جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: نشست دوم ژنو برای مذاکره درباره سوریه، بدون نتیجه پایان یافت و سوریه منتظر نشست ژنوی جدید در‌ماه جاری میلادی خواهد بود.

اگر توافق دولت سوریه با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق محاصره‌شده در حمص را نادیده بگیریم، این، تنها نتیجه‌ای است که پس از یک هفته مذاکرات فشرده و پرتنش میان نمایندگان دولت سوریه و هیأتی به نمایندگی از مخالفان در شهر ژنو به‌دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  هم آخرین دور مذاکرات میان دوطرف در کاخ سازمان ملل در ژنو بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. هرچند رسانه‌ها به نقل از گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه، تاریخ دهم یا یازدهم فوریه جاری را زمان ازسرگیری دور جدید مذاکرات میان دوطرف اعلام کرده‌اند اما هنوز معلوم نیست که اساسا این مذاکرات از سرگرفته شود.

یک دیپلمات آمریکایی که در جریان روند برگزاری مذاکرات یک هفته‌ای ژنو2 است، اعلام کرد که با پایان این دور از مذاکرات، نمی‌توان از جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش که قرار است در نشست امنیتی مونیخ دیدار کنند، انتظار چندانی جز تمدید تعهد دوطرف منازعه به نشستن مجدد بر سر میز مذاکره داشته باشیم.

انتظار می‌رود در دور آتی مذاکرات درصورت برگزاری مجددا پرونده کمک‌های انسان‌دوستانه بر سر میز مذاکرات گشوده شود و این بار مناطقی از قبیل حومه‌های دمشق، حلب و ادلب به بحث گذاشته شوند. در مذاکرات روز پنجشنبه هیأت رسمی سوریه پیش‌نویس طرحی را درباره مبارزه با تروریسم ارائه داد که در آن تروریسم محکوم می‌شد اما هیأت مخالفان از امضای این طرح خودداری کرد. در پی آن، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که خودداری مخالفان از امضای این پیش‌نویس نشان‌دهنده دست‌داشتن آنان در اقدامات تروریستی است.

هیأت رسمی سوریه همچنین در این مذاکرات با اعلام آمادگی برای بحث بر سر مفاد توافقنامه ژنو یک، اعلام کرد که حاضر است بند به بند آن را به بررسی بگذارد و تأکید مخالفان بر تنها یک بند از مفاد آن نشانگر تلاش آنان برای دورزدن مذاکرات است. هیأت رسمی سوریه بر ضرورت آغاز فرایندی تدریجی تأکید می‌کند که با توقف خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، توافق درباره مبارزه با تروریسم و مهار آن آغاز می‌شود.

این هیأت همچنین در مشروعیت نمایندگی مخالفان در این مذاکرات و منحصرکردن آن به بخشی از ائتلافی که تنها اندکی از نیمی از مخالفان را نمایندگی می‌کنند، تشکیک می‌کنند. از سوی دیگر، ‌عمران‌الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد که هیأت سوری هرگز هیچ امتیازی در این مذاکرات نخواهد داد. در همین حال، فرستاده سازمان ملل به سوریه با فراخواندن مخالفان به تشکیل هیأتی قوی‌تر و پیوستن شخصیت‌هایی جدید به آن، انجام هرگونه مذاکره در شهر برن میان ایران، ‌آمریکا و سوریه درباره بحران سوریه را بی‌پایه و اساس خواند.

اخضر ابراهیمی با اذعان به سخت و دشواربودن مذاکرات اعلام کرد که مسائل مهم و حساسی درباره امور امنیتی در سوریه و تروریسم به بررسی گذاشته شد و هر دو طرف به‌وجود تروریسم در کشور اذعان دارند اما درباره کیفیت برخورد با آن اختلاف‌نظر دارند. در این بین، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیروز و در دیدار با وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز نشست امنیتی مونیخ، به شکست این دور از مذاکرات ژنو اذعان کرد. وی تصریح کرد که از همان ابتدا حساسیت و دشواری این مذاکرات مشخص بود و نیاز به صبر و حوصله داریم. با وجود این، گردهم‌آوردن مخالفان و دولت زیر یک سقف خود یک دستاورد است.

از سوی دیگر، آمریکا دمشق را متهم کرد که کمتر از 5درصد از تسلیحات شیمیایی را تاکنون به بندر لاذقیه منتقل کرده‌است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد با وجود کندی روند انتقال تسلیحات شیمیایی، مسئله برچیدن این مواد در 30ژوئن آینده همچنان واقع‌بینانه است. مقام‌های سوریه هم با تأکید بر نابسامانی اوضاع امنیتی که باعث کندی روند انتقال این مواد می‌شود، خواستار دریافت امکاناتی بیشتر برای تسریع در روند انتقال تسلیحات شیمیایی شدند.

کد خبر 247811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز