دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

امروز به تعبیری صدمین روز آغاز به‌کار دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران است و تا چند روز دیگر صدمین روز حضور مدیران تازه‌نفس هنری بر مسند قدرت از راه می‌رسد؛ مدیرانی که در این چند‌ماه تمام تلاش خود را برای - به زعم خودشان - بازگرداندن اعتماد به جامعه هنری و هنرمندان به‌کار بسته‌اند و در نشست‌های خبری و گفت‌وگوهای اختصاصی بر این امر تأکید می‌کنند.


دستیابی به توافق هسته‌ای در نود و نهمین روز فعالیت دولت یازدهم شاید نویدبخش اتفاق‌های فرخنده در حوزه هنر هم باشد. معاون هنری وزیر ارشاد در نشست خبری یکی‌دو روز پیش کوشید با ملایمت از کنار کمبودها و نقص‌ها بگذرد و همه مخاطبان خود را به آینده‌ای روشن امید بدهد. هر چند او هم پذیرفت که از نظر بودجه بسیار تحت فشار است و البته وعده داد با وجود تمام کمبودها، خللی در برگزاری رویدادهای حوزه تحت مدیریت‌اش به‌وجود نمی‌آید.

در حوزه سینما اوضاع از آنچه حجت‌الله ایوبی ابتدا برای خودش متصور شده بود، کمی پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد و در گفت‌وگوی دیروز رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد با خبرگزاری دانشجویان ایران بر چند دغدغه بسیار مهم تأکید شده است؛ دغدغه‌هایی که برگزار شدن یا نشدن جشنواره افق نو یا تأیید شدن یا نشدن اساسنامه بنیاد سینمایی مقاومت در مقابل آنها رنگ می‌بازد. وقتی معاون وزیر ارشاد از تشکیل شدن یک سازمان سینمایی در سایه سخن می‌گوید، می‌توان دریافت ذهن او به جای معطوف شدن به مهم‌ترین رویداد سینمایی سال - برگزاری آبرومندانه و پرشکوه جشنواره فیلم فجر - درگیر دغدغه‌هایی است که قاعدتا و از اساس نمی‌بایست وجود داشته باشد. نکته مهم اما آرامش حاکم بر جامعه سینمایی در آستانه سی و دومین بهار سینمای ایران و قرار گرفتن جمعی از مدیران کارآزموده بر مسند برگزاری این جشنواره است.

خبرها و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که امسال شاهد جشنواره‌ای پربار حداقل از حیث حضور چهره‌های نام‌آور سینمای ایران در بخش‌های رسمی جشنواره سی و دوم فیلم فجر خواهیم بود. کنار هم قرار گرفتن نام‌هایی چون مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، احمدرضا درویش، بهروز افخمی، رضا عطاران، سیروس الوند، علیرضا امینی، فریدون جیرانی، روح‌الله حجازی، تهمینه میلانی، محمدرضا هنرمند، محمدمهدی عسگرپور، فرزاد موتمن، سیدرضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد و... هر سینمادوستی را برای پیگیری رویدادهای مربوط به جشنواره امسال ترغیب می‌کند.

می‌توان ارزیابی کارنامه معاون هنری وزیر ارشاد را به کامل شدن گروه مدیران این حوزه حواله داد و چند‌ماه دیگر منتظر ماند اما ارزیابی کارنامه رئیس سازمان سینمایی همزمان خواهد بود با پایان جشنواره فجر 92. امیدواریم در آن روز همه مدیران سینمایی جزو اصحاب الیمین باشند و با روی گشاده کارنامه‌شان را در معرض قضاوت مخاطبان خود بگذارند.

 

کد خبر 240020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز