گروه اقتصادی: ۲۷ استان ایران یخ زد و برف همه شهروندان شهرها و روستاهای استان‌های شمالی ایران به‌ویژه مازندران را غافلگیر کرد.

غافلگیری برفی حتی مسئولان را هم در برگرفت و آخرین خبرها از افت فشار گاز، قطع همزمان برق، آب و گاز و حتی قطع تلفن ثابت برخی شهرهای استان مازندران حکایت دارد. درعین حال شب‌گذشته رئیس جمهور خطاب به وزرای کشور، نیرو و راه و شهرسازی دستور پیگیری صادر کرد. فرمانده کل سپاه هم در دستور ویژه‌ای به فرماندهان سپاه استانی بر لزوم حضور گسترده و منسجم سپاه و بسیج برای کمک به مردم و دستگاه‌های مسئول تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری در مازندران، بارش برف از غروب روز جمعه شروع شد و در روزهای شنبه و یکشنبه بر شدت آن افزوده شد؛ به‌طوری‌که این بارش در 50سال اخیر بی‌سابقه بوده و ارتفاع آن تا 2متر نیز رسیده است.

ژموج سرما و یخبندان نیز علاوه بر اثرگذاری بر زندگی عادی مردم در غرب مازندران، تردد در خیابان‌های این شهر را نیز برای ساعاتی غیرممکن و مختل کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه بارش برف و سرمای شدید موجب قطع برق، گاز و آب در شهرهای غرب استان شده است گفت: با همکاری اتحادیه خبازان و مجامع صنفی بیش از 60هزار قرص نان به شهرهای غرب استان که در اثر سرما و بارش شدید برف راه مواصلاتی آنها مسدود و دچار قطعی برق، گاز و آب شدند ارسال شد. محمد محمد پور افزود: با همکاری اتحادیه خبازان در شهرهای برفگیر تعدادی از واحدهای خبازی با تهیه موتور برق، فعال و درحال تولید نان هستند.

مسئولان دولتی وعده می‌دهند که نخواهند گذاشت بارش برف و احتمالاً تشدید برودت هوا، بحران سفید چند سال قبل این استان‌ها را تکرار کند. همزمان با ریزش بی‌سابقه برف مجمع نمایندگان استان مازندران از نامه اعضای این مجمع به رئیس‌جمهور برای درخواست کمک فوری به مناطق برفگیر خبر داد. درعین حال سرپرست گروه اعزامی وزارت نیرو با اعلام اینکه تمام شهرهای غرب مازندران دوباره در مدار توزیع برق قرار گرفت، افزود: میزان بارش برف در ٤٠سال اخیر در مازندران بی‌سابقه بوده و تمام زیر ساخت‌های برق به‌دلیل ریزش سنگین برف در ٤روز اخیر مختل شده است. مدیرعامل توانیر هم با تشریح آخرین وضعیت برق رسانی به شهرهای حاشیه دریای خزر از رفع مشکلات برق رسانی در استان گیلان خبر داد و گفت: تخریب شبکه‌های توزیع به‌دلیل شکستگی درختان عامل خاموشی برق در مازندران است. همایون حایری در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: با این حال گروه‌های عملیاتی صنعت برق همزمان با بازگشایی راه‌های دسترسی، به سرعت اقدام به رفع مشکلات موجود و انجام تعمیرات و برق‌رسانی می‌کنند.

کد خبر 248280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز