همشهری آنلاین: با وجود اظهارات اخیر وزیر نفت مبنی بر رد واردات هرگونه بنزین غیراستاندارد و فاقد کیفیت چینی اما مستندات منتشر شده حاکی از آن است که محموله اکتان افزاهای بنزین وارداتی از چین فاقد استاندارد EPA مورد تاکید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

بنزین چینی

به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در جمع خبرنگاران با تائید تلویحی واردات بنزین از چین، گفت:"واردات بنزین به کشور انجام می‌شود اما این مقدار بنزین از کجا خریداری و وارد می‌شود را خیلی دنبال نمی‌کنم اما به طور حتم بنزین چینی غیراستاندارد و با کیفیت پایین وارد کشور نمی‌شود. "

بر خلاف اظهارات وزیر نفت، شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اصل واردات بنزین چینی را تکذیب می‌کند و یادآور می‌شود: محموله وارداتی از چین اصلا بنزین نبوده بلکه اکتان افزا برای ارتقای کیفیت بنزین بود که شرکت پالایش نفت شیراز به عنوان یک شرکت خصوصی صرفاٌ یک محموله محدود را آن هم سال گذشته با توجه به نیازهای احتمالی وارد کرده است.

این مقام مسئول در وزارت نفت همچنین در بخشی دیگری از اظهارات خود نسبت به این مساله تاکید می‌کند که محموله اکتان افزای مورد نظر دارای مجوز قانونی از مجاری رسمی بوده و دارای مشخصات مطابق استانداردهای مورد نظر بوده است.

با این وجود، خبرگزاری مهر مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد برخلاف استانداردهای تعریف شده در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بنزین و یا اکتان افزاهای وارداتی از چین که تحت عنوان MMT وارد شده، فاقد استاندارد و کیفیت لازم بوده است.

پالایشگاه نفت شیراز با سربرگ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خرداد ماه سال 1391 مناقصه‌ای به منظور واردات اکتان افزای MMT برگزاری می کند و مطابق با اسناد این مناقصه باید تمامی شرکت‌ها، اکتان افزای بنزینی را وارد کشور کنند که دارای گواهی EPA باشد.

گواهینامه EPA یک گواهینامه بین‌المللی در تولید اکتان افزاهای بنزین در کل کشورهای جهان است که تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی تمامی اکتان افزاهای وارداتی به ایران توسط شرکت آفتون کمیکال و با استاندارد EPA وارد کشور می شد.

از این رو، در مناقصه شرکت پالایش نفت شیراز هم نسبت به رعایت گواهینامه EPA برای واردات اکتان افزاهای MMT تاکید شده است. با این وجود اسناد موجود در خبرگزاری مهر نشان می‌دهد محموله وارداتی MMT که از شرکت Jianxi Silinco چین در شهر نانچانگ Nanchang چین در پالایشگاه نفت شیراز تخلیه شده است، فاقد استاندارد اولیه و لازم الاجرای EPA بوده است.

در این بین با وجود ادعای شرکت واردکننده این ماده اکتان افزای بنزین مبنی بر در اختیار داشتن گواهینامه EPA برای واردات MMT اما گزارش یک گروه بازرسی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که فروردین ماه سالجاری به چین اعزام می‌شوند، نشان می‌دهد این اکتان افزاهای چینی نه تنها گواهینامه EPA را ندارند که حتی کشورهای اروپایی از سال 2011 میلادی واردات این اکتان افزای چینی را متوقف کرده‌اند.

به گزارش مهر، با مراجعه با سایت شرکت EPA به نشانی www.epa.gov و جستجوی نام شرکت Jianxi Silinco چین نتایج جستجو نشان می دهد نام این شرکت چینی در لیست شرکت دارای گواهینامه EPA قرار ندارد.

علاوه بر این، نتایج گزارش کارشناسان اعزامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که از کارخانه شرکت Silinco چین بازدید کردند هم حکایت از این موضوع دارد که این شرکت به هیچ عنوان فاقد گواهی استاندارد EPA است.

کد خبر 245770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز