده ما همه گناهکاریم برای نقش‌های مکمل فیلم قصد دارد از بازیگران شناخته شده استفاده کند.

 

کد خبر 239740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز