دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهـری: روز گـذشتـه بخش‌هایی از شمال شرق و غرب کشور و مرکز ایران شاهد بارش برف زمستانه بود و دمای پایتخت در سردترین روز زمستانی به کمتر از ۶ درجه زیر صفر رسید.


دیروز متوسط بارندگی در این شهر 3/0میلی‌متر اعلام شده و پایتخت در گرم‌ترین ساعت خود تجربه یک‌درجه بالای صفر را داشت. اما با وجود بارش برف در روزهای گذشته، و باز بودن معابر شهر، خیابان‌های تهران شاهد ترافیک سنگینی بود.

محمدهادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به بارش برف در پایتخت گفت که شهرداری تهران هرساله از ابتدای برودت هوا با تعدادی از پیمانکاران قرارداد می‌بندد تا در تمامی مسیرهای بزرگراهی ماسه پاشی کنند.

وی ادامه داد: تاکنون به خوبی این امر انجام شده و مشکلی پیش نیامده است. اما از 2شب پیش برودت هوا شدید شده و در برخی از نقاط شاهد یخ‌زدگی هستیم ولی همچنان نیروهای شهرداری تهران در حال شن‌پاشی هستند.

ایازی با اشاره به ترافیک معابر در روزهای برفی گفت که در روزهای بارندگی مردم بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند و همین امر باعث بروز ترافیک سنگین در تهران می‌شود و همیشه در فصل بارندگی این مشکلات وجود دارد.

آماده باش 5 هزار نیرو

معابر پایتخت در روزهای گذشته از بارش برف و جاری شدن روان‌آب‌ها مسدود نشده و حجم خودروهای موجود در پایتخت نیز همزمان با بارش برف افزایش یافته است. معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این‌باره گفت که بیش از 5 هزار نیروی خدماتی از ابتدای فصل بارش در آماده‌باش کامل بودند و ضمن رصد کردن سایت‌ها و اطلاعات هواشناسی، برای جلوگیری از یخ‌زدگی معابر همچنان در حال فعالیت هستند.مجتبی عبداللهی از به‌کار‌گیری ماشین‌آلات شن پاش در معابر پایتخت خبر داد و همچنین از تلاش نیروهای خدمات شهری برای باز نگه‌داشتن معابر سخن گفت. با وجود بارش برف در تهران، تمامی معابر شهر باز بود و ترافیک در بسیاری از معابر روان بود.

قائم‌مقام سامانه137 شهرداری نیز از دریافت گزارش‌های مردمی برای بازگشایی انهار و جوی‌های سطح شهر تهران خبر داد و گفت: هیچ گزارشی مبنی بر گرفتگی انهار معابر اصلی و فرعی نداشتیم. امیررضا صبور با اشاره به اینکه روز گذشته مشکل خاصی در معابر شهر تهران پیش نیامده است، از آمادگی تمامی نیروهای سامانه137 شهرداری تهران برای مقابله با یخ‌زدگی معابر و مسدود بودن جوی‌ها خبر داد.

صبور همچنین گفت: در سامانه گزارشی مبنی بر مسدود بودن معابر و بزرگراه‌های پایتخت بر اثر یخ‌زدگی دریافت نشده است. همایون فتاحی مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز در این‌باره به فارس گفت که به‌دلیل بارش برف کندی حرکت خودروها را داشتیم. وی ادامه داد: یخ‌زدگی باعث شده بوده خودروها آرام‌تر حرکت کنند و مناطق21 و 22 بیشتر درگیر مشکلات بودند.

تداوم سرمای هوا تا پایان هفته

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه روز گذشته شاهد بارش پراکنده برف در پایتخت بودیم، گفت: سرمای هوا تا پایان هفته جاری در کلانشهر تهران ادامه خواهد داشت.

احد وظیفه گفت که هوای سرد در کل کشور حاکم است که دمای هوا در نیمه‌شمالی کشور افت پیدا کرده است و در برخی مناطق نیز دمای هوا تا 25درجه افت داشته است. وی دمای روز گذشته را نسبت به پنجشنبه هفته گذشته در اکثر مناطق کشور سردتر دانست و همچنین گفت که از سه‌شنبه هفته جاری از سردی هوا کاسته می‌شود. به‌گفته وی صبح امروز نیز سردترین دما در شمال شرق کشور حاکم شده است که به‌تدریج از میزان سرما کاسته می‌شود.

به‌گفته وی، به‌طور کلی می‌توان گفت تا اواخر هفته جاری هوای سرد در کل کشور حاکم است. وی با بیان اینکه امروز در استان خوزستان بارش باران خواهیم داشت، گفت: از فردا از میزان بارندگی در این استان کاسته می‌شود و اواخر امروز نیز بارش باران شرق کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وظیفه با اشاره به بارش باران طی روز سه‌شنبه در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بارندگی در این مناطق همراه با رگبار و رعدوبرق باشد. طی امروز شاهد بارش برف در مناطق واقع در جنوب غرب و غرب کشور خواهیم بود ضمن آنکه در 3روز آینده نیز استان‌های مازندران و گیلان بارش برف را تجربه خواهند کرد.

از امروز هم این سامانه بارشی به جنوب غرب کشور کشیده می‌شود. بر همین اساس این منطقه شاهد افزایش رطوبت خواهد بود که انتظار می‌رود در کوه‌های زاگرس، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان پدیده بارش برف وجود داشته باشد.

وظیفه درباره شرایط جوی تهران نیز یادآور شد: طی امروز و فردا بارش برف به شکل پراکنده در آسمان پایتخت خواهد بود اما در ارتفاعات این کلانشهر بدون شک بارش برف خواهیم داشت و هوا کماکان تا اواخر هفته جاری سرد خواهد بود البته دمای هوای پایتخت به کمتر از 7درجه سانتی‌گراد زیر صفر نخواهد رسید.

کد خبر 248141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز