مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ناهید سال آینده از طریق ماهواره بر سفیر یک B به فضا پرتاب می شود و این ماهواره قرار است یک محموله مخابراتی باند کی.یو را در مدار لئو مورد آزمایش قرار دهد.

فناوری فضایی

مدار لئو یا پایین زمین به مدارهایی گفته می‌شود که ارتفاع آنها کمتر از 800 کیلومتر و مدار ژئو یا مدار زمین آهنگ به مدارهایی با ارتفاع کمتر از 36 هزار کیلومتر نسبت به سطح زمین گفته می‌شود.

حمید فاضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد که در پنج سال آینده در موقعیت مداری خود در ژئو یک ماهواره با وزن 250 کیلوگرم که دو ترانسپوندر مخابراتی دارد و می‌تواند 55 کانال را پوشش دهد، قرار دهد.

ترانسپوندر نوعی دستگاه است که در مخابرات ،ناوبری هوایی و یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی کاربرد دارد.

قائم مقام سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد : همچنین براساس برنامه‌های تدوین شده قرار است ایران در سه مرحله ماهواره‌های با محموله مخابراتی به مدار ژئو پرتاب کند. از سال آینده اگر همه برنامه ریزی‌ها برای ماهواره بر‌ها، ایستگاه‌ها و محموله‌های مخابراتی به درستی و با هم انجام شود می‌توان انتظار داشت که ایران در سال آینده گام‌های بزرگ فضایی را بردارد.

فاضلی در مورد نحوه تهیه محموله ماهواره مخابراتی گفت: هم اکنون قراردادی میان پژوهشکده مخابرات ورازت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران منعقد شده است و در حال ساخت نمونه مهندسی محموله مخابراتی هستیم.

  • نخستین تصاویر کاربردی از ماهواره‌های ایرانی تا پنج سال آینده از طریق ماهواره پارس 2

فاضلی افزود: نخستین تصاویر کاربردی از ماهواره های ایرانی تا پنج سال آینده دریافت خواهد شد. این تصاویر از طریق ماهواره پارس 2 تهیه و به زمین مخابره می‌شود.

وی در مورد ماهواره پارس 2 به خبرنگار ایرنا گفت: ماهواره پارس 2 در پژوهشکده سامانه های ماهواره ای سازمان فضایی ایران در حال تولید است. این ماهواره بسیار دقیق است و تصاویر آن با وضوح بیشتری خواهد بود.

وی توضیح داد:ماهواره‌های ایرانی که پیش از این به فضا پرتاب شده بودند نیز تصاویر کاربردی ارایه کردند اما تصاویر ماهواره پارس 2 دقیق تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که ایران با توجه به سند چشم انداز، در آینده دارای ماهواره‌های سنجش از راه دور کاربردی و عملیاتی خواهد شد که وجود چنین ماهواره‌هایی موجب بهبود ارتقای کیفیت زندگی مردم در حوزه‌های سلامت، پزشکی از راه دور، پایش عرصه‌های کشاورزی و جنگلی منابع آب وهوا، تغییر اقلیم و مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه و ده‌ها دستاورد دیگر می‌شود.

فاضلی افزود: همچنین پیش بینی کرده‌ایم که در راه رسیدن به مدار ژئو و استقرار ماهواره مخابراتی در این مدار فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

قائم مقام سازمان فضایی ایران همچنین در پاسخ به خبرنگار علمی ایرنا مبنی بر اینکه گام‌های جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به ماهواره‌های مخابراتی در مدار ژئو گفت: جمهوری اسلامی ایران قدم به قدم فناوری‌های حوزه ماهواره‌ای و مخابراتی را توسعه می دهد و به طور حتم برای دستیابی به چنین هدف بزرگی باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی توضیح داد: این زیرساخت‌ها برای تمامی فعالیت فضایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. حتی پرتاب ماهواره‌های سنجش از راه دور و مخابراتی دارای زیرساخت‌های مشترک با پروژه اعزام انسان به فضا هستند زیرا برای هر دوی این پروژه‌های فضایی نیاز به حامل هایی با نیروی پیشران بزرگ تر و یا نیروی تراست بزرگ تر است. همچنین برای هر دو این پروژه‌ها پایگاه پرتاب متناسب با حامل‌ها و محموله برهای بزرگ تر و سنگین تر در نظر گرفته شده که قرار است در جنوب شرقی کشور ایجاد شود.

وی همچنین از دیگر زیرساخت‌های مشترک پروژه های فضایی به استقرار ایستگاه برقراری ارتباط با ماهواره‌ها در نقاط پیش بینی شده، توسعه فناوری تی.تی.اند سی، آزمایشگاه‌های متناسب با محموله‌ها و حامل‌ها و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص اشاره کرد .

  •  احداث 20 دانشکده و پژوهشکده هوافضایی در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

قائم مقام سازمان فضایی ایران تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بیش از 20 دانشکده و پژوهشکده هوافضایی در کشور تاسیس شده است. توسعه فعالیت های فضایی مورد عنایت همه مسوولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری است.

وی افزود: همچنین انجام فعالیت‌های فضایی در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم که جوانان نخبه و استعدادهای برتر که تاکنون به این حوزه توجه خاص داشته‌اند از این پس نیز در انجام فعالیت‌های فضایی سازمان فضایی را یاری کنند.

  • اصراری به تولید تجهیزات داخلی نداریم

فاضلی در مورد تولید نجهیزات فضایی در کشور گفت: متخصصان ایرانی تاکنون از هر قطعه‌ای که از خارج وارد شده است و آن را توانستند در داخل تولید کنند، غفلت نکردند و از نمونه خارجی، نمونه ایرانی را تهیه کردند ولی هیچ اصراری بر طراحی و تولید در داخل نداریم چرا که این امر زمان بر و هزینه بر است ولی باید گفت متخصصان ایرانی تحریم ها را فرصتی برای گام گذاشتن در مسیر خودکفایی فضایی می‌دانند زیرا در صورت موفقیت در هر یک از عرصه‌ها ما می توانیم فناوری تولید شده را به دیگر کشورها صادر کنیم.

فاضلی همچنین در مورد برنامه‌های سازمان فضایی ایران برای ساخت ماهواره‌های عملیاتی و سنجش از راه دور گفت: هم اکنون کار بر روی ماهواره های سنجش از راه دور و عملیاتی در کشور آغاز شده است.ماهواره هایی که تا کنون پرتاب کرده ایم دارای عمر حدود سه ماه بوده‌اند اما ساخت و طراحی ماهواره هایی با عمر سه سال نیاز به تجهیزات با دوام دارند .

به گفته فاضلی تقویت تجهیزات مربوط به تصویربرداری، اپتیک، همچنین تقویت توان و پنل های خورشیدی و دیگر زیرسیستم ها از دیگر فناوری هایی است که باید در پرتاب ماهواره های کاربردی به آن ها دست یابیم .

قائم مقام سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: با هر پرتاب آزمایشی در کشور یک رهاورد و یک فناوری در فضای واقعی فضامورد آزمایش قرار می گیرد.

***انعقاد چند قرارداد همکاری میان سازمان فضایی ایران و دانشمندان ایرانی خارج از کشور

قائم مقام سازمان فضایی ایران درمورد همکاری دانشمندان ایرانی خارج از کشور با سازمان فضایی گفت: در حال حاضر بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای همکاری با سازمان فضایی علاقه مند هستندو سازمان فضایی با تعدادی از این دانشمندان در زمینه‌های فضایی در حال انعقاد قرارداد است.

وی افزود: در حال حاضر قرار دادی با یکی از دانشمندان ایرانی خارج از کشور با موضوع ˈپایش محصول برنج کشاورزیˈ منعقد شد که نتایج حاصل از این قرارداد بسیار خوب بود.

فاضلی همچنین در مورد همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی گفت: هم اکنون برخی کشورها با ارسال نامه‌ای رسمی از سازمان فضایی در خواست کردند که در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ها با انها همکاری کنیم.

وی بدون نام بردن از کشوری خاص یادآور شد که این کشورها در زمره کشورهای پیشرفته قرار ندارند اما در زمینه فعالیت‌های فضایی بسیار علاقه مند هستند و تاکنون فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و مایلند تا جمهوری اسلامی ایران نیز دراین زمینه برای آن ها تحقیقاتی را انجام دهد.

قائم مقام سازمان فضایی در مورد پرتاب ماهواره های دانشجویی گفت: ماهواره نوید تصاویری با رزولوشن قابل توجه دریافت و به زمین مخابره کرد و این نتایج در اختیار محققان دانشگاهی قرار گرفت بنابراین پرتاب ماهواره‌های دانشجویی تنها با هدف تست فناوری‌ها نیست بلکه این ماهواره‌ها دستاوردهای علمی نیز دارند.

وی در مورد ماهواره‌های دانشجویی در نوبت پرتاب گفت: هم اکنون ماهواره‌های شریف ست و ماهواره تدبیر که با همکاری سیستمی پژوهشکده سامانه‌های فناوری پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده‌اند و همچنین ماهواره ناهید در نوبت پرتاب هستند.

کد خبر 248247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز