شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی از امروز با آغاز نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی آغاز می‌شود که انتشار جدول نمایش آثار در سینماهای تهران ابهام‌هایی درباره حضور یکی‌دو فیلم تازه در بخش‌های رقابتی و جابه‌جایی یک فیلم دیگر به‌وجود آورده است. گرچه به‌نظر می‌رسد برای روشن شدن این نکته‌های مبهم مراجعه کردن به ستاد جشنواره بهتر از جدول نمایش فیلم‌هاست.

محمدرضا فروتن و میترا حجار در نمایی از دلتنگی‌های عاشقانه

روایتی از زندگی شهید مدق

نخستین نکته‌ای که با مرور جدول نمایش آثار در سینماهای مردمی به چشم می‌خورد، حضور فیلمی است به نام «دلتنگی‌های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان که نام آن پیش از این در هیچ‌یک از بخش‌های رسمی و جنبی جشنواره سی و دوم نیامده بود. محمدرضا فروتن، میترا حجار، ‌رؤیا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی و شیوا خنیاگر بازیگران فیلم تازه اعظمیان به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین هستند. دلتنگی‌های عاشقانه روایتی سینمایی است از زندگی شهید منوچهر مدق. فرشته و منوچهر هنگام بازگشت از‌ ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران می‌شوند و... علی مدق فرزند شهید مدق هم در یادداشتی از سازندگان این فیلم تشکر کرده است.

مدق هفته گذشته هم در مراسم تقدیر فرزندان شهدا از ابراهیم حاتمی‌کیا حضور داشت و البته آن روز کسی نمی‌دانست قرار است فیلم زندگی این فرزند شهید در جشنواره امسال به نمایش درآید. او در نامه‌ای به سردار نقدی نوشت: امروز که عده‌ای راه خاموشی و فراموشی جهاد و شهادت را می‌پیمایند و عده‌ای دیگر در این مسیر عزیز فقط شعار می‌دهند، سپاس خداوند یگانه را که هنوز هستند کسانی که جهاد را عمل می‌کنند و عاشقانه نغمه ایثار را معنا می‌بخشند. الحق که به عهد و پیمان خود با همرزمان و رفقای آسمانی‌تان که ناظرند و حاضر پایبند مانده‌اید و برای سرودن دوباره پیام الهی آنان جهادی دیگر را آغاز کرده‌اید. به این وسیله از دلسوزی‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی برای تولید فیلم سینمایی «دلتنگی‌های عاشقانه» که با نگاهی نو، روایتی صمیمی و جسورانه و صداقتی ستودنی گوشه‌ای از دردها و لحظه‌های عاشقانه پدرم و ایثار و ایستادگی مردانه مادرم را به تصویر کشیده است صمیمانه سپاسگزارم. بی‌شک در این وانفسای هنر ارزشی، دست آنهایی را که زرق و برق این سینمای پرهیاهو را رها کرده و شجاعانه حتی سینما را در مسیر سرخ شهادت به خدمت می‌گیرند باید بوسید. به امید آنکه همه ما از شفاعت شهدای عزیز بهره‌مند شویم و با آرزوی سربلندی برای شما و همه عزیزانی که در تولید این اثر تأثیرگذار و ارزشمند نقش داشته‌اند.

بازگشت قدرتمندانه معراجی‌ها

حضور «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هم در بخش سودای سیمرغ در نوع خود جالب توجه است. فیلم که در آخرین لحظه‌ها برای نمایش در جشنواره آماده شده، مانند دیگر فیلم‌های ده‌نمکی موضوعی بحث‌انگیز دارد و درباره مخالفت عده‌ای از استادان و دانشجویان با دفن پیکر شهدای جنگ و دفاع‌مقدس در محوطه دانشگاه است. وقوع یک انفجار مهیب پشت صحنه معراجی‌ها در آخرین روزهای فیلمبرداری این پروژه به قربانی شدن چند نفر از عوامل فیلم انجامید. پس از آن گروه تولید به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی مصمم شدند معراجی‌ها را برای نمایش در جشنواره آماده کنند؛ ضمن اینکه پیش از پایان تولید اعلام شد فیلم تازه ده‌نمکی یک روز پس از پایان جشنواره در سینماهای سراسر ایران به نمایش عمومی درمی‌آید. ‌ حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ را باید یک بازگشت قدرتمندانه دیگر از ده‌نمکی ‌ دانست. اکبر عبدی، علی صادقی، نیما شاهرخشاهی، حمید لولایی، رضا رویگری، دانیال عبادی، برزو ارجمند، سیدمهرداد ضیایی، غلامحسین لطفی، اصغر نقی‌زاده، بهاره افشاری، مریم کاویانی، لاله صبوری و... در فیلم بازی کرده‌اند.

از تجربه به نگاه نو

«دو ساعت بعد، مهرآباد» به کارگردانی علیرضا فرید که یکی از 12فیلم حاضر در بخش تازه‌تاسیس نوعی تجربه بود، در جدول اکران سینماهای مردمی با یک جابه‌جایی کوچک به بخش نگاه نو منتقل شده تا همراه 20فیلم دیگر این بخش برای کسب سیمرغ بلورین رقابت کند. نخستین ساخته بلند فرید به تهیه‌کنندگی محمد احمدی تولید شده و اندیشه فولادوند، پژمان بازغی، حدیثه تهرانی، محسن حسینی، رابعه مدنی، کیومرث غفاری، نگار حسن‌زاده، انسیه کمالیان و آیسان کاظمی در آن ایفای نقش می‌کنند. دو ساعت بعد، مهرآباد به گفته سازندگان فیلم عاشقانه‌ای است بی‌عاشق. حالا معشوق که همسرش را در حادثه سقوط هواپیما از دست داده، از پس انزوایی خودخواسته با پرسشی عمیق روبه‌رو می‌شود و برای یافتن پاسخ باید سفری طولانی و پُرمعنا را در پیش بگیرد. نشانه‌ها حکایتی دوگانه برایش فراهم می‌سازد و...

کد خبر 247837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز