چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پارلمان انگلیس در یک گزارش کم سابقه با انتقاد از ولخرجی‌‌‌های خانواده سلطنتی این کشور وضعیت دخل و خرج ملکه الیزابت دوم را «خطرناک» توصیف کرده تا بار دیگر انتقادها از وضع باکینگهام به اوج برسد.

کمیته حساب‌های دولتی پارلمان انگلیس در گزارش خود با انتقاد از بی‌حساب و کتاب بودن مخارج کاخ باکینگهام تأکید کرده که موجودی صندوق ذخیره ملکه به پایین‌ترین حد خود در طول تاریخ این کشور رسیده است. در این گزارش که سایت پارلمان انگلیس آن را منتشر کرده با تأکید بر خرج‌های اضافی کاخ سلطنتی برای موارد مختلف ازجمله مسافرت و برگزاری مهمانی‌ها اعلام شده که این مسئله موجودی صندوق ذخیره را به 6.1میلیون‌دلار رسانده که رقمی بی‌سابقه به‌حساب می‌آید. براساس تحقیق نمایندگان در سال مالی 2013-2012 خانواده سلطنتی انگلیس 8.3میلیون دلار بیش از بودجه 4.51میلیون دلاری خود خرج کرده اند؛ پولی که توسط مالیات مردم انگلیس تأمین می‌شود.

علاوه بر هشدار درباره ولخرجی‌های خانواده سلطنتی و ملکه انگلیس در این گزارش بر بی‌حساب و کتاب بودن مخارج تأکید شده است. مارگارت هاج، رئیس کمیته حساب‌های دولتی پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: هزینه‌های کاخ سلطنتی باید با برنامه‌ریزی و مدیریت بیشتری صورت بگیرد و وزارت خزانه‌داری باید دخالت بیشتری در بررسی حساب و کتاب‌های مخارج خانواده سلطنتی داشته باشد.

در این گزارش همچنین خواسته شده که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، درهای کاخ باکینگهام بیشتر به روی بازدیدکنندگان باز شود تا از پول فروش بلیت درآمدهای کاخ در مقابل مخارج سرسام‌‌آور آن افزایش پیدا کند. مارگارت هاج در این رابطه گفت: ملکه همیشه در کاخ باکینگهام نیست و تصور می‌کنیم که درآمد بیشتری می‌توان از این طریق و همچنین درنظرگرفتن راه‌های دیگر کسب کرد. در گزارش پارلمان آمده که گردشگران تنها در ۷۸روز سال امکان بازدید از کاخ باکینگهام را دارند و این رقم باید برای افزایش درآمدها بسیار بیشتر شود.

این در حالی است که گروه‌های مخالف سلطنت در انگلیس گزارش منتشر شده را سطحی دانسته و اعلام کرده‌اند که جزئیات مهم ولخرجی‌های خاندان سلطنتی ازجمله هزینه‌های امنیتی و سفرهای وابستگان به ملکه از مردم مخفی نگه‌داشته شده است. از چند سال قبل و با بررسی هزینه‌های خانواده سلطنتی انگلیس توسط نمایندگان پارلمان بارها میان دوطرف بحث و جدل وجود داشته است.

تشریفاتی اما پرخرج

هزینه‌های خاندان سلطنتی انگلیس که نقش تشریفاتی در این کشور دارند بیشتر از هر مسئله دیگری در سال‌های گذشته باعث مخالفت با آنها شده است. آخرین گزارش رسمی نشان می‌دهد که هزینه ملکه الیزابت دوم و اطرافیانش برای مالیات دهندگان این کشور در سال مالی 2013-2012 به ۳۱میلیون پوند (4.51میلیون دلار) رسید. این رقم شامل هزینه‌های مربوط به فعالیت نیروهای امنیتی پلیس و ارتش و همچنین برگزاری مراسم‌های نیروهای مسلح نمی‌شود. پیش‌بینی شده در سال مالی
2015-2014 هزینه این خانواده تشریفاتی به 38میلیون پوند برسد.

فهرست صرفه‌جویی جنجالی

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست دیروز فهرستی محرمانه را منتشر کرد که برای کاهش هزینه‌های کاخ باکینگهام درنظر گرفته شده است؛ فهرستی که گفته می‌شود شاید توسط خود ملکه انگلیس برای کاهش هزینه‌ها نوشته شده باشد. در این فهرست به مسائلی مانند کاهش تماشای تلویزیون‌های کابلی به 2بار در هفته، راه‌اندازی جاذبه‌های گردشگری مانند زمین مینی‌گلف در کاخ‌های سلطنتی، راه‌اندازی خط تولید عطر با نام ملکه، نوشتن کتاب خاطرات و موارد دیگر برای افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها اشاره شده است؛ فهرستی که به‌نظر گروه‌های مخالف سلطنت در مقابل مخارج هنگفت خانواده سلطنتی انگلیس بیشتر یک مسئله طنز به‌حساب می‌آید.

کد خبر 247690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز