دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ۳سناریو برای تعیین قیمت بنزین ارائه کرده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور  با بیان این مطلب گفت: این 3سناریو هم‌اکنون روی میز دولت است.
سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه سناریوی اول تثبیت قیمت کنونی بنزین است، افزود: در این سناریو با تثبیت قیمت، دولت تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها ایجاد خواهد کرد.

سناریوی دوم، عرضه بنزین با قیمت 1100تومان برای هر لیتر است. در این سناریو نظام سهمیه‌بندی ادامه پیدا می‌کند. سناریوی سوم نیز عرضه بنزین آزاد با قیمت 1800تومان است. به گفته شفیعی اکنون بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در سطح دولت آغاز شده است. وی تأکید کرد: تاکنون هیچ تغییری در قیمت بنزین یا سازوکار عرضه آن نهایی نشده است.

بررسی سازوکارهای افزایش احتمالی قیمت یا کاهش سهمیه سوخت خودروها در حالی ادامه دارد که روز گذشته شفیعی در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه سهم آلاینده‌های مختلف در آلودگی هوای کلانشهرها از نقش 70درصدی سوخت بی‌کیفیت بنزین و گازوئیل در آلودگی هوا خبر داد. وی تأکید کرد: با کاهش سن فرسودگی ناوگان به 20سال براساس مصوبه هیأت وزیران اکنون یک میلیون و 200هزار خودروی فرسوده در حال تردد است که 25درصد این میزان یعنی 300هزار خودرو سهم کلانشهر تهران است.

از این تعداد حدود یک میلیون خودرو شامل خودروهای سبک سواری و وانت است. با وجود این، در کمتر از 3‌ماه گذشته 52هزار متقاضی اسقاط و تعویض خودرو برای نوسازی خودرو‌های خود اقدام کرده‌اند. پیش از این با فرض 30سالگی برای شاخص فرسودگی، وجود 100هزار خودروی فرسوده در تهران تخمین زده شده بود.

خودروسازان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در حالی گمرک را مقصر اصلی توقف اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده قلمداد می‌کردند که روز گذشته شفیعی از رفع برخی موانع جایگزینی خودروهای فرسوده خبر داده و اعلام کرد: براساس مذاکرات انجام شده با گمرک و خودروسازان مقرر شده تا شرکت‌های خودروسازی مطالبات قبلی خود از محل گواهی اسقاط سال‌های قبل را دریافت کنند؛ گرچه ادعای مطالبه 180میلیارد تومانی ایران‌خودرو و 60میلیارد تومانی سایپا از محل گواهی اسقاط سال‌های قبل صحت نداشته وپس از تعدیل این ارقام مقرر شد تا بیش از 100میلیارد تومان مطالبات ایران‌خودرو پرداخت شود. به گفته وی اکنون 60هزار تاکسی فرسوده در کشور تردد می‌کنند که برای نوسازی این ناوگان توافق‌هایی با شرکت‌های خودروسازی جهت استفاده از سمند و پژو 405در ناوگان تاکسیرانی قطعی شده است.

ابطال 3میلیون کارت سوخت موتورسیکلت

شفیعی با بیان اینکه در مجموع 9میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند که یک میلیون آن فاقد مدارک هویتی است از ابطال روزانه 35هزار کارت سوخت موتورسیکلت فرسوده خبر داد و تصریح کرد: تا پایان امسال با ابطال کارت سوخت 3میلیون موتورسیکلت 5میلیون لیتر در سهمیه سوخت بنزین یارانه‌ای صرفه‌جویی خواهد شد.

جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده

وی در مورد تسهیلات تازه جایگزینی خودروهای فرسوده از تخصیص 600میلیون ریال تسهیلات با سود 15درصد و تا سقف 1100 میلیون ریال برای اسقاط و نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران خبر داده و اعلام کرد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت 100میلیون ریال کمک بلاعوض، 80میلیون ریال بابت گواهی اسقاط و 2میلیون ریال برای لاشه مینی‌بوس‌های فرسوده پرداخت می‌کند.

شهرداری تهران نیز تا سقف 200میلیون ریال و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز 200میلیون ریال کمک بلاعوض به این طرح اختصاص داده‌اند. مالکان مینی‌بوس‌های شهر تهران می‌توانند از روز چهارشنبه هفته جاری با مراجعه به مراکز ثبت‌نام اقدامات اولیه را انجام دهند.

کد خبر 246531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز