دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در تازه‌ترین بازخوردهای نشست دوم ژنو درباره بحران سوریه، این‌بار مقام‌های دمشق اعلام کردند که واشنگتن به آنان پیشنهاد مذاکره مستقیم را داده اما سوریه آن را رد کرده‌است.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که هیأت کشورش در نشست دوم ژنو درخواستی از جانب آمریکایی‌ها در شهر مونترو در سوئیس دریافت‌کرده که براساس آن، واشنگتن خواستار گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های دمشق شده است. ولید المعلم تصریح کرد که پذیرش این درخواست را به عذرخواهی جان کری، وزیر خارجه آمریکا از اظهاراتش در مراسم افتتاحیه این نشست منوط کرده است.جان کری گفته بود که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نباید بخشی از هرگونه دولت انتقالی باشد.

در همان مراسم افتتاحیه، ولید المعلم به کری پاسخ داده بود که هیچ‌کس در دنیا به جز ملت سوریه نمی‌تواند درباره مشروعیت یا عزل و نصب رئیس‌جمهور یا دولت یا قانون اساسی یا هر مسئله دیگر در سوریه تصمیم بگیرد.در واکنش به اظهارات وزیر خارجه سوریه، مقام‌های واشنگتن توضیحاتی ارائه دادند. جین بساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اذعان به این درخواست تصریح کرد که دیپلمات‌های آمریکایی درخواست مذاکره با همتایان خود را ارائه ندادند و آمریکا از طریق اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه درخواست کرده تا تماس‌هایی با مسئولانی در سوریه در سطح کارمندان انجام گیرد. وی اما به‌علت و انگیزه این درخواست اشاره‌ای نکرد.

پیش از این، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه هم اعلام کرده بود که برخی از مقام‌های امنیتی غربی اخیرا برای هماهنگی با دولت سوریه به‌منظور مبارزه با تروریسم، به دمشق سفر کرده‌اند. اما همزمان با گسترش نفوذ گروه‌های تروریستی در سوریه، این‌بار گروه موسوم به داعش گردان‌هایی را برای زنان شکل داد.گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که مناطقی از استان الرقه در شمال شرق سوریه را تحت کنترل دارد، 2گردان ویژه زنان ایجاد کرده تا از این طریق، بتواند مخالفان خود را که با پوشیدن لباس‌های زنانه از پست‌های بازرسی عبور می‌کنند، شناسایی و بازداشت کند.

زنان همفکر داعش و گروه‌های سلفی معمولا از نقاب برای پوشاندن چهره استفاده می‌کنند و افراد مسلحی که تحت محاصره ارتش سوریه یا همتایان خود قرار می‌گیرند، معمولا از ترفند نقاب پوشیدن برای خروج از محاصره استفاده می‌کنند.داعش این دو گردان را الخنساء و‌ام الریان نامگذاری کرده و در آن تنها دختران 18تا 25ساله عضو می‌شوند و ماهانه حقوقی کمتر از 200دلار دریافت می‌کنند. 2

گردان زنان از 2روز پیش فعالیت‌های خود را در خیابان‌های الرقه آغاز کرده و پست‌های بازرسی را برای رهگذران زن ایجاد کرده‌اند. به موازات این رویداد، تشکیلات داعش در روزهای گذشته 2نفر از رهبران گروه‌های مسلح را در سوریه کشت. به گزارش الجزیره، داعش در عملیاتی انتحاری در شهر حلب در شمال سوریه، فرمانده گروه موسوم به لواء التوحید به همراه 24نفر دیگر کشته شده است. داعش همچنین اعلام کرد که فرمانده گروه موسوم به صقور الشام را در استان حماه کشته است. صقورالشام ازجمله قوی‌ترین گروه‌های مسلح در داخل سوریه است.

کد خبر 248293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز