یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم تقریبا سر ساعت شروع می‌شود با فقط یکی‌دو دقیقه تأخیر. جلوی در ورودی تالار وحدت هم خیلی شلوغ نیست.

 افتتاحیه‌ای به سبک و سیاق همیشگی

 هر چند حدود 20نفر مقابل در ایستاده‌اند و از هر که وارد می‌شود، «کارت اضافی» می‌خواهند. آیا این آرامش پیش از طوفان است یا نویدبخش افتتاحیه‌ای متفاوت که پیش‌تر وعده داده شده بود؟ پاسخ این پرسش 30دقیقه بعد از زمان 2ساعتی افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر روشن می‌شود.

آغاز رأس ساعت مقرر

به گزارش همشهری، آنها که ساعت18:31 روز جمعه 11بهمن92 در محوطه بیرون تالار وحدت تهران و خیابان‌های اطراف بودند، صدای قرائت قرآن را حتما شنیدند و متوجه شدند افتتاحیه رأس ساعت مقرر آغاز شده است. تقریبا همه میهمانان داخل سالن هستند و عکاس‌ها از این طبقه به آن طبقه می‌روند تا بهترین نما را برای گرفتن تصاویر روی صحنه شکار کنند. دبیر جشنواره پس از اجرای نخستین بخش حرکات فرم روی صحنه می‌آید و ابتدا از آنها که به‌خاطر کمبود جا نتوانسته‌اند در سالن باشند (یعنی غایب‌ها) عذر می‌خواهد! عمده حرف‌های 5دقیقه‌ای علیرضا رضاداد حول محور زدودن غبار کدورت‌ها و با مهر به گذشته نگریستن و همنشینی همه سلایق در این دوره است. او یک «روحانی مچکریم» چاشنی حرف‌هایش می‌کند و تریبون را به سخنران‌ بعدی تحویل می‌دهد. علی جنتی وزیر ارشاد سخنانش را با تبریک آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌کند و بعد می‌رود سر اصل مطلب که همان خواندن پیام رئیس‌جمهور خطاب به سینماگران است.

جایزه ویژه ریاست‌جمهوری به سینماگران

خواندن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی کمی بیش از 10دقیقه طول می‌کشد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این پیام جشنواره فیلم فجر را مهم‌ترین گردهمایی سینماگران و محبوب‌ترین جشن پیروزی انقلاب توصیف کرده و از فیلمسازان خواسته است تلاش کنند ابتدا جایزه خود را از دست ایرانی‌ها بگیرند. مهم‌ترین وظیفه سینماگران و مسئولیت مدیران سینمایی هم از دید روحانی همانا بازگرداندن مخاطبان قهرکرده به سالن‌های سینماست. «وقت آن است که از آنچه پیش از این بر سینما گذشته بگذریم... سینماگر کشورم را غبارگرفته و غمگین می‌بینم... حسن هنر را باید با ملاحت ایمان درآمیخت و...» سرفصل‌هایی دیگر از پیام روحانی است خطاب به جشنواره فیلم فجر. پایان‌بخش این پیام هم نوید یک جایزه تازه است؛ جایزه ملی ریاست‌جمهوری که از امسال به فیلم‌های داستانی و مستند اهدا می‌شود و وزیر ارشاد پس از خواندن پیام تأکید می‌کند این جایزه در سال‌های آینده به دیگر هنرها هم اهدا خواهد شد.

رونمایی از مجری و رؤیای شکلاتی

تقریبا 45دقیقه از آغاز مراسم افتتاحیه گذشته که فرزاد حسنی روی صحنه می‌آید. پس از اجرای بامزه گروه چهارتار، نوبت به بخش تقدیرها می‌رسد و این بخش با پخش فیلم هما روستا آغاز می‌شود. بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران در فیلمی که محمدعلی سجادی از او ساخته ازرؤیای شکلاتی خود در 6سالگی می‌گوید و اینکه فکر می‌کرده دیوارهای شهر مسکو از شکلات ساخته شده است. ‌ رخشان بنی‌اعتماد و رضا کیانیان همراه روستا روی صحنه می‌آیند و جمعیت ‌به احترام آنها می‌ایستند. کیانیان با گفتن اینکه نخستین جایزه سینمایی خود را از دست روستا گرفته، مقابل او تعظیم می‌کند و بنی‌اعتماد از حضور بی‌مثال روستا می‌گوید. روستا هم از همه تشکر می‌کند به‌خاطر اینکه با مهر و نگاه و لبخند او را به زندگی امیدوار می‌کنند. ‌

هاشمی و بزرگ‌ترین دوستانش

فیلم بزرگداشت مهدی هاشمی را مجید توکلی جوان ساخته و بازیگر بزرگ سینمای ایران در آن پشت فرمان خودرو رو به دوربین حرف می‌زند. هاشمی همراه 3نفر از دوستانش روی صحنه می‌آید؛ محمد ذوالفقاری یا ممد لالی، شمس‌الدین دولتشاهی یا چیچو و غلامحسین میرزایی یا غلام ژاپنی 3هنرور و سیاهی‌لشکر قدیمی سینما. هاشمی به شوخی می‌گوید که چون بار تقدیر و بزرگداشت خیلی سنگین بوده، همراه دوستانش آمده تا این بار را با هم به دوش بکشند. «گرامی‌ترین همکارهای 35ساله‌ام» توصیف مهدی هاشمی است از 3هنرور قدیمی که یکی‌شان می‌گوید کل بازی‌اش در 300 تا 400 فیلم سینمایی ایران به 10دقیقه هم نمی‌رسد! هاشمی 3هدیه به دوستانش می‌دهد، لوح تقدیرش را می‌گیرد و با هم از ته صحنه بیرون می‌روند. جهانگیر میرشکاری هم پس از پخش فیلم بزرگداشت همراه سیروس الوند روی صحنه می‌آید و از بانوی بزرگ زندگی‌اش که 39سال او را تحمل کرده تشکر می‌کند.

تقدیر از 2بازیگر فیلمفارسی!

حضور سعید راد و فرامرز قریبیان روی صحنه برای تقدیر از برگزیدگان بخش مواد تبلیغی یک حاشیه دارد و آن نام بردن راد از محمدعلی فردین و بهروز وثوقی به‌عنوان پایه‌های بازیگری سینمای ایران است. البته حامد بهداد با فریاد ناصر ملک‌مطیعی را هم به این جمع اضافه می‌کند. تقدیر از خانواده جواد شریفی‌راد مدیر فقید جلوه‌های ویژه سینمای ایران با حضور رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی عسگرپور و مسعود ده‌نمکی با پخش یک فیلم همراه می‌شود و بعد ایوبی برای سخنرانی پایانی روی صحنه می‌آید. ساعت کمی از 20:30 گذشته که سخنرانی رئیس سازمان آغاز می‌شود و کمی بعد نوبت می‌رسد به اجرای زنده رضا یزدانی با ترانه‌ای در تجلیل از بازیگران سینمای جهان!

کد خبر 247989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز