گروه اقتصادی: چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود تصویب تبصره پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق مجلس، به محل اصلی گمانه‌زنی‌ها تبدیل شده است.

نحوه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و میزان افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف، نگرانی‌هایی را به همراه داشته است هرچند که مسئولان دولتی بر شیب ملایم افزایش قیمت‌ها تأکید می‌کنند، خبرها از احتمال انتقال بار اصلی درآمدهای یارانه‌ای بر دوش بنزین، حکایت دارد.

یک نماینده مجلس از جلسه مشترک دولت و مجلس که رئیس‌جمهور سناریوهای فاز دوم هدفمندی را اعلام کرده، این چنین به مهر خبر داده است: رئیس‌جمهور معتقد بود افزایش قیمت گازوئیل به‌دلیل تأثیر بر حمل‌ونقل با شیب متوسط و نرم خواهد بود اما قیمت بنزین نسبت به دیگر حامل‌های انرژی به خاطر آلودگی هوا و تأثیر کم بر تولید با شیب تندتری افزایش می‌یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش جهت‌گیری اقتصادی وزارت تعاون گفت: در کنار شیب ملایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم قانون هدفمندی، دولت بسته سیاستی پولی، مالی و ارزی را به‌صورت کاملا هماهنگ تنظیم کرده است به‌گونه‌ای که در مرحله هدفمندی یارانه‌ها دچار تورم و مشکلات ناشی از تغییر نرخ ارز و موارد مشابه نشویم.

علی طیب‌نیا ادامه داد: با توجه به اینکه کشور در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند تأثیر منفی بر رکود و تورم داشته باشد یکی از پیش‌بینی‌های دولت در این خصوص این است که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار ملایم باشد تا شوک جدید به اقتصادی که در شرایط نامناسب به سر می‌برد، وارد نشود.

کد خبر 247818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز