همشهری آنلاین: مدیر اجرایی ستاد آمار مردمی تماشاگران جشنواره فیلم فجر به برخی از سوالات و حاشیه‌های نظر سنجی مردمی پاسخ داد.

سینما

به گزارش ایسنا، سید محسن هاشمی گفت: از ابتدا جنوب‌ترین پردیس سینمایی در تهران و شمالی‌ترین سینما که سالن سینمای «جوان» است را از رای‌گیری خارج کردیم.

او در پاسخ به اینکه چرا این رای‌گیری در این دو سینما انجام نمی‌شود‌، توضیح داد: ما 33 صندوق داریم که در 16 سینما مستقر است، از آنجایی که امکان نظارت بر جنوب‌ترین سینما را نداشتیم بنابراین قرینه این سینما که شمال‌ترین سینما را شامل می‌شود، از گردونه آرای تماشاگران خارج کرده بودیم.

وی درباره چگونگی نظارت بر سینماهایی که آرای مردمی را شمارش می‌کنند، توضیح داد: برای مدیریت و نظارت بیشتر در منطقه جنوب تهران دو پردیس «کیان» و «تماشا» را یکی از همکاران ستاد نظارت می‌کند و منطقه مرکز و شرق تهران را یکی دیگر از همکاران تحت نظارت دارد که شامل «تیراژه»، «ماندانا»، «پردیس آزادی‌» (دو سالن)، «استقلال‌»، «فلسطین» و «شکوفه» می‌شود.

هاشمی با اشاره به سینمای بخش شمال و غرب گفت: سینمای این محدوده شامل «فرهنگ» یک و دو‌، پردیس‌های ملت هر چهار سالن‌، اریکه ایرانیان‌، سمرقند‌، زندگی‌ (یک سالن بخش سودای سیمرغ) است که یکی دیگر از همکارن کارش را انجام می‌دهد.

مدیر اجرایی ستاد آمار مردمی جشنواره‌ فیلم فجر در پاسخ به اینکه چرا در روز 13 بهمن ماه برخی از سانس‌های «سودای سیمرغ» از رای‌گیری آمار مردمی حذف شد، توضیح داد: همانطور که طبق اطلاعیه‌ای به آگاهی ذینفعان (مردمان و تهیه‌کنندگان) رساندیم، در بررسی جدول نمایش مشخص شد که به دلیل محدودیت‌های نوبت‌های نمایش برخی از فیلم‌های پراقبال از سانس ساعت 14 به بعد بوده است‌ و از سوی دیگر از آنجایی که با مشاور محترم نمونه‌گیری مشورت کردیم برای اجرای درست نظرسنجی مردمی ضرورت داشت که شرایط نمایش در روز و سانس‌ها، کاملا برای همه فیلم‌های «سودای سیمرغ» مساوی باشد.

بنابراین به جای 18 نوبت خوشه چینی،‌ 13 نوبت رای گیری انجام می‌شود. (پنج نوبت حذف می‌شود).

او در پاسخ به اینکه این 13 نوبت چگونه انجام خواهد شد‌، گفت: دو نوبت زیر سانس ساعت 16 و 6 نوبت از 16 تا 20 و پنج نوبت از ساعت 20 به بعد انجام خواهد شد.

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا فیلمی در بخش سودای سیمرغ هست که در نظرسنجی به حساب نیاید، اذعان داشت: بله فیلم «معراجی‌ها» به دلیل اینکه کمتر از 13 سانس نمایش دارد،نمی‌تواند در این نظرسنجی به حساب آید.

هاشمی در پاسخ به اینکه چگونه به این اعداد رسیده‌ است، تصریح کرد: این اعداد براساس کمینه‌ (حداقل)،‌ نمایش فیلم‌ها استخراج شده است چون براساس آنچه اعلام شده است همه فیلم‌ها دست‌ کم 5 نوبت نمایش سانس 20 به بعد دارند، بر همین مبنا و به منظور عدالت نظرسنجی فیلم در سانس‌های کم اقبال،‌ میانه‌ و خوش اقبال اعداد یاد شده لحاظ شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب از 13 بهمن ماه برخی از نوبت‌های نمایش را نظرسنجی نخواهیم کرد و تمرکزمان بر روی سینماهایی است که اقبال زیادی دارند؛ همچون سینماهای «ملت‌»،«آزادی‌»، «استقلال» ،‌ «فلسطین» و «فرهنگ».

هاشمی در پاسخ به اینکه به ذینفع‌ها این موضوع را اطلاع دادند،گفت:‌به ناظران تهیه‌کنندگان ایمیل فرستادیم و تلفنی گفت‌وگو کردیم و به طور عام نیز اطلاع رسانی عمومی انجام شده است.

مدیر اجرایی ستاد آرای مردمی همچنین درباره چگونگی شمارش آرا توضیح داد: همکاران ما که در سطح سینماها 33 نفر هستند یک آموزش چهار ساعته در خانه سینما دیده‌اند.

این سی و سه نفر از بین فراخوان غیر رسمی که دادیم از بین 48 کاندیدا انتخاب شدند، ما مصاحبه گرفتیم و به این تعداد که همه آنها از تحصیلات عالی برخوردار هستند، رسیدیم.

کار آنها هر روز از ساعت 14 آغاز می‌شود و تا دو، سه نیمه شب ادامه پیدا می‌کند بعد از هر سانس در سینماهای مربوطه آرا را شمارش می‌کنند.

وی متذکر شد: ملاک و برگ رای معتبر برای ما بلیتی است که نام سینما‌، تاریخ‌، سانس‌ و بخش سودای سیمرغ در آن درج شده باشد.

هاشمی درباره حضور بازرسان در سینماها هم گفت: بازرسان که برای هر محدوده جغرافیایی در نظر گرفته‌اند در طول روز 2 بار هر سینما را نظارت می‌کنند.

ستاد آرای مردمی جشنواره‌ فیلم فجر در محل خانه‌ سینما 2 مستقر است. ستادی که 8 روز قبل از جشنواره‌ فجر تشکیل شد.

خانه‌ سینما در آستانه‌ جشنواره‌ فجر پیشنهاد مکانیزه شدن آرای مردمی را داد که به دلایلی به جشنواره‌ فجر این دوره این پیشنهاد نرسید.

کد خبر 248176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز