دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهاردهم بهمن روز فناوری فضایی فرصتی مغتنم برای پاسداشت انسان‌هایی است که در راه پیشرفت و توسعه کشور در این زمینه تمام توانایی و همت خویش را به کار می‌گیرند و با تلاش و کوشش فراوان، پرچمدار عزت و سربلندی ایران اسلامی در سراسر این جهان هستی می‌شوند.

فناوری فضایی

فناوری فضایی به مجموعه ی علوم و فناوری گفته می‌شود که بشر از آنها به منظور سفر به فضا، اقامت در آنجا، تحقیق و داده برداری های رباتیک و غیر رباتیک و در نهایت بهره برداری از فضا استفاده می‌کند.

کشور ایران در 1325 هجری خورشیدی با برپایی مرکز سنجش از راه دور، ورود هواپیماهای F14 در 1354 هجری خورشیدی و راه اندازی طرح ماهواره زهره در 1356 هجری خورشیدی به صورت جدی وارد عرصه فناوری فضایی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صنعت هوا و فضا در دهه‌ی 60 هجری خورشیدی با آن که کشور در جنگ تحمیلی به سر می‌برد، با تلاش و کوشش فراوان توانست نیاز دفاع مقدس را پشتیبانی و تامین کند.

بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی در 1370هجری خورشیدی، مرکز سنجش از راه دور زیر نظر وزارت پست، تلگراف و تلفن قرار گرفت و با تصویب مجلس شورای اسلامی سازمان فضایی ایران تشکیل شد.

سازمان فضایی ایران دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقلی است که به صورت موسسه دولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری اداره می‌شود. وظیفه این سازمان، پژوهش در زمینه استفاده از فضا و برنامه ریزی برای گسترش فن آوری‌های فضایی کشور با بهره گیری از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی است.

مهم ترین دستاوردهای عرصه فناوری فضایی، قرارداد ساخت مشترک هواپیمای ایران 140 با اوکراین در 1375 هجری خورشیدی، راه اندازی طرح ساخت ماهواره مصباح در 1375 هجری خورشیدی، تشکیل سازمان صنایع هوایی در 1376 هجری خورشیدی و شکل گیری سازمان صنایع هوافضا در 1377 هجری خورشیدی محسوب می‌شود.

دانشمندان و متخصصان این عرصه با تلاش و پشتکار فراوان در دهه 80 موفق به تولید محصولات جدید، شکل گیری صنایع هوافضایی دانش بنیان در زمینه طراحی و ساخت محصولات جدید و حرکت کشور به سمت دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز شدند.

راه اندازی ایستگاه دریافت اطلاعات ماهواره ای سپهر در 1381 هجری خورشیدی، تشکیل سازمان فضایی ایران در 1382 هجری خورشیدی، فارغ تحصیلی نخستین دانش آموخته دکترای هوافضا در کشور در 1383 هجری خورشیدی از مهم ترین رخدادهای این دهه است.

همچنین از دیگر دستاوردهای این سال‌ها می‌توان به تصویب برنامه ی راهبردی 10 ساله فضایی کشور در 1385 هجری خورشیدی، تشکیل اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در 1386 هجری خورشیدی و شکل گیری ستاد توسعه فناوری هوافضا در 1387 هجری خورشیدی اشاره کرد.

ایران اسلامی از 1387 هجری خورشیدی با چشم انداز توسعه شبکه های دانش و فناوری، افزایش نقش بخش خصوصی، تجاری سازی و ورود به بازار جهانی در میان کشورهای برتر عرصه فناوری فضایی دنیا قرار گرفت.

سازمان فضایی ایران از 1388 هجری خورشیدی غرفه ای در محل نمایشگاه دایمی فضایی سازمان ملل متحد در شهر وین دارد که مکانی برای نمایش دستاوردهای فناوری ایران در صنایع فضایی به شمار می رود.

ساخت ماهواره سیمرغ و راه اندازی پایگاه جدید برای پرتاب ماهواره‌های یک تنی، پرتاب ماهواره های فجر، طلوع1، ظفر، امیرکبیر و شریف، مرکز رصد فضایی کشور، طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 100 تا 150 نفره و... از دیگر دستاوردهای مهم در این زمینه است.

ایران برای نخستین بار در نهم بهمن 1391هجری خورشیدی موفق شد یک موجود زنده را به همراه کاوشگر پیشگام به ارتفاع 120کیلومتری زمین پرتاب کند و این کاوشگر را با موفقیت به زمین بازگرداند.

شورای فرهنگ عمومی به مناسبت سالروز پرتاب ماهواره ملی امید به فضا و مصوبه اول اردیبهشت 1388هجری خورشیدی، 14 بهمن را روز فناوری فضایی نامگذاری کرد.

روز فناوری فضایی نماد موفقیت و پیشرفت ایران اسلامی در عرصه فناوری فضایی است. بهانه ای برای گرامی داشت تلاشگران این صنعت که با پشتکار فراوان، نام این مرز و بوم را دگربار در گستره این گیتی پهناور پرآوازه ساختند و از پرچمداران افتخار و سربلندی این سرزمین کهن شدند.

کد خبر 248187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز