همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از گفتگو با نخست وزیر ترکیه و امضای سه سند همکاری گفت: تهران و آنکارا برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف سی میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را حرکتی مهم در جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و گفت: در زمینه صادرات گاز ایران به ترکیه هم گفتگوهای خوب وسازنده‌ای داشتیم که امیدواریم نهایی شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد سفر آقای اردوغان نقطه عطفی در جهت تعمیق و گسترش روابط تهران و آنکارا باشد.

نخست وزیر ترکیه نیز با اشاره به سفرش پس از دو سال به ایران گفت: ایران خانه دوم ماست.

وی روابط ترکیه با ایران را بسیار خوب و متوازن خواند و افزود: در سال 2012 حجم مبادلات دو کشور به رقم 21 میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسید.

اردوغان درعین حال گفت: درسال گذشته میلادی میزان همکاری های اقتصادی دو کشور به رقم سیزده میلیارد دلار کاهش یافت ولی اراده سیاسی مقامات دو کشور بر رسیدن به برنامه هدف گذاری شده سی میلیارد دلار در سال 2015 است.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون بخش صنعت ترکیه ما در حال حاضر به انرژی ایران بسیار نیازمندیم وعلاقه مندیم محصولات ترکیه نیز به ایران صادر شود.اردوغان با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تلاش های گسترده ای برای تقویت همکاری های تهران و آنکارا به کار گرفته است.

کد خبر 247651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز